Helklippning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_Agge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 238
Sv: Helklippning?

Jag är också lite åt "anti-klipp"-hållet, men klipper min häst ändå. Det funkar inte annars. Det rör sig INTE om några veckors svettande, utan från september fram till april är han genomsvettig även vid lätt arbete. Han svettas även på sommaren, men då är det lättare att sköta.

Jag ser det inte som något problem att han svettas, däremot tar det evigheter innan han torkar vilket gör att jag i så fall tvingas begränsa utevistelsen och låta honom stå inne i timmar och torka.

Klipper inte ovansidan på hästen!

Boj skrev:
Nu pratar vi om sommaren då turerna är i gång, självklart stallas de inte in då. Maten är en naturlig värmekälla här, mat ger tillräckligt med energi för att torka upp en svettig häst.

Men se det beror väl på var man bor, för även om det finns hagar inpå knuten av stallet släpps inte en rid häst ut vintertid.

Eftersom jag har mina vänner spridda över hela Island, och vistats där både sommar som vinter. Har jag fått ta del av deras sätt att rida och hantera hästen de olika årstiderna, och många islänningar tycker av vi svenskar är underliga som släpper ut en svettig häst vintertid. :eek:

Visst är det på sommar tid men de har knappast vårat klimat, jag har en kompis på island jag oxå ! jag har frågat ut honom om allt.
Det är ju på vinter tid dom släpps ut, dom kommer ju inte in förens i december -januari. :smirk:

Min kompis var här i sommras o hälsade på han såg ett kort på en av mina isläningar med fleece täcke o han menade att han hade hört talas om att det finns täcken till hästar. :)
Altså inget han hade sett han äger själv 2 hästar o dom ser han inte förens till jul o rakade hästar har han alldrig sett,det tyckte han lät helt sjukt!
Men som sagt när de väl kommer in så är de uppstallade för att de ska ridas.
Men däremot de som tävlar o tränar hårt under nån månad kan kanske raka (men det tror jag inte). ;)

Fodong skrev:
Tycker det låter konstigt att du som har islandshästar inte har problem med pälsen :confused: Själv har jag fjording som mår riktigt dåligt av sin tjocka päls. Även om hon inte motioneras måste hon klippas. Hon får fukteksem under pälsen och kan inte skrittas mer än 5 minuter utan att vara genomsvettig och seg. Om jag klipper henne blir hon pigg och glad och kan tränas både ute och inne som det passar.
Kanske har du dina på utedrift? Annars ser jag det som att pälsen absolut inte gör någon nytta för en modern häst som står på stall.

Mina mår inte alls dåligt inte mina kompisars hästar heller, jag rider mer sparsamt under de veckor det är lite varmt o de sätter päls, dom kan se det som en "halv vila". :bump:
Men på våren är det en annan sak då kan jag klippa om de behöver eller om de ska tränas mer.
De går inte på utedrift men står i ett öppet stall, så de har frisk luft hela tiden .

Visst är det på sommar tid men de har knappast vårat klimat, jag har en kompis på island jag oxå ! jag har frågat ut honom om allt.

Av alla år av turer jag haft på Island, hade vi en sommar när det snöade en morgon. Fö var det kallare än normalt, runt 10 + grader i snitt utom morgonen som var riktigt kall. Annars har det handlat om somrar på ca 20 grader varmt, och varmare.

Det är ju på vinter tid dom släpps ut, dom kommer ju inte in förens i december -januari.

Riktigt, men det börjar i regel inte rida hästen förrän då. Så varför stalla in en häst som inte behöver det.

Min kompis var här i sommras o hälsade på han såg ett kort på en av mina isläningar med fleece täcke o han menade att han hade hört talas om att det finns täcken till hästar.

Ja det finns täcken att köpa till hästen på Island också, svetttäcke i fleece från Boett likaså eksemtäcken. Även olika utegångstäcken finns att köpa, samt stalltäcken. Så jag vet inte i vilken grotta din bekanting har gömt sig.

Altså inget han hade sett han äger själv 2 hästar o dom ser han inte förens till jul o rakade hästar har han alldrig sett,det tyckte han lät helt sjukt!

Ja de jag känner äger lite fler hästar än 2, många av dom är stora uppfödare på Island och andra tränar och tävlar på hög nivå. Men det finns rakapparat att köpa också, mestadels rakar uppfödarna uppstallade hästar pga ohyra. Några rakar för att hästen tränas hårt, MEN den hästen får ingen kort träning och kan således inte släppas tillbaka på vila under vintern.

Har samma erfarenheter som Boj även om bekanskapskretsen på Island är långt mycket mindre. Hästar som tränas stallas och tas om hand och täcken annonseras i Eidfaxi, och säljs bland annat av Ástund så inget ovanligt där.

Våra två islandshästar är båda klippta (hals/bringa) - även 4-åringen som inte ens kunde vara ute och leka utan att blir blöt av svett. Självklart täckas de efter ridning om så behövs, det är inte bara svetten vi tänker på utan även varma muskler ... En klippt häst är oftast varmare än en blöt som tar timmar att torka, och lägg därtill en anpassad grovfodergiva så är det inga problem alls.

Villfarelsen om att man kan behandla islandshästar hur som helst är tyvärr fortfarande ganska utbredd.

Ja detta är vad jag vet! han bor i reykjavik o är 28år du kanske bara är på tävlings stall jag är inte sån o är ganska ointresserad av det jag har hästar för att komma ut i naturnen o inte sitta o harva runt på en paddoc. :smirk:

jag är som sagt ingen tävlings ryttare, vilket du säkert är, om du tycker om att klippa hästar så "kul för dig"
Men jag står för vad jag tycker o tänker, mina hästar har alldrig problem! dom mår väldigt bra trivs med livet dom är friska o sunda glada o positiva. :)
Vilket jag tycker är viktigast av allt det här,! det är bara så synd om er som har såna problem med era hästar fukteksem etc jag vet inte vad ni gör men mina hästar är välmusklade, god kondition o är alldrig sjuka.

Som sagt ni kan ju diskutera hur konstig jag är men ni är ganska konstiga ni oxå! :bump:

2 isisar skrev:
Mina mår inte alls dåligt inte mina kompisars hästar heller, jag rider mer sparsamt under de veckor det är lite varmt o de sätter päls, dom kan se det som en "halv vila". :bump:
Men på våren är det en annan sak då kan jag klippa om de behöver eller om de ska tränas mer.
De går inte på utedrift men står i ett öppet stall, så de har frisk luft hela tiden .

Rida/köra sparsamt räcker inte när min häst är fullpälsad. Om hon inte ska bli sjöblöt får jag helt enkelt låta henne stå helt. Hon har enorm björnpäls och kan inte ens värmas upp i skritt utan att bli svettig. Om det kommer en ovanligt varm dag under vintern med 5-10 plusgrader så svettas hon även ute i hagen fast hon står still :crazy:

Fodong skrev:
Rida/köra sparsamt räcker inte när min häst är fullpälsad. Om hon inte ska bli sjöblöt får jag helt enkelt låta henne stå helt. Hon har enorm björnpäls och kan inte ens värmas upp i skritt utan att bli svettig. Om det kommer en ovanligt varm dag under vintern med 5-10 plusgrader så svettas hon även ute i hagen fast hon står still :crazy:

Hmm jag vet inte vad jag ska skriva? det är väll från häst till häst kanske.
Själv har jag alldrig dom här problemen självklart blir dom svettiga men inte som ni verkar ha det. Folk runt om kring mig tycker jag daltar med mina hästar. :smirk:

Om jag skulle få för mig att klippa på vintern skulle dom fundera på vad jag håller på med.

Men som jag har skrivit hundra gånger jag förstår att man kan klippa på våren (har själv gjort det)

Jag vet inte vad ni vill! att jag ska ge mig eller? jag står för vad jag skriver.
När jag ser att mina hästar mår bra då finns det ju ingen anledning
tycker jag!

Är så trött på att diskutera detta (inget ont mot !dig) :bump:

Nej jag känner inte bara tävlingsryttare, det är en salig kompott av människor. Men alla har häst/ar, fast på olika nivåer.

jag är som sagt ingen tävlings ryttare, vilket du säkert är, om du tycker om att klippa hästar så "kul för dig"

Det skulle jag inte vilja kalla mig, även om jag har tävlat lite då och då. Du har inte det behovet att klippa, antagligen för att du inte rider hästen på ett sådant sätt. För de som har ett sådant behov, kan det vara bra att klippa av olika orsaker. Själv klippte jag min gammelman av rent hygienska skäl, då han fick rejäla fukteksem på halsen. Han har av den orsaken blivit snaggad på halsen sedan dess, det var inte så trevligt för honom med dessa otäcka sår han hade.

det är bara så synd om er som har såna problem med era hästar fukteksem etc jag vet inte vad ni gör

Det handlar om vilken typ av päls hästen har, med långa täckhår isoleras hästen väldigt effektivt. Här kommer inte fukten ut ordentligt, och luften kommer inte heller in. Ett täcke suger visserligen bort överskotts svetten som har kommit ut, men den klarar inte den fukt som blir kvar under täckhåren. En fuktig häst riskerar att bli sjuk på olika sätt, inte bara i hudåkommor. Men tränas hästen väldigt hårt, går mycket av energin åt till svettningar och det blir bara lite energi kvar för ridningen.

Men som jag har skrivit hundra gånger jag förstår att man kan klippa på våren (har själv gjort det)

Och det är inte så många som gör det, pga pälsen som är i antågande kan bli åverkad.

Så ärligt talat det förstår inte jag, därför att hästen fäller pälsen på våren så det obehaget är övergående till skillnad mot vintertid.

Vi får helt enkelt inse att vi har olika meningar , men om det funkar för oss båda så är ju det bra!
Nu vet jag iallafall vad ni tycker om detta o ni vet var jag står i den frågan. :)

Ha de bra!!!

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur