Hej alla glada hundägare!

S

Sunshine in The Rain

Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne.
För att förtydliga det hela lite från början... Mitt ex ville ha hund. Jag kunde inte neka honom, så första annonsen han får syn på är....schäfer! Han var jättelycklig och enligt honom så hade han alltid ääälskat schäfrar över allt!!! :confused: Om man nu alltid har älskat schäfrar; vet man då inte något om röntgade, godkända föräldrar och sånt? Redan här började jag tveka på om det här var en normalt funtad person. (vilket jag alltför sent fick erfara!) Redan som valp när jag skulle visa grunderna med min hund för honom. Detta var det första "träningspasset" med "husse"...men iaf....efter en hel del gnäll från hunden, och hur många koppelryck som helst, senare gick dom in ömsom släpande ömsom springer så mkt det går kommer dom tilslut till dörren. Där han är jätteirriterad och vi börjar tjafsa. Jag personligen är för positiv förstärkning (och till många näras förtret så används det inga hel el halvstrypkoppel till mina hundar. Tycker att dom ska klara av ett vanligt halsband med slakt koppel under promenaderna utan att störa hundens kropp om möjligt)

Jag undvek den här lilla sötnosen kunde för att egoistiskt nog ville jag inte fästa mig vid henne, för jag kände det på mig att vårt förhållande inte skulle hålla. Den här underbara valpen fick det bara sämre och sämre. Han brydde sig inte om att hunden måste kissa ganska ofta utan lät henne göra det lite överallt i stället.
Så förnedrande! En dag kom jag dit till honom och blev helt chokad av det jag såg! Jag gav honom en sån utskällning så han inte var värd ett ruttet lingon! i detta ögonblick som våran maktkamp pågick satt lilla sunny som ja trodde skulle skyddas i min famn för jag var livrädd för slaget som vad påväg!
Det kom inget slag denna gången utan han grep plötsligt om mina handleder, samtidigt slog sunny sig av fallet som jag hade orsakat! JAG!!!:cry: Efter hela dramat var klart beslöt jag mig för att det går inte att vara med en sån jävla idiot rent ut sagt! Så gjorde slut. Vet att jag borde gått till polisen direkt eftersom mina armar han hållt i när jag tappade sunny, var full med bortbränt skinn. ungefär som när man har riktigt hemsk soskav kändes det. (det var inte enda gången nåt sånt här hände. oftast var det grejer jag slog mig i som tex lådor dörrar. Han "råkade" putta" in mig! (måste bara tillägga att han är närmare 30 år...*ehh*...omogen?
Hela historien slutade i alla fall med att han han ville flytta hem till sin kompis och där kan han ju inte ha någon hund! Det går ju inte att festa då! Jag tog med mig hunden hem omedelbart och kollade igenon henne. Det enda problemet jag kände mig osäker på att hon verkade bli mer och med vaksam mot främmande män. Det blev värre nästan omärkligt långsamt
Jag och min nuvarande kille/sambo gör nu allt vi kan för henne ,men vi måste försöka få hjälp för det har visat sig att hon hade stora förändringar i vänster höft vilket verkade var gott resultat med operation om vi genomför den. Men vi måste ju ta hänsyn till att hon faktiskt är aggressiv dock troligtvis åt det rädda hållet :confused: hon har ett väldigt väldigt annorlunda beteende. Kan inte förklara riktigt...
I övrigt sen jag tagit över henne så han hon blivit sitt livliga, spralliga jag igen! och har gjort stora framgångar:banana: men jag måste erkänna att jag inte klarar ut detta själv! Hon har ett lugnt liv , med tyvärr enl. vet rekommendationer inte mkt motin, men gärngympar henne så ofta hon vill och orkar. Sunny är med mig överallt och trodde alldrig att jag skulle komma att älska henne så vansinnigt mkt som jag gör! Dagen som beslutet måste tas kommer bara narmre och närmre och det gör mig så arg och förvivlad! Hon är ju bara 2!!

Var bara tvungen att skriva av mig lite...Har inte så många som förstår häromkring....
Blir väldigt tacksam om ni skulle kunna ge mig lite tips på ny ras?

jag är väldigt aktiv har hållt på mest med lydnad men är öppen för förslag på bruksgrenarna.
Vill helst ha en större ras med kort päls.
gärna en hund som accepterar alla men ha "valt" ut en som den kommer nämre
Jag har även häst så det är bra om hunden kan vara med i stallet och på vissa ridturer.
Vill ha en arbetsvillig (gärna som schäfern;arbetssökande)


Allt alla krav måste ju inte passa givetvis, men jag hoppas på att någon kan ge lite tips runt valpköpet. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hej alla glada hundägare!

Jag fattar inte riktigt:confused:

Om du älskar henne och hon funkar med er är det väl bara att operera henne och ge henne ett nytt liv!?

Varför söker du en ny valp? ska du ha två eller? Äh jag fattar inte:confused:
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Är det verkligen så klokt av dig att börja planera ett valpköp innan du har bestämt om hunden ska avlivas eller opereras? I mina öron/ögon lät det som en hemskt tragisk historia och sen helt plötsligt en ny hund... det lät inte riktigt rätt faktiskt.. men ja jag vet ju inte.. :confused:

Om du vill ha en aktiv hund så kanske en Greyhound för dom älskar ju att springa, det skulle vara det ultimata med häst och uteritter faktiskt men då är dom kanske för energiska. Jag vet inte så mycket om stora hundar och vad de har för egenskaper, håller mig till dom små mysiga och fluffiga :love:
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Nej,jag vet inte om jag heller förstår.
Men OM jag fattat det rätt så har du en schäfer som haft en turbullent uppväxt och att detta gett spår samt att nu måste schäfern opereras och samtidigt så funderar du på att skaffa dig en hundvalp?
Jag skulle avråda dig från att skaffa dig en valp tills ni fått ordning på schäfern fysiskt(Jag misstänker att en höftoperation kräver viss rehabilitering med sjukgymnastik och vattentramp?)och sedan även fått den lugn psykiskt. Det vore inte schysst mot den om den är nyopererad och ni samtidigt skaffar er en hundvalp tycker jag. Så satsa på att få ordning på schäfern.Först höften och sen lägg mycket spår till den när den är färdigrehabiliterad och annan mental stimulans så att den kan få känna sig lugn i tillvaron den dag ni eventuellt skaffar valp.
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Ursäkta, jag är både trött och ledsen när jag skriver nu...:crazy:
det hela är väldigt komplicerat och vi har kommit ill en punkt där vi måste välja att ta bort henne eller inte. Hon har väldigt stora problem med sin höft och går nu på starka värktabletter. Det är stort ingrepp och det är dyrt och i och med att hon har blivit så pass aggressiv så vet vi inte om det finns möjlighet att hjälpa henne. Vi ska ta kontakt med en hundpsykolog nu innan kirurgen ringer och säger vad han tycker. Och vi ska göra allt vi kan. För att orka genom det här så har jag börjat titta runt lite på andra raser för att vara lite "beredd" på det hela.

Hoppas det blev lite klarare! :p
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Ja då förstår jag lite bättre, för att klara sorgen söker du en valp?
För att ha annat att tänka på?
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Ja men man bör ju inte bara skaffa en ny hund för ATT. Man borde ta sig tid att sörja den andres bortgång innan man ens börjar fundera på att skaffa en ny. Om du nu älskar din schäfer så mycket så lär du ska sörja ifall ni beslutar att ta bort den, är det inte av lite fel anledningar ni kommer att skaffa en ny hund isf? :confused:

Men säg att ni beslutar för att operera Schäfern och SEDAN skaffa en ny valp så tycker jag att Tispe's förslag vad bra. Låt hunden rehabilitera sig innan den får full sjå med en valp som vill leka hela dagarna.
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Hej
du har fattat det rätt! Men jag skulle inte skaffa någon annan hund om det går att rädda min ängel! jag vill bara förbereda mig för det värsta och bara få några tips...:)
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Hej
du har fattat det rätt! Men jag skulle inte skaffa någon annan hund om det går att rädda min ängel! jag vill bara förbereda rent mentalt för det värsta och bara få några tips...:)
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Det är inte bara för sorgens skull att jag vill ha en ny hund. Jag är en väldigt aktiv människa och vill ut o tävla o träna. Jag skulle krypa på väggarna utan hund! :o Och dom få gångerna jag har ersatt häst med en ny har aldig varit något problem. Jag vet att sorgen alltid finns kvar och då pratar jag inte bara om hundar utan om andra djur och människor.
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

En jaktlabrador kanske vore något?
Fast själv sitter jag mest och funderar på schäfern-så som hur mycket av aggressiviteten kan bero på smärtan?Samt även om den beror mest på smärtan så kommer beteendet att vara etablerat?Vad kommer veterinären att säga?Hur kommer rehabiliteringen att se ut?Ja,tusen funderingar och tankar kring hur det skall gå för schäfern....Så jag har litet hjärnstille i att komma på raser att tipsa om men jag hoppas att du skriver in här och berättar hur det gick för schäfern?Blev den avlivad eller opererad och om den blev opererad så hur gick det sen?
 
Sv: Hej alla glada hundägare!

Har den varit aggresiv hela tiden?
EN hund som har så ont som du beskriver kan plötsligt visa aggresivt beteende.
Och vadå för dyrt? Har du inte råd med vetrinärvård till hund 1 ska du nog arbeta ihop en buffert innan du genomför hundköp 2.

Nä jag tycker du ska ta kontakt med en bra vetrinär och diskutera fram en bra lösning!

Önskar dig och framförallt hunden lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 826
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp