Helgstrands topphästar till Kittel och Werth

Efter att Andreas Helgstrand stängts av från det danska landslaget i dressyr får några av hans hästar nu nya ryttare. Svenska Patrik Kittel tar över tyglarna till en av Grand Prix-hästarna, medan ytterligare en häst går till Tysklands Isabell Werth.
 
Helt sjukt... 🥲🤯 En blir påkommen med misshandel och får tävlingsförbud- men det är lugnt, då ställer andra upp från samma koncern. Jag hoppas mer och mer på att all tävling med hästar upphör på sikt. Det är det enda sättet att få slut på eländet och hästmisshandeln. Så jävla vidrigt.
 
Vidrigt var ordet. Jag skulle bara vilja sätta internationell dressyrsport på ignore helt och hållet och slippa ta del av kollaboratörernas support till "business as usual". Bedrövligt att många fortfarande verkar se det som en spännande grej att det kommer "en fin häst" till Kittel, i stället för att kräva ett avståndstagande som betyder ett verkligt avståndstagande.
 
Att Kittel tar emot hästen förvånar mig inte det minsta. Men Werth? Jag har för mig att jag läst någonstans att hon aldrig tar över ”färdiga” hästar, utan utbildar alla från ung ålder. Var det inte så att hon erbjöds Totilas, men tackade nej? Eller tänker jag på någon annan ryttare?

Sen själva tillvägagångssättet … jag vet inte vad jag ska tycka. Någon måste ju ta hand om hästarna och jag förstår samtidigt att ägarna vill att hästarna tävlas. Allt handlar ju om pengar…

Samtidigt … finns det någon dressyrryttare på hög nivå som inte använder tvång i någon utsträckning? Är vissa ryttare sämre än andra, eller är det så att vissa använder metoder som inte ger synliga skador på hästen?

Enda ”lösningen” tror jag är ett hårdare regelverk, förbjuda alla treårstester och förändra årgångschampionaten radikalt.

En väg att gå är att underkänna rörelsen direkt hästen går bakom lod, precis som piaffen blir underkänd om hästen går bakåt.
 
Och som av en händelse är Kittels inlägg på Instagram borta där han tog "avstånd" efter Helgstrand-dokumentären.

Sorgligt också att halva hästen är ju fortfarande kvar i Helgstrands ägo. Ponera att det kommer gå bra, prispengar in på Helgstrand konto. Ponera att det går riktigt bra och hästen säljs efter OS, ännu mer pengar till Helgstrands imperium. Vill Svenska Ridsportförbundet verkligen möjliggöra att bidra ekonomiskt till Helgstrands business? :(
 
Och som av en händelse är Kittels inlägg på Instagram borta där han tog "avstånd" efter Helgstrand-dokumentären.

Sorgligt också att halva hästen är ju fortfarande kvar i Helgstrands ägo. Ponera att det kommer gå bra, prispengar in på Helgstrand konto. Ponera att det går riktigt bra och hästen säljs efter OS, ännu mer pengar till Helgstrands imperium. Vill Svenska Ridsportförbundet verkligen möjliggöra att bidra ekonomiskt till Helgstrands business? :(

Jag funderade på om det var ett inlägg eller något som passerat via stories, men ser att många skriver att det verkligen var ett inlägg och att det nu skulle ha tagits bort.

Det är ju en ny nivå av syltryggande om det verkligen aktivt har tagits bort, mht att det var ett så sjukt urvattnat "avståndstagande" från början. O_o

"Jag tar starkt avstånd från all form av våld mot hästar och otillåtna träningsmetoder, både i hantering och ridning. Det är förfärligt och får inte förekomma." - Nej förresten jag kan inte stå för detta! När jag nu tänker efter så är det ju inte så förfärligt och det får nog förekomma lite då och då, i alla fall om det inte upptäcks och skrivs om det. Nej jag måste ta bort inlägget. :confused:
 
Jag funderade på om det var ett inlägg eller något som passerat via stories, men ser att många skriver att det verkligen var ett inlägg och att det nu skulle ha tagits bort.

Det är ju en ny nivå av syltryggande om det verkligen aktivt har tagits bort, mht att det var ett så sjukt urvattnat "avståndstagande" från början. O_o

"Jag tar starkt avstånd från all form av våld mot hästar och otillåtna träningsmetoder, både i hantering och ridning. Det är förfärligt och får inte förekomma." - Nej förresten jag kan inte stå för detta! När jag nu tänker efter så är det ju inte så förfärligt och det får nog förekomma lite då och då, i alla fall om det inte upptäcks och skrivs om det. Nej jag måste ta bort inlägget. :confused:
Ja, ynkryggigt är det. Precis, PK tar bara avstånd om de själva inte kan tjäna pengar på det. Jo, det var ett inlägg, detta var länken när inlägget fortfarande fanns: https://www.instagram.com/p/Cz9eIjhMxIB/
 

Bifogade filer

  • 1705174012577.png
    1705174012577.png
    192,4 KB · Visningar: 163
Ja, ynkryggigt är det. Precis, PK tar bara avstånd om de själva inte kan tjäna pengar på det. Jo, det var ett inlägg, detta var länken när inlägget fortfarande fanns: https://www.instagram.com/p/Cz9eIjhMxIB/
Som alla gör verkar det som. Det är bara att inse tror jag att sålänge pengar är inblandat så kommer hästarna alltid att komma i andra hand. Det gäller inte bara eliten utan förmodligen majoriteten som lever på hästarna.

Jag tror ju fortfarande att Kittel behandlar och rider hästarna vettigt nu, så jag har inget emot att han tar över hästar på det sättet men det är fult tycker jag att inte fortsätta ha sin åsikt om Helgstrand uppe. Det är fegt att inte stå på sig där tycker jag. Kan dock tänka mig att Helgstrand hade krav när han lät Kittel ta över hästen, och det var säkerligen att inte prata negativt om honom.
 
"Nära dialog" får ju en helt ny innebörd nu :grin:
Ja, sannerligen. Nu är det inte längre Helgstrand, utan man kan ge referens på att man nu rider kompisen Andreas häst, så han ju har lite annat för sig.

Det är så taffligt och så ynkryggigt att man häpnar.

Stormen får blåsa över, PK är glad över möjligheten att rida Andreas fina häst, och skall göra sitt bästa.

Sedan är det bara att casha in efteråt. Gladast är nog Helgstrand förstås, för han har både får ut sin häst på foder och fått upp den i värde medan han gör annat.
 
Jag funderade på om det var ett inlägg eller något som passerat via stories, men ser att många skriver att det verkligen var ett inlägg och att det nu skulle ha tagits bort.

Det är ju en ny nivå av syltryggande om det verkligen aktivt har tagits bort, mht att det var ett så sjukt urvattnat "avståndstagande" från början. O_o

"Jag tar starkt avstånd från all form av våld mot hästar och otillåtna träningsmetoder, både i hantering och ridning. Det är förfärligt och får inte förekomma." - Nej förresten jag kan inte stå för detta! När jag nu tänker efter så är det ju inte så förfärligt och det får nog förekomma lite då och då, i alla fall om det inte upptäcks och skrivs om det. Nej jag måste ta bort inlägget. :confused:
Man kan köpa sig tystnad. Det har Michael Jackson gjort, och många fler.

Att ge någon influenser möjlighet att rida en fin häst är inte bara en välgörenhet, tänker jag.

There is nothing such as a free lunch.
 
Och som av en händelse är Kittels inlägg på Instagram borta där han tog "avstånd" efter Helgstrand-dokumentären.

Sorgligt också att halva hästen är ju fortfarande kvar i Helgstrands ägo. Ponera att det kommer gå bra, prispengar in på Helgstrand konto. Ponera att det går riktigt bra och hästen säljs efter OS, ännu mer pengar till Helgstrands imperium. Vill Svenska Ridsportförbundet verkligen möjliggöra att bidra ekonomiskt till Helgstrands business? :(
Ska PK rida den i OS?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den omstridda och starkt kritiserade stjärnryttaren och hästhandlaren Andreas Helgstrand är avstängd från danska landslaget efter...
Svar
4
· Visningar
1 062
  • Artikel
Hästnyheter Efter att den danska TV2 dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" sändes i slutet av november förra året var...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har tyska världsfemman Isabell Werth och Andreas Helgstrands Queenparks Wendy börjat lära känna varandra. Här kan du kolla in ett...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den danska dressyrryttaren Andreas Helgstrand står anklagad för hästmisshandel. Svenska landslagsstjärnan Patrik Kittel, som själv har...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp