Helgstrands topphästar till Kittel och Werth

Efter att Andreas Helgstrand stängts av från det danska landslaget i dressyr får några av hans hästar nu nya ryttare. Svenska Patrik Kittel tar över tyglarna till en av Grand Prix-hästarna, medan ytterligare en häst går till Tysklands Isabell Werth.
 
Du inser att du dömer ut i princip alla här som håller på med häst på forumet (och i världen) som icke-schyssta med det uttalandet?
Fast rent krasst, vissa metoder/ridning på forumet och resten av värden är väl icke-schysst det också, nu verkar det som allt hat går mot AH, och att andras metoder kan förklaras med ett enda ord som inte (har förut iaf) klassats in i djurplågeriet: korrigering.
 
Men nu tänker du precis på samma sätt som familjen bettlöst- de lägger upp filmer bla på IW som visar upp sin GP häst i grimma och alla blir lyriska och säger; "det ser ni det går lika bra bettlöst "vilket det såklart inte gör då hästen är utbildad med bett och inte alls får samma precision med grimman.

Det blir samma här OM nu den beskrivna hästen har ridits med de hårdföra metoder som visades från AH stallar, så används de metoderna givetvis både för att kuva och pressa hästarna- det är ju ingen som rider så på fulltid, alltid, utan det bryts av till slut av "schyssta " metoder och det är då meningen att hästen ska ha tagit lärdom, är den i ramen och lydig=schysst metod, slappar den eller försöker gå ur=går tillbaka till viss skitridning tills hästen fogar sig. Dit jag vill komma är att OM hästen är riden så så är den också utbildad efter det konceptet och det går aldrig att säga att hästen går bättre pga mjuka metoder då grund och utbildning redan är satt.
Ska man visa mjuka metoder då ska det vara från början, inte ta över en häst som fått stryk.

Jag håller inte med dig. Jag tror absolut att mjuk ridning kan göra framsteg som AH:s gräsliga hårda metoder inte kan uppnå. Även på en häst som ridits in och tränats med hans gräsliga metoder. Då menar jag inte belöningsbaserat. Utan traditionell ridning men utan att piska hästen, utan rollkur, utan i korrekt form, med mjuka händer, med varierad ridning, utan bankande skänklar med sporrar, hård betsling osv.
 
Men om de säljs nu så får han ju massorsmassor av pengar? hur tänker du där?
Jag tänker att det är bättre att lösa ut honom nu en gång för alla så kanske han kan avveckla sitt hästeri sedan om han inte får löpande intäkter. Lite som när ett företag köper ut en oönskad medarbetare. Han kan väl börja handla med fastigheter eller aktier för alla pengarna istället?

Jag fattar att han inte kommer skänka bort sina hästar och jag fattar att hästarna inte kommer få vara skogsmullar/hagprynader framöver, men om man löser ut honom nu och hästverksamheten läggs ner så slipper iaf fler hästar i framtiden passera hans ”system”.
 
Fast rent krasst, vissa metoder/ridning på forumet och resten av värden är väl icke-schysst det också, nu verkar det som allt hat går mot AH, och att andras metoder kan förklaras med ett enda ord som inte (har förut iaf) klassats in i djurplågeriet: korrigering.

Ja, vissa metoder är icke-schyssta. Men alla metoder som inte är belöningsbaserade är inte icke-schyssta. Det är att dra alla över en kam och säga till alla som inte har samma filosofi som man själv att de är elaka mot sina hästar.

Det finns för övrigt belöningsbaserat som jag inte tycker är helt schysst heller. Jag har inte riktigt bestämt mig för var jag står riktigt. Med belöningsbaserat kan man få hästen att göra nåt som den helst inte hade gjort men som de gör bara för att få godiset. Då blir det ju ett sorts tvång också. Så att säga att belöningsbaserat alltid är schysst tycker jag, personligen, blir fel.
 
Med tänket så betyder det att hästar aldrig kan se någon glädje i aktiviteter i sej självt om dom inte får en godis efteråt?

Jag håller inte alls med där, hästar tycker olika saker är roligt, hoppning tex älskar många hästar helt utan beröm från ryttaren. Jag hoppade min häst bara för att han tyckte det var så otroligt roligt, hoppningen var en belöning i sej självt liksom. Jag kunde inte ens hålla min häst borta från hoppningen, han hoppade stockarna i hagen ensam tex, han tyckte det var roligt oavsett om jag satt på eller inte.

Huruvida en häst trivs och tycker något är kul eller inte har inte med att göra huruvida den får en godis eller inte efter utförandet, det har att göra med vad den tycker är roligt helt enkelt.

Nä, det har jag inte skrivit. Men jag har ytterst svårt att se att hästar skulle göra de prestationer som krävs på toppnivå för att de tycker att det är roligt. Såklart kan de tycka det är skoj att piaffera, men inte så krävande som det är i ett dressyrprogram. Eller hoppa några hinder på lagom höjd.

Min häst älskar att hoppa, men hon skulle inte hoppa en trixig bana på 1,20.

All belöningsbaserad träning är inte godis, det är också viktigt att påpeka.
 
Att t.ex. klia hästen på manken är väl en belöning ...? Funkar vid hoppning men kanske inte i dressyr (vet inte om man får klappa hästen under ritten?)
Eller menar du att belöning endast är nåt ätbart?

Det är en belöning om hästen tycker att det är en belöning. Så det beror på. I dressyr har jag för mig att du inte får släppa tygeln, oklart om det går att hinna klia mellan rörelserna på nåt vis.
 
Gör du det inte lite väl komplicerat nu? Folk som tränar och tävlar hund belöningsbaserat lär inte in hela program genom att kedja, utan tränar in många kommandon belöningsbaserat och sen tävlar man utifrån det.

Det finns fler komplikationer kring att tävla häst på elitnivå, men att belöningsbaserat skulle innebära = inte tävla alls stämmer ju inte med hur det funkar på hundsidan.

Jag säger inte att det är omöjligt. Men de jag stött på som tävlat tidigare har slutat med det när de tränat belöningsbaserat ett tag. Kanske skulle det ändra sig om hela tävlingsmomenten ändrades om, men jag svarade på utifrån hur det ser ut idag av det jag sett.
 
Det är en belöning om hästen tycker att det är en belöning. Så det beror på. I dressyr har jag för mig att du inte får släppa tygeln, oklart om det går att hinna klia mellan rörelserna på nåt vis.

Man ser ju faktiskt ryttare som då och då ger hästen en klapp/kli under programmet även på elitnivå. Vill minnas (kan ha fel så hoppa inte på mig för det) att t.ex. Werth gör det då och då.
 
Jag håller inte med dig. Jag tror absolut att mjuk ridning kan göra framsteg som AH:s gräsliga hårda metoder inte kan uppnå. Även på en häst som ridits in och tränats med hans gräsliga metoder. Då menar jag inte belöningsbaserat. Utan traditionell ridning men utan att piska hästen, utan rollkur, utan i korrekt form, med mjuka händer, med varierad ridning, utan bankande skänklar med sporrar, hård betsling osv.

Men då har du ju den hårdföra ridningen i grunden i varierande grad, om den är lyckad så gör ryttaren givetvis framsteg med mjuk ridning.
 
Jag fattar att han inte kommer skänka bort sina hästar och jag fattar att hästarna inte kommer få vara skogsmullar/hagprynader framöver, men om man löser ut honom nu och hästverksamheten läggs ner så slipper iaf fler hästar i framtiden passera hans ”system”.
Men det är ju massor som har diverse djurplågerisystem....tro inte att det försvinner bara för AH skulle syssla med fastigheter. ( vilket han till viss del gör redan såklart).
 
Japp. Jag dömer även ut mig själv. Om det känns bättre.
Jag kan ta sällskap där med dig, vilket de allra flesta kan, har man ridit några decennier ( och där lägger jag in även tränarnas påverkan till visst tvång) så har nog de flesta använt sporre, spö på ett ickepassande sätt ibland, samt varit ful mot sin häst men bortförklarat det med korrigering.

När jag var liten och de skulle trampa hästar så låstes ridhuset och grov piskning användes. Och Bo Tibblin skrev själv i ridsport om "allmänt vedertagna metoder" (vilket inte var klapp och morot)på insändarsidan där en då för tiden företagen person( alltså jag) ifrågasatte olika "allmänt vedertagna metoder" där jag fick gå till tidningen för att få svar, de fick alltså påminna honom. Minns inte riktigt svaret men det blev flummigt.
 
Men då har du ju den hårdföra ridningen i grunden i varierande grad, om den är lyckad så gör ryttaren givetvis framsteg med mjuk ridning.

Men vad menar du att man ska göra med de hästar som utbildats med hårdför ridning? Hagprydnader? Jag tycker inte att det är schysst att anse att alla ryttare som någonsin rider hästen i framtiden använder sig av den hårdföra ridningen enbart för att hästen en gång tränats på det viset. Det känns ju inte helt korrekt tycker jag OM ryttaren bara använder schyssta metoder.

Säg att Jovian kommit till en som helt skolat om honom till belöningsbaserat 100% enligt konstens regler av den som är bäst i världen på det. Skulle du fortfarande anse att de framsteg den personen gör med honom beror på den hårdföra ridningen han utsatts för tidigare? Det hade jag tyckt var orättvist.

Vi kan aldrig ta ansvar för vad andra tidigare har gjort. Bara för det vi själva gör och uppmanar/rekommenderar andra att göra. Jag hade iaf,med gott samvete, hållit huvudet högt om jag tagit över en häst som tidigare reds av nån som red i den hårdföra stilen om jag själv red schysst och mjukt och fick framgångar med hästen.
 
Men vad menar du att man ska göra med de hästar som utbildats med hårdför ridning? Hagprydnader? Jag tycker inte att det är schysst att anse att alla ryttare som någonsin rider hästen i framtiden använder sig av den hårdföra ridningen enbart för att hästen en gång tränats på det viset. Det känns ju inte helt korrekt tycker jag OM ryttaren bara använder schyssta metoder.
Men det har jag verkligen inte sagt, att de andra använder sig av den, men givet har de viss nytta av den hårdföra ridningen, det är ju inget som försvinner bara för hästen byter ryttare, OM nu denna häst vi diskuterar är riden så jag har ingen aning och det är inget jag personligen tar för givet..
 
Nä, det har jag inte skrivit. Men jag har ytterst svårt att se att hästar skulle göra de prestationer som krävs på toppnivå för att de tycker att det är roligt. Såklart kan de tycka det är skoj att piaffera, men inte så krävande som det är i ett dressyrprogram. Eller hoppa några hinder på lagom höjd.

Min häst älskar att hoppa, men hon skulle inte hoppa en trixig bana på 1,20.

All belöningsbaserad träning är inte godis, det är också viktigt att påpeka.
Då har du nog inte ridit hästar som älskar det dom håller på med och hur lätt det är för dom hästarna att prestera. Min häst verkligen älskade hoppningen, ju svårare och mer utmanade ju mer taggade han till levde upp.

Det finns högpresterande hästar precis som det finns högpresterande människor. Bara för att man själv inte är en högpresterande person eller har en högpresterande häst som faktiskt älskar en viss inriktning så innebär det inte att ingen annan är det.

Hästar är avlade för olika saker, jag skulle nog tycka att man gör sig själv en stor otjänst att köpa en fjording tex om man vill satsa på hoppningen, dom är inte avlade för det även om dom kan uppskatta något enstaka hinder och lättare banor. Du kan inte jämföra dom hästarna.

Det gäller att hitta individer som faktiskt tycker det är roligt att prestera när man ska upp på hög nivå. inte alla hästar precis som inte alla människor är liksom gjorde med det drivet att komma till höga nivåer. Är hästen väl förberedd med styrka och kondition så är det inga problem för en häst som har lätt för sig att prestera på elitnivå i dressyren.
 
Då har du nog inte ridit hästar som älskar det dom håller på med och hur lätt det är för dom hästarna att prestera. Min häst verkligen älskade hoppningen, ju svårare och mer utmanade ju mer taggade han till levde upp.

Det finns högpresterande hästar precis som det finns högpresterande människor. Bara för att man själv inte är en högpresterande person eller har en högpresterande häst som faktiskt älskar en viss inriktning så innebär det inte att ingen annan är det.

Hästar är avlade för olika saker, jag skulle nog tycka att man gör sig själv en stor otjänst att köpa en fjording tex om man vill satsa på hoppningen, dom är inte avlade för det även om dom kan uppskatta något enstaka hinder och lättare banor. Du kan inte jämföra dom hästarna.

Det gäller att hitta individer som faktiskt tycker det är roligt att prestera när man ska upp på hög nivå. inte alla hästar precis som inte alla människor är liksom gjorde med det drivet att komma till höga nivåer. Är hästen väl förberedd med styrka och kondition så är det inga problem för en häst som har lätt för sig att prestera på elitnivå i dressyren.

Oj, oj, oj vad det var mycket förutfattade meningar här. Men jag släpper den här diskussionen då du missförstod vad jag syftade på. Orkar inte återigen försvara att min häst som råkar vara fjordhäst älskar att hoppa (och är avlad för det). Orkar inte försvara vem jag är som individ heller.

Tack för mig, hoppas ni får en intressant fortsatt diskussion allihop.
 
Oj, oj, oj vad det var mycket förutfattade meningar här. Men jag släpper den här diskussionen då du missförstod vad jag syftade på. Orkar inte återigen försvara att min häst som råkar vara fjordhäst älskar att hoppa (och är avlad för det). Orkar inte försvara vem jag är som individ heller.

Tack för mig, hoppas ni får en intressant fortsatt diskussion allihop.
Inget förutfattat, svarar bara på det du faktiskt skrev.
 
Jag håller inte med dig. Jag tror absolut att mjuk ridning kan göra framsteg som AH:s gräsliga hårda metoder inte kan uppnå. Även på en häst som ridits in och tränats med hans gräsliga metoder. Då menar jag inte belöningsbaserat. Utan traditionell ridning men utan att piska hästen, utan rollkur, utan i korrekt form, med mjuka händer, med varierad ridning, utan bankande skänklar med sporrar, hård betsling osvosv
Det tror inte jag till viss del: inte i tävlingssammanhang eller hos hästmänniskor som inte har börjat ifrågasätta normerna. Den typen av ridning och den typen av "form" hos hästen, ges ju ofta höga poäng av domarna. Det är ju det som många ryttare verkar tycka är önskvärt.

En mjuk ridning gör säkert hästen lugn och harmonisk, men tror inte den kommer ge mer framgång. Inte som ridsporten ser ut nu.
 
Det tror inte jag till viss del: inte i tävlingssammanhang eller hos hästmänniskor som inte har börjat ifrågasätta normerna. Den typen av ridning och den typen av "form" hos hästen, ges ju ofta höga poäng av domarna. Det är ju det som många ryttare verkar tycka är önskvärt.

En mjuk ridning gör säkert hästen lugn och harmonisk, men tror inte den kommer ge mer framgång. Inte som ridsporten ser ut nu.
Fast den ändamålsmässiga formen går ju att uppnå utan hård ridning, det är inte den hårda ridningen som får höga poäng utan vilken form hästen rids i.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den omstridda och starkt kritiserade stjärnryttaren och hästhandlaren Andreas Helgstrand är avstängd från danska landslaget efter...
Svar
4
· Visningar
1 062
  • Artikel
Hästnyheter Efter att den danska TV2 dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" sändes i slutet av november förra året var...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har tyska världsfemman Isabell Werth och Andreas Helgstrands Queenparks Wendy börjat lära känna varandra. Här kan du kolla in ett...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den danska dressyrryttaren Andreas Helgstrand står anklagad för hästmisshandel. Svenska landslagsstjärnan Patrik Kittel, som själv har...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp