Hederspriser ni gillat att få

Bukefalos 30 år!

Själv tycker jag rosett och plakett är gott nog :) möjligtvis startavgift tillbaka om möjligt.
Här är jag +1, rosett får man ju alltid och det är helt okej med en ”normal” rosett (kan till och med hålla med någon annan skribent här att de som täcker hela hästens huvud eller som är svåra rida ett ärevarv med mest känns onödiga) MEN jag vill ha en plakett när jag är placerad… blir lite besviken när man inte får en.

Pengar tillbaka eller till och med premie är såklart alltid bäst för egen del men är tävlingen inte sponsrad tycker jag att föreningen kan behålla sina pengar för att åtminstone (förhoppningsvis) göra en liten förtjänst på att arrangera tävlingen.

(för egen del så löste denna tråden mycket bra idéer, investerade i murarhinkar på Granngården för egna pengar och kunde sedan använda sponsorer för att fylla hinkarna med grejer som går att använda till häst och/eller ryttare. Vi får se hur populära priserna blir men det känns både som om man får ganska mycket att välja bland och dessutom med saker som ”alla” borde kunna hitta en användning för. Lovar att rapportera när jag hör hur det togs emot)

Glömde en variant, är man ensam i sin klass tycker jag att en CR rosett vid godkänd procent räcker. Att få plakett, pengar tillbaka eller hederspris när man är ensam är orimligt 😎 men jag tycker det är bra att klasser i dressyr med bara en startande ändå kan genomföras (men det blir ju mer av riktigt bra programträning än tävling i de fallen

Helt okej att CR rosetten ibland är blågul, men annan färg går också bra.

Puffar denna tråd nu ett år senare, och i slutet av tävlingssäsongen med.

Vad har ni fått (eller sett delas ut) för hederspriser i år?

Några ni tyckt varit riktigt bra?
Något som känns onödigt eller till och med dumt att det delas ut?
Några tips och idéer på saker (som är rimliga för en arrangör att kunna skaffa) ni kommit på som ni gärna skulle se som hederspris?

Puffar denna tråd nu ett år senare, och i slutet av tävlingssäsongen med.

Vad har ni fått (eller sett delas ut) för hederspriser i år?

Några ni tyckt varit riktigt bra?
Något som känns onödigt eller till och med dumt att det delas ut?
Några tips och idéer på saker (som är rimliga för en arrangör att kunna skaffa) ni kommit på som ni gärna skulle se som hederspris?
I år har vi kommit hem med tillskott som vi inte haft någon användning för. Det blev ju inte någon bra vinst för oss, men någon som använder det hade säkert tyckt att det varit toppen. Försökt att sälja för en tredjedel av vad det kostar i butik, men helt utan intresse :( . Även vunnit hovlera i år, vilket för oss var jättebra eftersom det är en produkt jag använder.

Min bästa vinst någonsin måste ha varit en stor akutsjukvårdsväska för häst. Guld värt att ha en basuppsättning av vårdgrejer i stallet, och sen bara behöva komplettera med det som går åt eller saknas. Det passar ju dessutom oavsett storlek på häst. Finns ju både färdiga sådana eller så kan man önska ett ihopplock från en ridsportsbutik (eller göra en motsvarande för människor om man får sponsring av annan sportbutik/apotek/välsorterad matbutik).

Jag gillar presentkort i onlineshoppar, då kan man nästan alltid hitta något som man har användning för och det spelar ingen roll om man åkt långt eller kort (jämfört med om man får presentkort i lokal butik). Sånna har mitt företag även sponsrat med många gånger, och för mig som sponsor är det ju bara positivt om en kund går in och ser hela sortimentet istället för bara en sponsrad pryl. Har förresten en del tips till er som söker sponsorer, men skriver ett eget inlägg med det så det här inte blir en hel novell i längd.

Tips för de som söker sponsorer kommer här.
När jag skrev om sponsorbrevet åt en förening jag är med i så ökade responsen från företag och mängden sponsrade grejer enormt, troligen för att jag mottagit en hel del sponsorbrev i mitt eget företag och vet vad som gör mig intresserad och inte och skrev utifrån det. Fetmarkerar de viktigaste nyckelorden.

De som bara har vinkeln "ge oss grejer, vi vill ha" går jag sällan vidare med. Som företag vill jag veta vad sponsringen ger mig - vad vinner jag på att sponsra er? Det funkar bra att ha en färdig text som skickas till alla (börja dock gärna med en personlig rad, så jag känner att ni vet vem ni skickar till). Lägg inte en pdf med "kolla bifogad pdf" som enda text i mailet 😅. Jag vill veta om det är av intresse för mig att lägga tid på att öppna denna pdf och läsa vidare, så bättre med mer basinfo direkt i mailet och så kan jag öppna en pdf för att läsa vidare om t.ex. olika sponsornivåer.
Datum för tävlingen, gren, nivå och plats är såklart självklart att det finns högt upp i mailet.

Om företaget ni skickar till inte är insatt i ridsport/grenen/föreningen ifråga så gärna lite kort info om det. Det är relevant att få veta att er förening består av 400 medlemmar varav ca 75% är kvinnor i åldrarna 20-45 år om så är fallet, för om dom är min målgrupp är det ju ett bra drag för mig att gå in som sponsor där. Om ryttarföreningen ska anordna spökrunda utan häst så skriv att den under föregående år besöktes av 1000 barn och vuxna i varierande åldrar, med olika bakgrunder och fritidsintressen (åter igen, om så är fallet). På en ponnytävling är deltagarna minderåriga - men dom har även föräldrar/andra vuxna med sig. Är deltagarna främst personer i närområdet eller åker dom långt? Jag vill alltså få info om vem som kommer se informationen om mitt företag, finns min målgrupp där?

Hur många starter väntas? Skriv hellre ett spann på säg 60-80 än att 80 blankt om det brukar vara sådan variation, det känns för mig mer ärligt. Och uppskattat totalt antal besökare: ryttare, deras medhjälpare, funktionärer, publik - dvs hur många kommer att se mitt företagsnamn under tävlingen?

På vilket sätt kommer mitt företag synas? T.ex. logga i startlistor, nämnt minst x gånger av speakern, utskriven logga som hängts i cafeterian, inlägg i sociala medier (och hur stor är då räckvidden där? uppge antal följare), finns möjlighet att själv komma och visa produkter på plats? Om det finns olika sponsorpaket med olika sponsorvärden så önskas en tydlig lista över vad som ingår i varje nivå.

Och återkoppling efter tävlingen. Ett tack, kort summering om hur tävlingen gick (t.ex. att det blev 63 starter av 55 olika ryttare och ca 200 besökare totalt, klassen ni sponsrade vanns av Anna Andersson på Brunte), nån bild på hur företaget synts, om någon sagt något positivt om företaget/grejerna så citera gärna. Det ökar chansen att man får tillbaka sponsorn nästa gång :up:

Jag har både fått segertäcke och snygga schabrak i hederspris i år, alltid väldigt roligt att få (tycker jag) även om jag egentligen inte behöver fler av dessa 😇 Men det är roliga saker man verkligen använder.

Fick också en himla snygg rykt/skötselväska, som var så snygg att jag trots att jag egentligen hade en (men den är fulare ;) ) bytte ut den jag använder.

Också fått påsar med lite ihopplockat olika saker, en del som jag verkligen gillade (bland annat en termometer) medan annat var sånt jag inte hade användning för men för första gången var jag lite hård och la ut de grejerna på Vinted och det blev lite försäljning och en slant in för dem.

Ordnade sponsring från företaget jag jobbade på och sponsrade lite ur egen ficka med, kastade in en Ahlgrens bilar påse i varje sponsor påse och det var lite kul för den tror jag alla placerade (eller deras barn eller familjer) satte i sig på bilresan hem typ 😁
Så godis rekommenderas även på dressyr för ridhäst tävlingar 😎

Tips för de som söker sponsorer kommer här.
När jag skrev om sponsorbrevet åt en förening jag är med i så ökade responsen från företag och mängden sponsrade grejer enormt, troligen för att jag mottagit en hel del sponsorbrev i mitt eget företag och vet vad som gör mig intresserad och inte och skrev utifrån det. Fetmarkerar de viktigaste nyckelorden.

De som bara har vinkeln "ge oss grejer, vi vill ha" går jag sällan vidare med. Som företag vill jag veta vad sponsringen ger mig - vad vinner jag på att sponsra er? Det funkar bra att ha en färdig text som skickas till alla (börja dock gärna med en personlig rad, så jag känner att ni vet vem ni skickar till). Lägg inte en pdf med "kolla bifogad pdf" som enda text i mailet 😅. Jag vill veta om det är av intresse för mig att lägga tid på att öppna denna pdf och läsa vidare, så bättre med mer basinfo direkt i mailet och så kan jag öppna en pdf för att läsa vidare om t.ex. olika sponsornivåer.
Datum för tävlingen, gren, nivå och plats är såklart självklart att det finns högt upp i mailet.

Om företaget ni skickar till inte är insatt i ridsport/grenen/föreningen ifråga så gärna lite kort info om det. Det är relevant att få veta att er förening består av 400 medlemmar varav ca 75% är kvinnor i åldrarna 20-45 år om så är fallet, för om dom är min målgrupp är det ju ett bra drag för mig att gå in som sponsor där. Om ryttarföreningen ska anordna spökrunda utan häst så skriv att den under föregående år besöktes av 1000 barn och vuxna i varierande åldrar, med olika bakgrunder och fritidsintressen (åter igen, om så är fallet). På en ponnytävling är deltagarna minderåriga - men dom har även föräldrar/andra vuxna med sig. Är deltagarna främst personer i närområdet eller åker dom långt? Jag vill alltså få info om vem som kommer se informationen om mitt företag, finns min målgrupp där?

Hur många starter väntas? Skriv hellre ett spann på säg 60-80 än att 80 blankt om det brukar vara sådan variation, det känns för mig mer ärligt. Och uppskattat totalt antal besökare: ryttare, deras medhjälpare, funktionärer, publik - dvs hur många kommer att se mitt företagsnamn under tävlingen?

På vilket sätt kommer mitt företag synas? T.ex. logga i startlistor, nämnt minst x gånger av speakern, utskriven logga som hängts i cafeterian, inlägg i sociala medier (och hur stor är då räckvidden där? uppge antal följare), finns möjlighet att själv komma och visa produkter på plats? Om det finns olika sponsorpaket med olika sponsorvärden så önskas en tydlig lista över vad som ingår i varje nivå.

Och återkoppling efter tävlingen. Ett tack, kort summering om hur tävlingen gick (t.ex. att det blev 63 starter av 55 olika ryttare och ca 200 besökare totalt, klassen ni sponsrade vanns av Anna Andersson på Brunte), nån bild på hur företaget synts, om någon sagt något positivt om företaget/grejerna så citera gärna. Det ökar chansen att man får tillbaka sponsorn nästa gång :up:
:bow:

Jag har fått ett hederspris i år. Det var en påse med lite godis, senaste Ridsport Island och ett par handstickade raggsockar. Inget jag blev lyrisk över men lite trevligt. Detta var på våren, har fortfarande inte tagit på mig sockarna men tänker att de kommer nog användas nån vinter.

Kallar folk fortfarande islandshästar för raggsockar förresten? 😂

Jag vann en träning för domaren för nån månad sedan, väldigt bra pris! (Men dyrt såklart, väldigt snäll domare misstänker jag…)

Annars har jag mycket användning för grilltång, kylväska och vattenflaska som kanske inte är så kul hästiga priser, men superbra verkligen! Förbrukningsvaror typ hovolja, hästgodis, pälsglans och schampo går alltid hem. Jag vill inte ha fler fleecetäcken eller schabrak, där har jag så det räcker och väljer hellre färg osv själv.

Det jag uppskattat mest i år är segertäcke och enorm bukett, som även blev fin torkad. Den står i ett fönster i stallet och lyser upp ett tag till. Jag var på den klubben i helgen och tränade och passade på att tacka igen, de berättade att deras blomsponsor är en bra samarbetspartner för dem och de får alltid så fina buketter. Segertäcket var gigantiskt på min lilla häst, men passar perfekt på min större, som fått ta över det så det kommer till flitig användning även det. Oväntat positivt var två påsar med små hårsnoddar i guld och silver - de funkar perfekt som mönstermarkeringar när jag stickar :D Även fyra stora höpåsar från en lokal ridsportbutik är flitigt använda - enkla och inte så dyra grejer men bra att ha.
Det som känts mest meningslöst är en massa små provpåsar på diverse foder, 3 dl av en mash, 10 gram B-vitaminpellets osv.
Kollamaskenkit lät som ett toppenpris!

Jag har vunnit en jäkla massa hederspriser det här året.
På en tävling vann jsg saker för flera tusen 😅
Vattenflaskor verkar vara en populär sak att dela ut, har för en livstid nu.
Eftersom jag har en väldigt liten och ädel häst är grimmor, täcken mm alltid för stora för henne så de har jag gett bort/sålt.
Blev nog mest glad när jag vann en kylväska full med chipspåsar, älskar chips 😁
Annars har det varit mycket bra att ha saker, grimskaft, sadeltvål, hästgodis, slicksten mm.
Flera presentkort också, det är alltid trevligt!

Ätbara saker tycker jag verkar vara något de flesta hissar?
Jag gillar precis som @warg blommor, fick enkla buketter från en stor mataffär men även de uppskattade jag väldigt mycket så har man inte möjlighet att få priser från en florist så hör med lokala mataffären.
Hästgodis fick jag med, uppskattas alltid för det går åt även om det inte går lika fort som godis till ryttaren 😇

Och alla priser man får blir man glad över vill jag hälsa till arrangörerna, jag la som sagt ut några saker jag absolut inte hade användning för på Vinted (och gav bort ett par saker till bekanta som vill ha) så tycker den som vann priset inte om just den grejen kan de ju ge bort eller sälja det. Kör på vad ni själva tycker!

Något jag själv hade tänkt fixa men inte hann var påsar med morötter i… nästan garanterar att alla hästmänniskor älskar att kunna proppa i sin häst lite godis efter en lyckad tävling.

Efter att ha lyckats få priser senaate starterna som jag verkligen gillat så tänkte jag på denna tråden!

Tävling 1: ett halvt kg lösgodis i fin glasburk med lock
Tävling 2: goodiebag med dricka, morötter, chips, godis, choklad och en spånbal till ALLA starter!! Vann ett armband och örhängen från Snö samt 350:- presentkort på Krafft.
Tävling 3: Borstar, schampo och pälsglans!

Helt suveräna priser och fina rosetter dessutom på alla platserna.

Och jag fick en godispåse på en tävling nu i maj, väldigt gott och populärt :D

Tror generellt att placerade ekipage är nöjda redan med sin prestation, det behöver inte vara suveräna grejer som priser. Men jag inser att plaketterna är i princip försvunna, och sörjer dem lite… rosetterna är stora och fina men passar dåligt i stallet, plaketter har jag sedan 1994 och de är möjligen lite ärgade men hänger fortfarande i stallet och påminner om livets första placering i en LB med min C-ponny ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur