Hur går det för dig nu? Har du hittat något som underlättar?
Är i samma sits just nu då det blivit ännu värre, och det märks speciellt i ridningen
Efter långa (bra) samtal med ridhästens ägare och min fysioterapeut och min man, så har vi omplacerat ridhästen till ett annat hem i närheten. Jag är välkommen dit för att rida när jag vill, men just nu funkar det inte alls. Vet inte om värmeböljan gjorde det värre, eller att det var att jag faktiskt slutade acceptera "vardagssmärta", men jag insåg att det mesta jag gjorde runt storhästen var antingen riskabelt (dra leder ur led) eller gjorde direkt ont.
Jag har kvar shettisen och har flyttat han till en kompis lösdrift, och det klarar jag av. Sitter på golvet när jag kratsar hovar, och han drar inte och kan inte göra mig illa.
Jag klarar hyfsat av promenader som motion, men det märks att allt börjar vingla när jag blir trött. Jag har "hemläxa" från min Alexandertekniklärare om att lära mig aktivera de små musklerna runt knäna, och från fysioterapeuten en sträng uppmaning om att vila tillräckligt.
Och det har gett resultatet att jag insåg att "vardagsångesten" framförallt var "vardagssmärta", jag har gått runt i så många år och haft otroligt ont hela tiden! Och man blir på dåligt humör, trött och hjärnsuddig, av att ha svinont jämnt.
Och jag kan faktiskt ha en mycket lägre nivå av daglig smärta om jag håller mig innanför kroppens gränser. Just nu har jag rätt ont pga ett äventyr i kantarellskogen, det blev lite väl lång tid och svår terräng, men jag vet nu att jag kan vila bort det.
Jag är också betydligt mer medveten om hur jag rör mig nu, så att jag inte bara slänger runt benen och sliter på allt. Högerbenet har långsamt börjat bli mindre skruvat (utåtroterad höft, inåtroterat knä, utåt fotled).
Mitt närmaste projekt är att hitta bra skor! Jag behöver bred tåbox, zero drop, men mer dämpande sula och lite lagom "håll-ihop" på sidorna. I mina vanliga barfotaskor "tassar" jag och spänner mig för mycket.