Helskodda ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare guzzi my love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 2 993
Sv: Helskodda ridbyxor

mumin skrev:
Aktiv ridning..

Hahaha ja det får jag nog hålla med om. Eller aktiv gnidning kanske? :D

Jag rider fyra, fem hästar om dagen i snitt och mina brallor slits aldrig sönder i baken? :confused:
VIsserligen har jag många ridbyxor att byta med men vissa har jag haft i minst fem år och ridit i MYCKET.

Zlatan skrev:
Hahaha ja det får jag nog hålla med om. Eller aktiv gnidning kanske? :D

Skulle det gå hål på byxorna om man gnider sig i sadeln?! Och varför skulle man göra det..?! :confused:
Beror ju på hur man själv ser ut, hur ridbyxorna är och sadeln.. Som tidigare nämnts så har väl jag också en del vaddering som sliter när man går dessutom.
Tror även att det kan vara så att västen skaver på byxorna eftersom den slutar på samma ställe alltid (så klart!)

Jag SKOJADE!

Eftersom de flesta verkar föredra helskodda, för att man sitter mer fast så tänkte jag att anledningen till att byxorna slits när ni rider med oskodda är kanske att ni inte sitter fast = kanar omkring = byxorna gnids mot sadeln = hål i byxorna.

Zlatan skrev:
Jag SKOJADE!

Eftersom de flesta verkar föredra helsodda, för att man sitter mer fast så tänkte jag att anledningen till att byxorna slits när ni rider med oskodda är att ni inte sitter fast = kanar omkring = byxorna gnids mot sadeln = hål i byxorna.

Nja, inte riktigt, inte för mig i alla fall. Jag sliter hål på helskodda också, men det tar längre tid! ;)

jag gillar inte helskodda inte knäskodda heller.. gillar inte att sitta fast i sadeln.. det hindrar mina hjälper.

Zlatan skrev:
*lånar*

Hur i hela fridens namn sitter ni och gnider er om ni sliter ut ett par oskodda så fort?

tänk att det undrar jag med :confused:

Har aldrig ridit sönder några ridbrallor under 20 år ,då jag i bland ridit upp i mot 6 hästar om dagen..

Många som vill ha helskodda här... Kommer ni ihåg den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=572947
som handlar om att hoppryttare på lite högre nivå verkar välja oskodda.

För att svara på frågan i den här tråden så får jag väl säga att jag varierar mig. För närvarande är det mestadels knäskodda, men jag har en del som är såväl oskodda som helskodda. För tillfället köper jag mest knäskodda eller oskodda (började fundera lite på vad som är bäst när jag läste tråden jag nämner ovan... ;) )

man får ju bättre grepp med helskodda, men sen när man ska rida med oskodda så glider man som sjutton.
Så då är det ju bättre att gå "the hard way" och rida i oskodda hela tiden.

helskodda äger inga andra
rider mycket barbacka o då skonar det rumpan från dumma hår...

Zlatan skrev:
Hur i hela fridens namn sitter ni och gnider er om ni sliter ut ett par oskodda så fort?

Jag sliter troligen inte ut mina när jag sitter i sadeln. Men jag har en hel del inbyggd vaddering.:o

Immer

Helskodda är klart bäst kanske känns lite skummt när man tar på sig dom för första gången men sedan blir dom jättesköna.Älskar mina helskodda.:love: :rofl:

Jag äger endast helskodda (hela tre par :smirk: ) och har glömt hur det är att rida i oskodda :o
Trivs väldigt bra i helskodda faktiskt.. dessutom är min sadel jäkligt hal :p

Jag spräjade glansspray på min häst innan ridning och så skulle jag rida barbacka haha jag gled ganska mycker :rofl: :rofl:

overtyre skrev:
Jag måste nog gå emot strömmen lite och säga att jag tycker att vanliga knäskodda känns bättre att rida i än helskodda. Iofs håller nog de helskodda bättre, men i de ohelskodda så kan man lättare placera sig lite som man själv vill, i stället för att sitta som fastklistrad där man hamnar.

Där sa du nåt..!

BRA sagt!

Jag använder bara helskodda ridbyxor! Har haft det i massor av år... Men jag tycker att det blivit sämre med helskodda sen dom började med syntetisk skoning... Har ett par super gamla Three Horse byxor som är skodda med mocka:love: :love: :love: De är mina favoriter.

Köpte ett par nya Three Horse med syntet skoning för ett par veckor sen och tycker de är riktigt bra oxå faktiskt... Mykcet bättre än billiga helskodda..

Oskodda är bra på att gå sönder!:rofl: Men mina har hållt sig fina men jag rider inte i dom för jag älskar mina helskodda..rider bara i dom när jag rider barbacka...:)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
579
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 913
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka