Helgstrands topphästar till Kittel och Werth

Efter att Andreas Helgstrand stängts av från det danska landslaget i dressyr får några av hans hästar nu nya ryttare. Svenska Patrik Kittel tar över tyglarna till en av Grand Prix-hästarna, medan ytterligare en häst går till Tysklands Isabell Werth.
 
Alltså, hur mycket duckar han inte?
Jag kan inte hjälpa att jag tycker det blir lite svårt med trovärdighet när man hanterar frågan som han gör.
Å andra sidan, vad kan man säga?

Visa bifogad fil 137170
Asså näe, nu har han sjunkit bort helt för mig. Förstår att han säkerligen har skrivit på något att han inte får säga något negativt om Helgstrand längre men då borde han inte tagit emot hästen heller på dom premisserna. Hade han fortsatt att belysa hur viktigt det är med bra metoder och att han inte stöttar Helgstrand så hade det varit en annan sak för mig..

Men han är inte annorlunda än någon annan, pengar styr helt och hållet.
 
Asså näe, nu har han sjunkit bort helt för mig. Förstår att han säkerligen har skrivit på något att han inte får säga något negativt om Helgstrand längre men då borde han inte tagit emot hästen heller på dom premisserna. Hade han fortsatt att belysa hur viktigt det är med bra metoder och att han inte stöttar Helgstrand så hade det varit en annan sak för mig..

Men han är inte annorlunda än någon annan, pengar styr helt och hållet.

Delvis knapp, jag tycker inte det är minsta konstigt att hästarna placeras hos andra ryttare inte heller konstigt att de tackar ja. Tycker ni att hästarna ska släppas på lösdrift och gå på bete fulltid?

Det måste såklart vara svårt för båda att ta avstånd från H när de båda inte är värdens gosseryttare, dessutom tar de avstånd från H öppet,med namn och rakt ut så gäller det såklart även för andra som har samma metoder som de känner och sannolikt även för den egna ridningen också, vilket blir patetiskt. Som G.J skrev när svenska ryttare gick ut och tog avstånd- inte mot H, utan mot hårdför ridning: "Snacka om att kasta sten i glashus". Han skrev det alla redan visste om det som sker i Sverige..
 
Delvis knapp, jag tycker inte det är minsta konstigt att hästarna placeras hos andra ryttare inte heller konstigt att de tackar ja. Tycker ni att hästarna ska släppas på lösdrift och gå på bete fulltid?

Det måste såklart vara svårt för båda att ta avstånd från H när de båda inte är värdens gosseryttare, dessutom tar de avstånd från H öppet,med namn och rakt ut så gäller det såklart även för andra som har samma metoder som de känner och sannolikt även för den egna ridningen också, vilket blir patetiskt. Som G.J skrev när svenska ryttare gick ut och tog avstånd- inte mot H, utan mot hårdför ridning: "Snacka om att kasta sten i glashus". Han skrev det alla redan visste om det som sker i Sverige..
Tror ingen tycker att hästarna ska släppas på lösdrift och aldrig mera tävlas, problemet är att PK gick ut och sa vad han tyckte om Helgstrands metoder och funderade på samarbetet osv för att sedan ta bort inlägget på instagram och sen inte säga någonting om det mer. Han tar inte avstånd från Helgstrand "öppet" längre, iallafall inte om man ska gå på det han skrivit i hans medier.

Att dessutom sedan hylla hästen och försvara Helgstrand att hästen visst är fantastisk att rida och är hur glad som helst efter vistelsen hos Helgstrand, det är att försvara Helgstrand.

Och sedan ta emot Helgstrands häst som ett samarbete säger ju en hel del, han kan inte gå ut och ifrågasätta samarbetet med honom och hur dom ska gå vidare för att sedan ingå ett ännu tajtare samarbete.
 
Man skulle ju kunna se det så här. Hypotetiskt exempel:

En av Helgstrands hästar hamnar hos en riktigt riktigt schysst ryttare som tränar hästar med mjuka metoder (välj nån du tycker rider schysst!). Den ryttaren tävlar AH:s häst och får större framgångar än AH fick med den. Har då inte den ryttaren bevisat att det går att få framgång utan att vara elak mot hästen?

Frågan är hur övriga ryttare i eliten verkligen är? Finns det nån som är så där schysst och mjukt i all hästhantering och träning? Men om vi för diskussionens skull låtsas att det finns!
 
Man skulle ju kunna se det så här. Hypotetiskt exempel:

En av Helgstrands hästar hamnar hos en riktigt riktigt schysst ryttare som tränar hästar med mjuka metoder (välj nån du tycker rider schysst!). Den ryttaren tävlar AH:s häst och får större framgångar än AH fick med den. Har då inte den ryttaren bevisat att det går att få framgång utan att vara elak mot hästen?

Frågan är hur övriga ryttare i eliten verkligen är? Finns det nån som är så där schysst och mjukt i all hästhantering och träning? Men om vi för diskussionens skull låtsas att det finns!

För mig betyder schysst och mjukt belöningsbaserat och då är svaret nej. Tyvärr är det så att när man går över till belöningsbaserat brukar det alltid sluta med att man tappar intresset för att tävla.
 
För mig betyder schysst och mjukt belöningsbaserat och då är svaret nej. Tyvärr är det så att när man går över till belöningsbaserat brukar det alltid sluta med att man tappar intresset för att tävla.
Så du menar att det inte går att vara schysst mot en häst om man tävlar? Förstår inte ens hur det går hand i hand, att det inte går att prestera samtidigt som man använder bra metoder..
 
Så du menar att det inte går att vara schysst mot en häst om man tävlar? Förstår inte ens hur det går hand i hand, att det inte går att prestera samtidigt som man använder bra metoder..

Det kanske går, men vill man träna belöningsbaserat så är det svårt att träna in så långa kedjor som ett helt dressyrprogram. Tänker att det eventuellt är lättare med distansritt, där det görs matpaus och man kan belöna medan man rider. Tex skulle det bli hopplöst att vinna hopptävlingar om man gav belöning efter varje hinder, men visst skulle det teoretiskt räcka med att man gav belöning efter en hel bana.

Återigen, för mig (dvs hur jag ser på det hela) så innebär schysst att man tränar belöningsbaserat.
 
Det kanske går, men vill man träna belöningsbaserat så är det svårt att träna in så långa kedjor som ett helt dressyrprogram. Tänker att det eventuellt är lättare med distansritt, där det görs matpaus och man kan belöna medan man rider. Tex skulle det bli hopplöst att vinna hopptävlingar om man gav belöning efter varje hinder, men visst skulle det teoretiskt räcka med att man gav belöning efter en hel bana.

Återigen, för mig (dvs hur jag ser på det hela) så innebär schysst att man tränar belöningsbaserat.

Du inser att du dömer ut i princip alla här som håller på med häst på forumet (och i världen) som icke-schyssta med det uttalandet?
 
Det kanske går, men vill man träna belöningsbaserat så är det svårt att träna in så långa kedjor som ett helt dressyrprogram. Tänker att det eventuellt är lättare med distansritt, där det görs matpaus och man kan belöna medan man rider. Tex skulle det bli hopplöst att vinna hopptävlingar om man gav belöning efter varje hinder, men visst skulle det teoretiskt räcka med att man gav belöning efter en hel bana.

Återigen, för mig (dvs hur jag ser på det hela) så innebär schysst att man tränar belöningsbaserat.
Med tänket så betyder det att hästar aldrig kan se någon glädje i aktiviteter i sej självt om dom inte får en godis efteråt?

Jag håller inte alls med där, hästar tycker olika saker är roligt, hoppning tex älskar många hästar helt utan beröm från ryttaren. Jag hoppade min häst bara för att han tyckte det var så otroligt roligt, hoppningen var en belöning i sej självt liksom. Jag kunde inte ens hålla min häst borta från hoppningen, han hoppade stockarna i hagen ensam tex, han tyckte det var roligt oavsett om jag satt på eller inte.

Huruvida en häst trivs och tycker något är kul eller inte har inte med att göra huruvida den får en godis eller inte efter utförandet, det har att göra med vad den tycker är roligt helt enkelt.
 
Delvis knapp, jag tycker inte det är minsta konstigt att hästarna placeras hos andra ryttare inte heller konstigt att de tackar ja.
Jag hade ju hellre sett att hästarna såldes helt så att eventuella prispengar och värdeökningar framledes inte hamnar i Helgstrands ficka. Även om jag för hästens skull hellre hade sett honom hos någon annan än PK, så hade det kanske konstig nog inte skavt riktigt lika mycket i mig om PK hade köpt hela hästen nu. Det skaver liksom ännu mer i mig att Helgstrand är kvar som delägare.
 
Det kanske går, men vill man träna belöningsbaserat så är det svårt att träna in så långa kedjor som ett helt dressyrprogram. Tänker att det eventuellt är lättare med distansritt, där det görs matpaus och man kan belöna medan man rider. Tex skulle det bli hopplöst att vinna hopptävlingar om man gav belöning efter varje hinder, men visst skulle det teoretiskt räcka med att man gav belöning efter en hel bana.

Återigen, för mig (dvs hur jag ser på det hela) så innebär schysst att man tränar belöningsbaserat.
Att t.ex. klia hästen på manken är väl en belöning ...? Funkar vid hoppning men kanske inte i dressyr (vet inte om man får klappa hästen under ritten?)
Eller menar du att belöning endast är nåt ätbart?
 
Det kanske går, men vill man träna belöningsbaserat så är det svårt att träna in så långa kedjor som ett helt dressyrprogram. Tänker att det eventuellt är lättare med distansritt, där det görs matpaus och man kan belöna medan man rider. Tex skulle det bli hopplöst att vinna hopptävlingar om man gav belöning efter varje hinder, men visst skulle det teoretiskt räcka med att man gav belöning efter en hel bana.

Återigen, för mig (dvs hur jag ser på det hela) så innebär schysst att man tränar belöningsbaserat.

Gör du det inte lite väl komplicerat nu? Folk som tränar och tävlar hund belöningsbaserat lär inte in hela program genom att kedja, utan tränar in många kommandon belöningsbaserat och sen tävlar man utifrån det.

Det finns fler komplikationer kring att tävla häst på elitnivå, men att belöningsbaserat skulle innebära = inte tävla alls stämmer ju inte med hur det funkar på hundsidan.
 
Tror ingen tycker att hästarna ska släppas på lösdrift och aldrig mera tävlas, problemet är att PK gick ut och sa vad han tyckte om Helgstrands metoder och funderade på samarbetet osv för att sedan ta bort inlägget på instagram och sen inte säga någonting om det mer. Han tar inte avstånd från Helgstrand "öppet" längre, iallafall inte om man ska gå på det han skrivit i hans medier.

Att dessutom sedan hylla hästen och försvara Helgstrand att hästen visst är fantastisk att rida och är hur glad som helst efter vistelsen hos Helgstrand, det är att försvara Helgstrand.

Och sedan ta emot Helgstrands häst som ett samarbete säger ju en hel del, han kan inte gå ut och ifrågasätta samarbetet med honom och hur dom ska gå vidare för att sedan ingå ett ännu tajtare samarbete.

Men skrev han verkligen Helgestrands metoder? och fundera över samarbetet, det har han väl gjort nu då? Jag uppfattade att det skrevs rent allmänt om den ridning som framkommit och de faktum inte var A.H som red.
 
Man skulle ju kunna se det så här. Hypotetiskt exempel:

En av Helgstrands hästar hamnar hos en riktigt riktigt schysst ryttare som tränar hästar med mjuka metoder (välj nån du tycker rider schysst!). Den ryttaren tävlar AH:s häst och får större framgångar än AH fick med den. Har då inte den ryttaren bevisat att det går att få framgång utan att vara elak mot hästen?
Men nu tänker du precis på samma sätt som familjen bettlöst- de lägger upp filmer bla på IW som visar upp sin GP häst i grimma och alla blir lyriska och säger; "det ser ni det går lika bra bettlöst "vilket det såklart inte gör då hästen är utbildad med bett och inte alls får samma precision med grimman.

Det blir samma här OM nu den beskrivna hästen har ridits med de hårdföra metoder som visades från AH stallar, så används de metoderna givetvis både för att kuva och pressa hästarna- det är ju ingen som rider så på fulltid, alltid, utan det bryts av till slut av "schyssta " metoder och det är då meningen att hästen ska ha tagit lärdom, är den i ramen och lydig=schysst metod, slappar den eller försöker gå ur=går tillbaka till viss skitridning tills hästen fogar sig. Dit jag vill komma är att OM hästen är riden så så är den också utbildad efter det konceptet och det går aldrig att säga att hästen går bättre pga mjuka metoder då grund och utbildning redan är satt.
Ska man visa mjuka metoder då ska det vara från början, inte ta över en häst som fått stryk.
 
För mig betyder schysst och mjukt belöningsbaserat och då är svaret nej. Tyvärr är det så att när man går över till belöningsbaserat brukar det alltid sluta med att man tappar intresset för att tävla.
Jag håller med dig, kan inte heller komma på någon i eliten som alltid rider schysst, ( vad nu menas med schysst, den gränsdragningen)och eftersom det var eliten som diskuterades så jo, de som rider schysst kommer antagligen inte dit, och om de har varit där så om möjligt går de ner under elitklasser för att tävla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den omstridda och starkt kritiserade stjärnryttaren och hästhandlaren Andreas Helgstrand är avstängd från danska landslaget efter...
Svar
4
· Visningar
1 062
  • Artikel
Hästnyheter Efter att den danska TV2 dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" sändes i slutet av november förra året var...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har tyska världsfemman Isabell Werth och Andreas Helgstrands Queenparks Wendy börjat lära känna varandra. Här kan du kolla in ett...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den danska dressyrryttaren Andreas Helgstrand står anklagad för hästmisshandel. Svenska landslagsstjärnan Patrik Kittel, som själv har...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp