Helskodda vs Oskodda

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare johannnnnaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 356
Sv: Helskodda vs Oskodda

Jag väljer knäskodda absolut. Jag gillar inte att bli låst som jag tycker jag blir av helskodda.
Däremot är det inte så lätt nuförtiden att hitta knäskodda ridbyxor. Förr var det väldigt vanligt, men nu är de ofta bara tygförstärkta och det gillar jag inte heller.
Knäskodda!

Jag har både oskodda och ett par helskodda. Och visst får man bra grepp men jag gillar inte att hoppa med dem. Känns så stelt. Tror det inte blir något nytt par helskodda i framtiden. :p

kl

Jag rider i båda,Tycker inte det är någon skillnad men Jag tycker helskodda är snyggast. så jag gillar helskodda bäste på grund av det, Annars är det ingen skillnad tycler jag

Det skulle vara kul att veta vilket märke de som tycker att helskodda ridbyxor är pest och pina, har provat?
Kan bara svara för mig själv, och jag har bara provat "billigare" (700-kronorsklassen) helskodda från tex H**ks, B*rjes mfl.

Jag har Domino-byxorna och väldigt nöjd med dom! :crazy:

Jag gillar inte alls att rida i oskodda ridbyxor :S
Ibörjan är helskodda väldigt obekväma men blir sen mycket skönare att ha på sig och rida i :)

Köpte dem för 199 kr, efter första användningen så lades de långt in i garderoben. Fick väldiga skavsår på knäna och mer obekväma ridbyxor får man leta efter.

Jag har ridit en gång hittills i mina och märkte inga som helst obehag. Det är nog väldigt individuellt det där...

Det skulle vara kul att veta vilket märke de som tycker att helskodda ridbyxor är pest och pina, har provat? Jag känner inte alls igen mig när jag läser att det skulle vara stelt, skava, svårt att komma ner i sadeln etc :confused:.

Oj, det är många det. Cavallo, Pikeur, Börjes, Horsepower, Ja jag minns inte namnen på alla, men det är en blandning av olika märken. Jag tycker i och för sig inte det är pest och pina. Jag får inga skav eller annat av dem, men jag tycker jag blir lite för låst helt enkelt. Jag vill kunna vara mer rörlig i sadeln. Jag kan rida med helskott ibland. (på vintern är det varmare) men jag gillar bäst när det är riktigt skinn i skoningen. Fuskmaterialen är inte lika bra. Riktig mocka är värst för de sitter jag fast tycker jag.

kl

använder endast helskodda pikeur. om man ska ha helskodda så är passformen och kvaliten mkt viktigare än med oskodda, alla billiga helskodda är superhemska! även dyrare märken som eurostar har väldigt tjock och stel skoning. pikeur is the shit..d

Vi kan inte ha ridit i samma Eurostarridbyxor :D Jag älskar mina och tycker att dom är hur sköna som helst :love: Och så håller dom färg och form tvätt efter tvätt också ;) Menmen, olika modeller måste ju passa olika bra på olika människor :rofl: Jag kan i alla fall rekomendera eurostar :laugh:

Jag har ett par Domino som jag älskar över allt annat. Haft ett tidigare par som var lika underbara dom. Helskodda båda två, jag kan inte rida utan helskoning.

Just nu har jag dessa
1112.jpg

Jag har 2 par helskodda domino, helt ok, prisvärda
Helskodda kan vara lite obekvämt när de är precis nytvättade, annars funkar det fint
Det blir lite mer klistereffekt mot sadeln när du rider med skott än oskott

*KL*

Jag köpte på vinst o förlust GeKås billiga (299:- tror jag) helskodda rutiga Copperfield och jag ÄÄÄÄÄLSKAR dem :love:!!! Har ridit i dem i över ett år typ dagligen och de ser helt nya ut (skoningen är aningen noppig, men annars jääättefina).
Åker jag dit ska jag köpa två par till minst!
Jag använder bara helskott!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 700
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 626
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka