Hel/halvfabrikat

the_connemara

Trådstartare
Vad är era tips på både färdigmat och enkel vardagsmat som smakar bra och inte bara innehåller massa konstigheter? Något som göra att man snabbt o lätt kan fixa middag eller ta med till jobbet typ.

Börjar med att tipsa om Spoons!
 
Jag brukar äta Penne con mozzarella från Felix. Finns andra såna rätter med pasta.
Gooh! har matiga färdigrätter.
Quorn pytt.
Picadeli plocksallad :d
 
Mitt tips från dagens mat är Abbas Middagsklart, såser att hälla över fisk o in i ugnen. Vi åt vitvinssås o torsk, smaskens!
 
Vad är era tips på både färdigmat och enkel vardagsmat som smakar bra och inte bara innehåller massa konstigheter? Något som göra att man snabbt o lätt kan fixa middag eller ta med till jobbet typ.

Börjar med att tipsa om Spoons!

Dagens middag gick rätt snabbt: klyfta potatis och palsternacka, in i ugnen med olja, salt och timjan. Under tiden, halvera och skiva tre lökar och strimla lövbiff. Bryn biffen, lägg i löken och bryn. Krydda med mejram, timjan och oregano. Häll på ett inte alltför beskt öl och oxfond. Låt koka tills löken är klar. Smaka av med grädde, fransk senap och svartpeppar. Klart!
 
Färdigmatlåda som ofta finns i kylar på jobb och som är GOD, smakar hemlagat (har testat torsk o kyckling): Findus SMAK. Supernajs!
 
Färdigmatlåda som ofta finns i kylar på jobb och som är GOD, smakar hemlagat (har testat torsk o kyckling): Findus SMAK. Supernajs!

Åh, det var den sorten (men med nya och ännu inte släppta smaker) som jag var på Findus i Bjuv och testade för ett par veckor sen :D (Har ätit kycklingen och ricottabiffen innan det. Kycklingen jättegod, ricottabiffen för stabbig.)
Dock är det väl fryst och inte kylt? :confused:
 
Åh, det var den sorten (men med nya och ännu inte släppta smaker) som jag var på Findus i Bjuv och testade för ett par veckor sen :D (Har ätit kycklingen och ricottabiffen innan det. Kycklingen jättegod, ricottabiffen för stabbig.)
Dock är det väl fryst och inte kylt? :confused:

Sorry, vi har både kyl o frys, ja de är frysta!

Vågade testa efter att du skrivit här på buke om dem någonstans, MEGA stor skillnad mot vanliga färdigrätter!
 
Sorry, vi har både kyl o frys, ja de är frysta!

Vågade testa efter att du skrivit här på buke om dem någonstans, MEGA stor skillnad mot vanliga färdigrätter!

Jag började fundera på om jag gjort fel som förvarat dem i frysen :p

Gällande provsmakningen så hoppas jag innerligt att två av smakerna som var med på provsmakningen kommer ut i butik :d
 
Korv Stroganoff! Går fort att göra och för oss (två tonåringar och två vuxna) räcker en falukorv till två dagar! Bryn hackad lök i en kastrull, lägg därefter ner den strimlade falukorven och bryn den med. På med tomatpuré och matlagningsgrädde, krydda m salt och grovmalen svartpeppar och koka upp. Vi serverar m ris. :d
 
Jag gillar oxå sånt man "bara" stoppar i ugnen. Tex kycklingfiléer med rotfrukter (tex rödlök, paprika, palsternacka, potatis) och sen teriyakisås över alltihop, eller vrf inte fläskpannkaka? Brukar göra dubbel sats så har jag till två dagar...
 
korv stroganof går att göra mycket enklare än så ^_^ stek falukorv, häll på lite ketchup, grädde och lite dill, koka till önskad konsistens och servera med ris :d. bästa stroganofen ever!

en till fusksås jag brukar göra är" road iland", gräddfil, ketchup, salt och peppar. ev lite socker och paprika pulver :d. gott till allt och smidigt att göra direkt i gräddfil burken och ha med till jobb.

brukar sällan ha halv eller hel fabrikat, men favoriterna är jensens biff house favorit sås, och findus köttfärssoppa:love:. dvs sånt jag inte kan göra lika bra själv.
 
korv stroganof går att göra mycket enklare än så ^_^ stek falukorv, häll på lite ketchup, grädde och lite dill, koka till önskad konsistens och servera med ris :d. bästa stroganofen ever!

en till fusksås jag brukar göra är" road iland", gräddfil, ketchup, salt och peppar. ev lite socker och paprika pulver :d. gott till allt och smidigt att göra direkt i gräddfil burken och ha med till jobb.

brukar sällan ha halv eller hel fabrikat, men favoriterna är jensens biff house favorit sås, och findus köttfärssoppa:love:. dvs sånt jag inte kan göra lika bra själv.

Dill? Detta måste provas :d

För mig igår, stek korv, skiva ner tomater i en mindre mängd ner över korven. Sen schiracha, svartpeppar, vitpeppar och på med en klick grädde strax innan det är klart för att bryta av tomaterna. Jag serverar detta med pasta.
 
Dill? Detta måste provas :d

För mig igår, stek korv, skiva ner tomater i en mindre mängd ner över korven. Sen schiracha, svartpeppar, vitpeppar och på med en klick grädde strax innan det är klart för att bryta av tomaterna. Jag serverar detta med pasta.
stroganof är ju verkligen en sån sak som man kan göra på hundra olika sätt, och alla tycker att den egna är bäst ^_^.
 
Jag gillar oxå sånt man "bara" stoppar i ugnen. Tex kycklingfiléer med rotfrukter (tex rödlök, paprika, palsternacka, potatis) och sen teriyakisås över alltihop, eller vrf inte fläskpannkaka? Brukar göra dubbel sats så har jag till två dagar...

Rotfrukter med teriyakisås? Det låter.... annorlunda. :D

En favorit när det gäller allt-i-ett i ugnen är rosmarinkyckling: Köp en kruka färsk rosmarin och kycklinglårfilé. Linda filéerna runt rosmarinkvistar, lägg i en ugnsform. Häll i körsbärstomater och stora vita bönor, blanda ner olivolja, pressad citron eller vitt vin, rosmarin, timjan, salt och peppar. In i ugnen tills allt är klart.
 
Rotfrukter med teriyakisås? Det låter.... annorlunda. :D

En favorit när det gäller allt-i-ett i ugnen är rosmarinkyckling: Köp en kruka färsk rosmarin och kycklinglårfilé. Linda filéerna runt rosmarinkvistar, lägg i en ugnsform. Häll i körsbärstomater och stora vita bönor, blanda ner olivolja, pressad citron eller vitt vin, rosmarin, timjan, salt och peppar. In i ugnen tills allt är klart.
Det är gott, faktiskt ett viktväktarrecept. Fast då ska man ha mkt mindre teriyakisås än vad vi har...;)

Idag blir det ett annat viktväktarrecept: kassler, purjolök, paprika, majs och körsbärstomater bryns i en stekpanna. Tomaterna ska i, i slutet annars blir de tråkiga. :) Koka pasta till och rör runt alltihop när pastan är klar. Servera.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 166
Senast: starcraft
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 130
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
350
Senast: Monimaker
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 534
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp