Helklippning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_Agge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 238
Sv: Helklippning?

Den svettas mindre vilket betyder att om man rider på morgonen kan släppa ut den i hagen direkt efteråt.

En häst som är helt spårklippt, där man lämnat rygg och kors. Svettas inte mer än den häst som är helt klippt, inklusive rygg och kors.

Som kiropraktor på häst ser jag inte så med blida ögon på att man klipper bort skyddet, där det behövs som mest. ;) Övriga delar är inte så stora problem, men rygg och kors är som sagt känsliga och kan ge ganska stora problem för hästen och då även ägaren/ryttaren.

men däremot kan jag tänka mig att raka på våren då det blir varmare o varmare ute för att hjälpa dom på traven.(

Det går ju naturligtvis bra, om man inte har så stora anspråk på en fin sommarpäls utan ränder. Har man det, bör man inte klippa hästen för sent på våren.

Nej det där med att de ska ha fin päls bryr jag mig inte i, men jag hade en nyimporterad som svettades mycket på våren han viste ju inte när han skulle fälla.
Så honom fick jag hjälpa på vår kanten, det kan jag tänka mig men på hösten då rider jag nog lite lugnare i stället eller som sagt fleece täcke.

Jag brukar hjälpa till med lite klippningar då och då, men jag skulle inte klippa eftre januri månads utgång. Kan ju låta tidigt, men jag har blivit lurad åtskilliga gånger för att begripa hur en sommarpäls kan luras. :angel:

Så numera varnar jag folk för detta, vill de ändå klippa så visst men med risk för taggig sommmarrrock. :D

Jo det stämmer nog helst vill jag inte klippa alls speciellt på höst/vinter då jag anser att dom behöver den. ;)
Men om jag ser att dom behöver hjälp på våren som med den nyimporteade som jag hade , jag har ett sk öppet stall det är öppet jämt de får frisk luft dygnet runt, men så fort jag släppte in honom så svettades han det dröp om honom. ( han är såld nu men ett ex)

Men min 25 åring har jag alldrig klippt o tror inte min 15 åring behöver det häller. :bump:

hmm, min (islands)häst svettas då rejält oavsett om det är minusgrader eller ej... Anledningen till att han är klippt är dock inte för att han svettas mycket i första hand. Om jag inte klipper så orkar han knappt röra sig. Blir enormt flåsig av att bara skritta i snö tex.

Alla hästar har väll olika päls men den erfarenheten har jag inte av mina eller av kompisars hästar. ;)
På vintern om dom skulle bli lite varma så går dom ut i hagen utan täcke, men blir dom svettiga så får dom fleece täcke på.

Men jag tycker nog att många skämmer bort dom lite grann, självklart så går dom hårt på island oxå men där släpper dom bara ut dom svettiga o varma.
Dom är liksom gjorda för det, där har hästarna alldrig sett ett täcke o dom går hela dagar i full tölt, de skrittar knappt. :)

Nej vi skämmer bort dom, de flesta islandshästarna är vana att gå hårt o sedan gå ut, dom är tuffare än vi tror.

Jag äger två fleece täcken till mina nått annat behöver dom inte.

men om man vill ha sin häst så naturlig som möjligt måste väl ändå fas 1 vara att den får gå ute mycket? Och den får ju gå ute mindre om man inte klipper, p g a att man måste vänta i några timmar innan man kan släppa ut bara för att dom är svettiga? Jag klipper mina på hela halsen och sen som en sned rand från manke och ca 2 dm bakom frambenet.. på så sätt har dom sadelgjordsstaden fri samt halsen... :p

Mina får inte stå inne om de är svettiga dom får gå ut, är do väldigt svettiga o det är kallt ute så får de fleece täcke. :)

Behovet är olika, för en hårt tränande häst kan klippningar vara nödvändigt. För enklare ridning, där hästen inte utsätt för en stor kroppslig ansträngning behövs det kanske inte alls.

Den ena av mina hästar klipps mycket, just därför att hon tränas hårt. Den andra klipps lite på halsen, han rid inte lika hårt och svettas just bara på hals och lite på bogen.

Men jag tycker nog att många skämmer bort dom lite grann, självklart så går dom hårt på island oxå men där släpper dom bara ut dom svettiga o varma.

Nej nu skall vi ta var sak för sig, en häst som rid vintertid på Island släpps inte alls ut varm och svettig. Tvärtom, där står en rid häst inne i många timmar mot våra i Svergie. När det gäller icke ridna hästar så går de ute dygnet runt, men en häst som får ett uppehåll i ridningen släpps inte omedelbart ut dygnet runt. Först måste hästen få tillbaka det naturliga fettlagret runt håret, och då får den vackert vänta inne på stall i ca 14 dagar före utsläpp.

Man släpper inte ut ridhästar många timmar om dagen på Island, orsaken är att deras naturliga skydd runt ryggen är förstört pga sadel. Och man klipper även på Island, kanske inte samma konstklippningar som vi men mera av funktion.

även om det blåser ute och dina hästar är jättesvettiga? Då tycker jag iallafall att de e bättre att klippa, låta dom torka fort och sedan på med ett tjockare täcke o ut. Och har man täckat sina hästar får man ju åka till ridsportaffärerna oftare.. ;) :)

klipper min pälsboll på halsen och mellan frambenen.
det jag undrar över är bogskav på helklippta hästar.
är det vanligt ?

Jag brukar helklippa min kille. Han brukar inte få något täckesskav alls. (Iofs så brukar jag byta innetäcke varje dag, inbillar mig att det är därför det inte skaver eftersom alla täcken sitter lite olika och är av olika material).

Jag klipper HELA hästen. Utom benen. Täcke på varje dag i början, ca. en vecka. Sen täckte på när det regnar och/eller blåser. Å sen när det blir köldgrader förståss. Jag tror på att klippa ganska tidigt så lite hårrem hinner växa ut innan värsta vintern. Som nån sa, om dom har nåt å tugga på - hö/halm- så fryser dom inte. Det skulle vara en plåga för min häst att ha kvar sin päls. Han svettas massor även när vi inte jobbar hårt. Han har jättebra kondis men en del hästar svettas mer än andra. Precis som vi människor. Och det skulle ta hela natten i stallet med täcke på för att han skulle torka. Han blir pigg och glad och arbetsvillig efter klippning.
Min gamling däremot, som nästan aldrig svettas klipper jag inte.

Ok det kan säkert vara så för er som tränar hårt, men jag väljer att inte träna så hårt utan rider ute i naturen o lägger in lite träning på så sätt. :)
Som sagt det är isläningar vi pratar om för tillfället, om ni tycker att klippning är bra (kul för er) men jag skulle alldrig göra det! :smirk:

Mina hästar trivs bra med sin päls o är alldrig sjuka och då har jag en som är 25år o super pigg,han tappar ingen energi för att han har sin päls som han behöver.

Jag vet ganska många som inte klipper sina isläningar o dom är då alldrig sjuka för att dom har sin päls (det är ändå isläningar).

Det här går ju att diskutera hur länge som helst, detta är min åsikt mina hästar mår bra o trivs med livet då är jag nöjd!

(Nej fleece täccke är en bra uppfinning) :bump:

Boj skrev:
Nej nu skall vi ta var sak för sig, en häst som rid vintertid på Island släpps inte alls ut varm och svettig. Tvärtom, där står en rid häst inne i många timmar mot våra i Svergie. När det gäller icke ridna hästar så går de ute dygnet runt, men en häst som får ett uppehåll i ridningen släpps inte omedelbart ut dygnet runt. Först måste hästen få tillbaka det naturliga fettlagret runt håret, och då får den vackert vänta inne på stall i ca 14 dagar före utsläpp.

Man släpper inte ut ridhästar många timmar om dagen på Island, orsaken är att deras naturliga skydd runt ryggen är förstört pga sadel. Och man klipper även på Island, kanske inte samma konstklippningar som vi men mera av funktion.

När dom går på vecko turer tex så går de alltid i full tölt med floken de byter hästar ca 3 gånger om dagen, jag tror nog att de blir svettiga av att gå i full tölt, jag tror nog inte att de ställer in dom i ett stall.. :bump:

Men däremot när dom tränar hästarna så tränar dom intensivt o då står hästarna inne för att dom inte har hagar som vi har,dom kan inte bara gå ut o hämta hästen varje dag därför är dom inne.

Sedan släpps dom ut några månader.

2 isisar skrev:
Jag kan förstå om man klipper dom fram på våren då blir det ju bara varmare o varmare ute man kan hjälpa dom på traven, men nu blir det ju kallt. Om dom inte skulle behöva pälsen skulle dom väll inte sätta päls.
Man behöver ju inte rida dom super svettiga varje gång man kan hålla konditionen på dom ändå.

Tycker det låter konstigt att du som har islandshästar inte har problem med pälsen :confused: Själv har jag fjording som mår riktigt dåligt av sin tjocka päls. Även om hon inte motioneras måste hon klippas. Hon får fukteksem under pälsen och kan inte skrittas mer än 5 minuter utan att vara genomsvettig och seg. Om jag klipper henne blir hon pigg och glad och kan tränas både ute och inne som det passar.
Kanske har du dina på utedrift? Annars ser jag det som att pälsen absolut inte gör någon nytta för en modern häst som står på stall.

När dom går på vecko turer tex så går de alltid i full tölt med floken de byter hästar ca 3 gånger om dagen, jag tror nog att de blir svettiga av att gå i full tölt, jag tror nog inte att de ställer in dom i ett stall..

Nu pratar vi om sommaren då turerna är i gång, självklart stallas de inte in då. Maten är en naturlig värmekälla här, mat ger tillräckligt med energi för att torka upp en svettig häst.

Men däremot när dom tränar hästarna så tränar dom intensivt o då står hästarna inne för att dom inte har hagar som vi har,dom kan inte bara gå ut o hämta hästen varje dag därför är dom inne.

Men se det beror väl på var man bor, för även om det finns hagar inpå knuten av stallet släpps inte en rid häst ut vintertid.

Eftersom jag har mina vänner spridda över hela Island, och vistats där både sommar som vinter. Har jag fått ta del av deras sätt att rida och hantera hästen de olika årstiderna, och många islänningar tycker av vi svenskar är underliga som släpper ut en svettig häst vintertid. :eek:

Johanna_Agge skrev:
Det kan väl aldrig va bra för magen att utsättas för sån kyla som det ibalnd blir på vintrarna. Jag vet att man inte kan jämföra päls med människokläder men blir inte det lite samma princip som att man skulle ha hål på framsidan av jackorna och bara ha tröjan under som skydd mot kylan?
//Johanna
Min tanke med det här med att inte ha magplatta på täcket är att värme stiger uppåt. Täcke på hästen rygg hindrar värmen från att försvinna från hästen helt enkelt. På det sättet går det inte att jämföra med att gå med öppen jacka för vår mage vetter ju inte neråt :D.
Jag kan ha fel men så tänker jag.
Min häst är inte klippt och jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver klippa henne. I år har hon satt isbjörnspäls men verkar inte ha problem med svettningen trots det :).

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband