Heltäckande benskydd?

Chili

Trådstartare
Är det något att ha? Jag menar då de som täcker hela vägen från ung. knäet till kotleden och är tjocka.
Rider en massa i skog o mark och vill skydda hästens ben mot skador från tex. stenar och grenar alltså inte strykskador. Men är lite rädd för att pinnar istället fastnar i dem?
Någon som vet om något märke, om de är små eller stora i storlekarna? Har ju en nordis med stockar till ben =)

Sv: Heltäckande benskydd?

Jag har ett par från Globus och ett par från Hööks. Båda sitter där de ska. Globusskydden är det tjockare material i, men lite dyrare. Har inte råkat ut för att pinnar m m har fastnat i skydden. Min häst som är welsh/hbl, ca 155 cm, med "normala" ben för storleken har M fram och L bak. Nackdelen med benskydd ute är att det kan finnas en risk för att hästen får in skit innanför skyddet som börjar skava eller nåt, särskilt om man rider i gegga eller är ute länge. Många distansryttare t ex rider utan skydd just därför.

Ärligt talat, behöver du egentligen skydden om hästen inte stryker sig? Jag rider mycket i diverse dålig terräng och har hittills under de 11 år jag har haft egen häst inte råkat ut för att hästen har skadat sig pga stenar, grenar m m. Därmed inte sagt att det inte kan hända, naturligtvis, och vill du ta det säkra före det osäkra ska du självklart göra det.

neopreneskydd?
har använt globus, protector, prof. choice o equi-gard.
protectorskydden har vart överlägset bäst i kvalité, passfrom osv. lättast att ha o göra med i varje dag ridning så att säga.
min ponny gick ca ett år med bara sådana för det var dom enda som fungerade på honom när han var lite tjock i benen.
equi-gard har dock en fördel; dom har med fastsydda boots på och det är faktiskt hemskt trevligt spec. om hästen har dom i hagen. dom räcker ju inte ner speciellt långt men dom täcker alla "mjukdelar" på hästens ben.

Hej hej,

jag använder såna skydd runt om på min häst som är en stor drullnisse på 5 år. de ger bra stöd för kotan och skyddar bra som sagt. de är bättre ute i skogen än på ridbanan för ridbanesanden kommer in emellan ibland, däremot har jag aldrig haft problem i terrängen på samma sätt.

Hööks har den billiga varianten, kardborrefästena slits snabbare än på Event som har en toppen tålig variant, dock nästan dubbla priset, men nästan värda det, hade mina förra i ett och ett halvt år och red i dem VARJE dag i ur och skur. De formar sig även efter din hästs ben ganska snabbt. Nackdelarna är att de är lite jobbiga att sköta då man måste vara noga med att borsta av dem/göra dem rena efter varje ridtur för att de ska hålla. Men ur skydds synpunkt tycker jag de är jättebra, känner mig trygg med dem och att de skyddar hästen så bra som jag tycker de gör.

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 515
Senast: Kristall10
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Liten
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 989
Utrustning Rider mycket offroad med min ungponny. Över stock och sten och genom buskage. Vill ha något mer heltäckande på benen än vanliga sen- och...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur