Helt oviktigt

Sv: Helt oviktigt

Fast ska vi prata töntiga saker så är väl det absolut pinsammaste folk som har reg.skylt på barnvagnen, oftast med namnet "kevin" typ :(

Några ungar i vår port hade snott en sån från en barnvagn o satt på grannens rollator, var (förutom att det var sabotage) väldigt roligt för tanten gick om kring med den jättelänge:)

stackars dam:crazy: tänk att gå omkring med en skylt "Moa 2007-09-11" exempelvis.
 
Sv: Helt oviktigt

Korrekt hade varit att kalla det för fostret. Faktiskt...

Fast det är ju inte helt rätt heller..
Det är ju bara ett foster till ett visst antal veckor..

Under "foster" perioden var det inget foster i min mage heller. Under den tiden behövde jag knyta an till "saken" i magen och kallde den ändå bebisen. :angel:

Ang regg-skylt!
Jag har en och är JÄTTESTOLT över den, tycker den är söt och många äldre personer kommer fram och hälsar på "lilla Saga" som de säger, de flesta hade en gammal vän som hette det och blir glada över att namnet är påväg tillbaka..

Jag ogillar modenamn, min kompis dotter heter Tindra och hon är fem nu, innan dess visste jag ingen som hette det. Nu heter alla det, värsta namnet är nog Ängla i olika stavningar. Vi hade en i min skola som hette Månstråle (10 år sedan)..

Saga är också ett sk modenamn nu, men min Saga är döpt efter min gammelmormor, det är ett släktnamn och det var givet för mig att hon skulle heta så. Jag väljer inte bort den person som betytt mest för mig i mitt liv för att samma namn 100 år senare blivit ett modenamn.
 
Sv: Helt oviktigt

Jag har väldigt svårt för de här namnen Tindra, Ängla etc. Det är säkert skitsött på små sovande bebisar, men hur bra passar det att vråla på Tindra som fem år gammal håller på att riva affären? Eller på Ängla som är arg och tvär hela tonåren?

Alltså, jag tycker det är vackra namn.

På hundar, katter och hästar.

Inte barn.

B.tw.

En tjej jag känner döpte sin dotter till Blixtra. "För hon kom med sådan fart". Det är bland det fulaste jag hört. Och Tamela döpte en annan kompis sitt barn till. *urr*
 
Sv: Helt oviktigt

mmm jag vet o alla hävdar som absolutast att de inte förstått att det varit trendigt :)

Exakt hur charmigt är det med ängla eller tindra på en unge som har kolik :( inte för att man kan hjälpa det, mer att det bara blir ironiskt.

Bambi, det står sörmland, vart i sörmland? jag är ju uppvuxen där...:)
 
Sv: Helt oviktigt

Om det nu är grammatiken du vill utreda... så förstår jag inte varför du blandar in singular i det hela?

"varför envisas så många föräldrar (läs:mammor) och blivande mammor att kalla barnet för 'bebis'?
I singular?!"

Motsatsen till singular är plural - alltså "bebisar". Skulle man säga "när bebisAR kommer", "när bebisAR inte vill sova" osv... Det var händelsevis inte BESTÄMD FORM singular du fiskade efter...?
 
Sv: Helt oviktigt

Ja visst, jag tror att en del barn kommer få lida för det. Som t.ex. Blixtra. Tänk om ungkraken nu inte blir så smart eller blir motoriskt efter, alltså, stackars barn att heta Blixtra då.

OT
Yes, Södermanland var det här. Mittersta mitten, om du kan lista ut det då :) Var i länet är du uppvuxen då?
 
Sv: Helt oviktigt

Motsatsen till singular är plural - alltså "bebisar". Skulle man säga "när bebisAR kommer", "när bebisAR inte vill sova" osv... Det var händelsevis inte BESTÄMD FORM singular du fiskade efter...?

Du har så rätt.
Jag är en dålig människa.
 
Sv: Helt oviktigt

Jag måste ju säga att de där t-shirtarna är så töntiga att det liknar ingen sort. Min jobbarkompis som väntade tvillingar hade dessutom kladdat dit x2.

Jag fick tvillingar senaste gången och så här är det: det är inte för att det är gulligt man tar på sig denna tröja utan för att slippa alla frågor om det inte är dags än, när man bara är i femte månaden!!! :D;)
Står det "bebisar" så är ju den saken klar. Då fattar några att det nog är därför man ser stor ut.:crazy:

Sen vill jag tillägga att i Småland säger och skriver man Bäbis och inte Bebis. Och vi säger "när bäbisen kommer" och inte "när bebis kommer".
Så det så!:rofl:
 
Sv: Helt oviktigt

Fast ska vi prata töntiga saker så är väl det absolut pinsammaste folk som har reg.skylt på barnvagnen, oftast med namnet "kevin" typ :(
QUOTE]

Hehe, jag tyckte med de var fula men när tvillingarna fötts blev frågorna på stan så många och så irriterande:
Är det tvillingar (ja båda är ju 60 cm...)
Är det en av varje? (ja en har grön overall och en blå så då måste det vara olika kön eller?)
Är det enäggstvillingar? (denna fråga kan man få även om det är en flicka och en pojke)
Är det provrörsbefruktning? (Öhhh??? Vad vill en okänd människa ha en sådan upplysning till?):crazy:
Var det kejsarsnitt? (Öhhh igen)
Har du mat till dom? (tja...)

När detta händer 10 gånger om dagen käns det ok att ha en skylt där namn och födelsedatum redan besvarar en del av frågorna. Jag funderade starkt på att tillägga "naturlig befruktning, vaginal förlossning i rätt tid och hel amning i 3 månader därefter tillägg" men tack och lov avtog förhören med hjälp av skyltarna!!! :D:D:D
 
Sv: Helt oviktigt

En bekant med tvillingar träffade en tant som förklarade att hennes väninna hade väntat tvillingar men hon aborterade den ena eftersom 'det är så jobbigt med två'.... ba jaha? Vad säger man? Okej, jag slänger den ena?

Ibland undrar man varför det är okej med så korkade kommentarer bara för att man är gravid eller småbarnsförälder :confused:
 
Sv: Helt oviktigt

Vi benämner den som Bebis.
Men den är fortfarande inne i magen & vi vet inte vilket kön det är & den är beräknad att komma typ vilken dag som helst nu. Känns mer neutralt så för oss.

När den kommer ut så kommer den bli benämd/omtalad med det utvalda dopnamnet som den individ den är.
 
Sv: Helt oviktigt

För annars ska man skriva h*n och är det så mycket roligare? Oftast vet man inte vad det är för kön innan bebis är född. Därför skriver jag så. Jag vägrar att kalla ett barn för "den".

Vi benämner den som Bebis.
När den kommer ut så kommer den bli benämd/omtalad med det utvalda dopnamnet som den individ den är.

Men frågan är ju varför ni kallar den för "bebis" och inte "bebisen"?

Jag har också funderat över det.

Ingen säger ju "när hund vill gå ut" eller "när häst är hungrig".
 
Sv: Helt oviktigt

Fast när man omtalar hunden och hästen så har de en identitet, man vet vilka de är.

När barnet fortfarande är i magen, så är det en anonym liten krabat, därför kanske det känns vettigare att säga "bebis". Eftersom man inte känner den.

Ja, vad vet jag. Jag kallade min görsta för Mini och den andre för Lillen.
 
Sv: Helt oviktigt

Ingen säger ju "när hund vill gå ut" eller "när häst är hungrig".
Jag säger "voffis vill gå ut" och "voffis är hungrig". Andra smeknamn som används i samma grammatiska form är "valpis", "bebis", "rumpa", "ruskprick", o.s.v. T.o.m. han riktiga namn och riktiga-riktiga namn är i obestämd form singular.
 
Sv: Helt oviktigt

Men frågan är ju varför ni kallar den för "bebis" och inte "bebisen"?

Jag har också funderat över det.

Ingen säger ju "när hund vill gå ut" eller "när häst är hungrig".


som jag sa innan så har jag liksom DÖPT min bebis till Bebis. Man ser det som ett namn liksom. Ibland heter den Liten också. Då blir det 'när Liten kommer' eller 'när Bebis kommer'. Då är det inte 'en bebis' utan det är ju Bebis!

Hoppas någon fattar :D
 
Sv: Helt oviktigt

När detta händer 10 gånger om dagen käns det ok att ha en skylt där namn och födelsedatum redan besvarar en del av frågorna. Jag funderade starkt på att tillägga "naturlig befruktning, vaginal förlossning i rätt tid och hel amning i 3 månader därefter tillägg" men tack och lov avtog förhören med hjälp av skyltarna!!! :D:D:D

:rofl::rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 448
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 870
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 020
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp