Hel Havre O Krossad Havre?

E

emmaolsson

JAG HAR EN LITEN FRÅGA,VAD ÄR SKILLANDE PÅ KROSSAD HAVRE O HEL HAVRE??
jO,JAG FATTAR JU ATT DE SER OLIKA UT HAHA MEN RENT NÄRINGS MÄSIGT, VILKET ÄR BÄST???
MINA ÄTER KROSSAD NU?? MEN VILL VETA LITE??

SNÄLLA HJÄLP MIG!!
 
Sv: Hel Havre O Krossad Havre?

Ja du, de ser visst olika ut.....fniss.....
men asså hel havre håller längre o krossad havre tas upp bättre för hästen kan ibland missa o tugga sönder några havre korn om de e hela, o krossad havre har mkt kortare bäst före datum. man har ju krossat skalet som skyddar innehållet som e ju fett o sånt o fett härskanar i luften o sånt förlorar näringsvärde snabbt. annars e de faktiskt ingen skillnad i näring om du har färskt krossat havre.
som sagt näringsvärdet avtar snabbare när man krossat de.
 
Sv: Hel Havre O Krossad Havre?

Hej!

HELT ovetenskapligt :D Men en skillnad jag såg på våra hästar är att de blev lugnare när de åt krossad havre och lite mer "taggade" av hel. Någon annan som tycker sig märka det?

Mvh / Fia
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 177
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 307
Senast: Blyger
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
609
Senast: Jeps
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är allt slut 😭 Och jag kan inte sluta gråta. Jag HAR försökt ALLT jag kan hurmycket somhelst. Men om det inte funkar så funkar det...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 480
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp