Hej alla färggenier.

Susan

Trådstartare
Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar.

Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha surfat runt här har jag förstått att fux = ickesvart så något svart kan jag alltså inte få??? :confused:
Om jag inte köper den :smirk:

Kan jag få Mörkbrunt?

Brunt?

Skimmel ?

I vilken rangordning är färger dominanta. har hört att just skimmel skall vara dominant över andra färger.

Varför blir en del fuxar mörkfuxar. :confused:
Om jag vill ha en mörkfux med flaxanlag får jag köpa en häst då :rofl:

Hur nedärvs vitt på benen
Har fyra vita strumpor på min kommer avkomman också att få det.
Inom kattvärden så är vitfläckighet dominanat
Givetvis vill jag ha gångarter i första hand :banana:
Är bara nyfiken???

MVH SUSAN (tack alla vänliga människor)
 
Sv: Hej alla färggenier.

Nu är inte jag så bra på det här med färg, men jag har ett fuxsto med bläs, 3vita stumpor. Jag betäckte henne med en mörkbrun hingst och hoppades på ett fuxfärgat stoföl. Jag fick en mörkbrun hingst.
När han föddes såg han riktigt svart ut först. Sen blev han mer brun, men nu har han börjat fälla lite fölpäls runt ögon och öron och öronen är mkt mörka, ser svarta ut.
Han har som skjuten stjärn som över går i smal bläs. Två vita, höga, jämna strumpor bak och inget på frambenen.

När jag letade hingst till i år vet jag att jag läste på någon att han var testad på något vis och inte kunde nedärva fux. Han var själv mörkbrun. Jag ska försöka kolla vilken hingst det var och vad exakt det stod.
Återkommer.
 
Sv: Hej alla färggenier.

Jag har läst någonstans att om man betäcker en fux med en fux så blir det garanterat ett fuxföl! Mer än så vet jag inte....
 
Sv: Hej alla färggenier.

Jo då jag hittade. Det var på www.eklunda.com och hingsten Sandreo.
Så här står det:
Sandreo är DNA testad och kan inte lämna fux avkomma!

Jag har aldrig hört att man inte kan få svart efter en fux. Stämmer det?
Däremot är det väl få som klassas som svarta utan som mörkbruna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hej alla färggenier.

Om du betäcker en fux med fux är du garanterad fuxföl. För att ett fuxsto ska få ett svart föl måste hingsten vara svart och säkrast är det om han inte har något fuxanlag.

Skall fölet bli skimmel måste minst en av föräldrarna vara skimmel och detsamma gäller skäck.
 
Sv: Hej alla färggenier.

Min pålle är svart som sin far (Bellini), hans mamma är fux. Hingsten Topaasch är svart
topaasch_2.jpg
pappan är fux (Jazz).
<--Min fölis i år fick mycket vitt som sin far (Briar), stoet har även hon bläs o fyra halvstrumpor. Nu när han har börjat fälla päls ser det ut som att han blir mörkfux. :love:
 
Sv: Hej alla färggenier.

Förra inlägget briaravkomman..

Stora bilden Bellini - jazz = GODIS
 
Sv: Hej alla färggenier.

Alltså hästen på stora bilden är Topaasch (e. Jazz-Zeolit), alltså inte min Bellini-häst men det förstod du kanske?

Jo avatarbilden är min bebis o han är en riktig goding (om jag får säga det själv :D).
d.jpg
 
Sv: Hej alla färggenier.

Hjartagna skrev:
Om du betäcker en fux med fux är du garanterad fuxföl. För att ett fuxsto ska få ett svart föl måste hingsten vara svart och säkrast är det om han inte har något fuxanlag.

Skall fölet bli skimmel måste minst en av föräldrarna vara skimmel och detsamma gäller skäck.

Nej, hingsten behöver inte vara SVART - han kan även vara brun och alla varianter av svart eller brun, t.ex. brunblack, skimmel född svart, gulbrun o.s.v.

En svart häst har minst ett anlag för svart pigment (E). Vidare SAKNAR den agouti-anlag. Detta gör att det svarta pigmentet begränsas till man, svans och ben.

Så:

Du kan få svarta hästar av fux + brun och man kan få bruna av fux + svart. Det beror på anlag.

Men det är helt stensäkert att fux + fux blir...fux!

Men BÄST chans på att få svart har man med en svart hingst. Men sen beror det på stoets anlag. Hon kanske inte kan lämna svart öht.

Indy
 
Sv: Hej alla färggenier.

Mitt sto är mörkfux med ett vitt bakben och bläs, jag seminerade med Danzas som är svart med bläs och tre vita sockar och en kronrand (vb som stoet har vitt :D ). Ut kom ett fuxföl med vita kotor fram och strumpor bak och bläs. Hade visserligen önskat mig en svart men tecken avel på hög nivå lyckades vi med i alla fall :rofl: :rofl: och jag fick ju ett sto som jag ville. :banana:
 
Sv: Hej alla färggenier.

Hennes mamma är svart. Så möjligheten finns..
Henens pappa är fux, och eftersom jag har tyskt pass kan jag se att dessa fuxanlag har legat dolda i generationer. För att poppa upp i pappan och i min häst.
 
Sv: Hej alla färggenier.

Man kan ju inte få allt.
Jag vet ju att din är fin

Har hittat fux efter de flesta svarta tyvärr.

Vet seminören sånt. tycker "de en är dum om en fråger"

Självklart premierar jag gång och temperamnet. Men det är ju så vackert, och som sagt jag har bara haft fuxar.

MVH SUSAN
 
Sv: Hej alla färggenier.

Om ditt sto är fux så kan hon inte föra ngt annat än fuxgenen vidare till sina barn oavsett hur hennes föräldrar såg ut, så att hennes mamma var svart (om detnu var ditt sto du syftade på) spelar ingen roll. Så det blir hingsten som kommer att styra om det blir fux eller inte !

Jag tror att det finns vissa hingstar om visat sig INTE lämna fux, tex Cortez, Robin Z, Landlord, Quite Easy....och säkert flera andra. Men du var väl mer inne på dressyrhingst.
 
Sv: Hej alla färggenier.

Om en häst blir svart om den saknar Agoutianlag, blir den då brun med Augotinlag?

Hur vet jag om minhäst bär Augotianlag?

Kan man se det på en Fux?
 
Sv: Hej alla färggenier.

Håller inte med. Visst behövs ett E-anlag från hingsten för att tillföra anlaget som gör att det bildas svart pigment, men nu vet vi att stoet har minst ett a-anlag och inte AA som gör att utbredningen av det svarta begränsas till brun och skulle innebära att hon inte kan få svarta föl.

Om man hittar en svart hingst utan fuxanlag är det faktiskt så att om stoet har aa blir det bara svarta föl och om stoet har Aa är chansen 50/50 på svart eller brun.

Alltså, men en shettis med mååååånga generationer svart i stamtavlan eller frieser där fuxanlaget är i stort sett bortavlat, är det god chans på svart, men det kanske inte blir riktigt önskefölet i alla fall :D
 
Sv: Hej alla färggenier.

Pappans ( som är fux) föräldrar är mörkbrun (Db på tyska) och Svart brun (Schwb på tyska). Nästa genertion är Svart. Skimmel, brun. brun.

Mamman däremot ( som är svart) Mörkbrun och brun, Nästa generation: Brun, Brun, mörkbrun. Fux.
Tillför detta ngt ytterligare?

Möjligen Frieser, men inte Shettis :) :) :)
 

Liknande trådar

H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: ameo
·
C
Utrustning okej, har kollat runt på forumet men inte hittat något som behandlar ämnet, om jag trots allt missat kan ni väl säga till? jag ska köpa...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: LionQueen
·
Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp