Helt hypotetiskt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 707
En häst som överhuvudtaget håller med den exteriören får ses som en lyckträff, att den går 1.50-hoppning ett mirakel. Att våga hoppas på att den inte nedärver sin exteriör skulle jag inte ha nerver till. Så svaret är nej.

Med mer rationell och mindre känslomässig syn där man var beredd ta bort avkomman om det inte blev bra - ja varför inte eg. Men krävs någon betydeligt mer hårdhudad än jag för det

Sen skulle jag oavsett vara bekymrad över hur ryggen skulle orka en dräktighet. Men där finns ju embryotransfer om man är på den nivån och avlar...

Aldrig. Även om just Bonzai visat sig vara en lyckträff så vill inte jag ha på mitt samvete att ta fram fler av den sorten. Jag tycker att man har ett ansvar när man avlar och man avlar inte på så defekta hästar även om den så vunnit OS. Chansen att få en lika bra avkomma som Bonzai är mindre än risken att få en avkomma med dålig exteriör som inte håller.

För *mig* är det inte värt det.

Nej, det är alldeles för många fel känner jag. Vore det bara konstiga ben och dålig rygg så kanske, men ocd och skit på insidan. Finns betydligt friskare hästar på den nivån att välja då.

Vad har han för fel egentligen? Alltså vad säger diagnosen /diagnoser?

Förutom ocd så är det inget direkt fel på honom, han har bara osedvanligt knepig exteriör. Fanns någon artikel i ridsport för en tid sen där de hade en stor bild och gick igenom alla exteriöra fel, och den listan var rätt lång... Miraklet är ju att hans ryttare/ägare har lyckats bygga upp och matcha honom så bra att han inte bara hållit utan också kunnat tävla på hög nivå. Som jag förstått det är exteriören anledningen till att hon behöll honom i första läget, han gick helt enkelt inte att sälja för ingen ville ta risken...

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 329
Senast: Murray
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 891
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Marty
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 617
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka