Helginsläpp

Sv: Helginsläpp

Ja jag känner som så att ingen vill väl bli låst. Det fungerar uppenbarligen att de dyker upp och släpper ut så varför inte släppa in också. Men att ha en hel helgjour förstår jag inte alls och hoppas verkligen att jag kommer slippa sånt i framtiden. Det låter väldigt dyrt och tidskrävande. Men att ha 1 utsläpp samt 1 insläpp/häst och period (en period är 9 v) är väl knappast betungande.

Ikväll är det iaf möte och vill man inte gå med på det här är det väl bara att flytta. Men det tror jag inte de kommer göra :)
 
Sv: Helginsläpp

I ett stall jag stod så delade vi helgdagarna på hälften.Dvs man hade morgon,utsläpp samt lunch.Sen tog nästa över med insläpp samt kvällsfodring.Gick som rullande schema ,ett pass per häst,kunde man inte så fick man själv fixa byte.Fungerade perfekt .
 
Sv: Helginsläpp

I vårt stall har vi rullande schema på nattfodringar och helgfodringar. (Vi har 12 hästar)

Stallägarna har hand om in/utsläpp på vardagar (förutom sommartid då insläppet ingår i nattfodringen).
Nattfodringarna sätts enligt schema och man kan byta/låta medryttaren ta fodringen om man inte kan den kvällen.
På helgerna är det två personer som kommer överrens om vilka fodringar dem tar.

Vi har 2 nattfodringar och en helg / box som man då delar med en annan person / månad.
 
Sv: Helginsläpp

Jag tycker vårt system är absolut det bästa och jag skulle inte vilja ha något annat.

Vi har heldagar efter ett rullande schema (förutom julafton och nyårsafton som delas på 3). Schemat sätts upp i början av varje termin, så man vet alltid om sina dagar för hela terminen i januari/augusti, och kan därmed byta eller se till att inte boka in annat den dagen.
Det blir ca 1-2 heldagar i månaden.

Har aldrig förstått varför folk ska göra det så komplicerat? :p
Är man bara ett par stycken som delar på alla passen även i veckorna så kanske man måste ändra varje vecka, men annars finns det ju ingen anledning.

Som vi har det nu så är man ju ledig 7 dagar av 8 (om vi räknar på 4 helger) och kan göra precis vad man vill dessa dagar.
Är betydligt bättre än att boka upp sig på 3 / 8 dagar.

När jag gick på gymnasiet hade vi ett liknande system, fast då hade man stallet fre kväll - sön em, sen tog veckojouren över och hade sö kväll - fre em.
Skulle man delat upp helgpassen så man hade ett pass åt gången så hade man ju behövt ha minst ett pass varje helg. Skitsegt :p


Har man ett fast schema så blir ju allting 1000 ggr enklare.
Huruvida man ska ha ett eller två pass om dagen kan man ju bestämma själva.
 
Sv: Helginsläpp

Nu är det iaf bestämt hur vi ska ha det; alla hyresgästerna enades på eget bevåg om helgjour. Så man har både utsläpp/morgonfodring och insläpp/kvällsfodring. :) På det viset blir det som har 1 häst uppbokade en helg per 9 veckor. Jag som har två hästar (och smart nog inte har dem i boxar bredvid varandra ;)) får två helger per 9 veckor med 4 respektive 3 veckor mellan gångerna.

Det följer ju samma schema hela tiden, mycket smidigt.
 
Sv: Helginsläpp

På helger turas vi hästägare om (dock är vi 4 hästägare och bara 2 som sköter helgerna men..)
Då har man morgonfodring, täckesbyten + utsläpp och lunchfodring. Alla tar in sin egna häst på kvällen och fodrar den.

Vi får åka ner två-tre gånger om dagen på helger.
 
Sv: Helginsläpp

Sista kollektivet jag stod i testade vi med att ha en helgdag var och då gjorde vi alla pass. Hade jag en lördag så gjorde jag alla pass från morgon till efm. Ägaren tog alltid nattfodringen. Detta gjorde vi på prov och det slog väl ut för alla som kände sig mer fria och kunde planera sina helger mer och framförallt få fler hela helger lediga. Vi var tio stycken vilket gjorde att vi hade en dag var femte helg var.

Alla åkte hellre två gånger en dag och för att få så pass många hela lediga helger på raken.
 
Sv: Helginsläpp

Jag har nyss flyttat in i ett nytt stall. Där har vi veckoschema.
Jag har tex en morgon (utfodring+utsläpp),en middag (utfodring av hö) och
en kväll (insläpp+utfodring). På veckorna mockar man sin egen box,
packar hö osv. Sen har vi varsin helg då mockar man åt alla hästar,
har alla ut/insläpp + utfodringar + fyller vattenhinkar osv
Det fungerar bra! Sen byter vi om man inte kan, inga konstigheter alls.

I dag ska vi skriva ett rullande sex veckorsschema:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 307
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp