Heltidsresan

En sak jag undrat länge: Varför kan inte vården köra med skiftarbete som industrier gör som är igång dygnet runt? Där har jag aldrig hört talas om delade turer.
 
Jag är helt slut redan nu, kroppen börjar säga upp dig och huvudet hsr gjort det för länge sen pga utmattning.

Jag har svårt stt se hur jag ska klara att jobba fram till pension, i synnerhet om de höjer pensionsåldern. Just nu har jag 15 år kvar...:meh:
 
Jag kommer från en närliggande bransch och jobbar på hvb för ungdomar. Vi jobbar på schema men har dessutom sovande jour några gånger på en 4 veckors period. Vad jag förstår så ska 11 timmars vila mellan passen samt 36 timmars veckovila in utan undantag. Dessutom är rekommendationen att inte lägga längre pass än 10 timmar. Det är ett jäkla jobb att få till vettiga scheman men jag har trott att ni som har delade turer skulle slippa dessa nu. Så verkar det inte vara men hur får arbetsgivaren till era scheman. Har någon lust att lägga upp hur det ser ut?
 
Okej, ja isf går det alltså inte att jobba t ex kväll-ledig-dag.
Det beror på när du börjar jobba efter din lediga dag och när dygnsbryt respektive veckobryt är. Vanligt att det inte följer ordinarie klockan utan som för oss ligger det 3 på natten och veckobrytet ligger någonstans mitt i veckan. Det brukar bli väldigt svårt annars med tanke på helgjobb. Nu har ni inte sovande jour så jag vet inte hur trixigt det är med dygnsbryt men för oss ställer det till det rejält.
 
Det beror på när du börjar jobba efter din lediga dag och när dygnsbryt respektive veckobryt är. Vanligt att det inte följer ordinarie klockan utan som för oss ligger det 3 på natten och veckobrytet ligger någonstans mitt i veckan. Det brukar bli väldigt svårt annars med tanke på helgjobb. Nu har ni inte sovande jour så jag vet inte hur trixigt det är med dygnsbryt men för oss ställer det till det rejält.

Ja, alltså jag menar att det skulle vara mitt veckobryt isåfall. Men jag kan inte börja så sent som 9 dag efter ledigt. Skulle vi kunna sluta kl 20 och börja kl 8 hade det ju funkat, men det kommer vi högst troligt inte kunna. Kunde vi det hade det ju varit jättebra.
Och hur vi ska få in så alla alltid jobbar dag-ledig-kväll vet jag inte...
 
Ja, alltså jag menar att det skulle vara mitt veckobryt isåfall. Men jag kan inte börja så sent som 9 dag efter ledigt. Skulle vi kunna sluta kl 20 och börja kl 8 hade det ju funkat, men det kommer vi högst troligt inte kunna. Kunde vi det hade det ju varit jättebra.
Och hur vi ska få in så alla alltid jobbar dag-ledig-kväll vet jag inte...
Nej, precis! Det kommer att krävas förändringar i personalstyrka och kanske rutiner/ arbetssätt. Undantag från lagen kommer inte ske annat i undantagsfall då liv står på spel, typ
 
En sak jag undrat länge: Varför kan inte vården köra med skiftarbete som industrier gör som är igång dygnet runt? Där har jag aldrig hört talas om delade turer.
Jag skulle tro det är för att industrier kan lägga en mycket jämnare bemanning. Omsorgen behöver massa mer folk vissa delar av dagen, typ morgon och kväll. Liknande t.ex. för bussförare där det ska köras olika mycket turer olika delar av dagen. Gissar att en del avdelningar på sjukhus kan komma närmare det regelbundna skiftarbetet?
 
Jag skulle tro det är för att industrier kan lägga en mycket jämnare bemanning. Omsorgen behöver massa mer folk vissa delar av dagen, typ morgon och kväll. Liknande t.ex. för bussförare där det ska köras olika mycket turer olika delar av dagen. Gissar att en del avdelningar på sjukhus kan komma närmare det regelbundna skiftarbetet?
Du har helt rätt.
Jag har jobbat många år inom livsmedelsindustrin innan jag började i hemtjänsten. Inom industrin är produktionen jämn under hela fabrikens ”öppettid”.

Inom hemtjänst är belastningen extremt varierande. De två topparna är mellan 07:20- 11:00 och 19:00-22:00 när vi slutar. Sen tar nattpersonalen över. Då ska många upp, hyggien utföras, kläs på, mediciner och frukost. På kvällen ungefär detsamma. Två mindre toppar runt 13:00 och 16:00 för mediciner, mat och toaletthjälp. Därimellan är det jättelugnt och fylls ut med städ, handling och promenader men vi är ändå övertaliga då.
Sen kan det svänga galet fort. Vips så kan vi ha fått två palliativa, en ny dubbelbemanning och en ny vårdtagare och då saknas 3-4 huvuden under topparna.
 
Ja, alltså jag menar att det skulle vara mitt veckobryt isåfall. Men jag kan inte börja så sent som 9 dag efter ledigt. Skulle vi kunna sluta kl 20 och börja kl 8 hade det ju funkat, men det kommer vi högst troligt inte kunna. Kunde vi det hade det ju varit jättebra.
Och hur vi ska få in så alla alltid jobbar dag-ledig-kväll vet jag inte...
Ah, mina schemaläggande kollegor hade tänkt steget längre 😊. Funkar ju att ha en kväll-ledig-dag om man även har en dag-ledig-kväll eller dag-ledig-dag eller mer ledigt samma vecka.
🌻🌻
 
Ah, mina schemaläggande kollegor hade tänkt steget längre 😊. Funkar ju att ha en kväll-ledig-dag om man även har en dag-ledig-kväll eller dag-ledig-dag eller mer ledigt samma vecka.
🌻🌻
Hur många dagar i rad har ni ledigt som mest på ett fyraveckorschema?
Vi har alltid minst en tredagars ledighet i samband med ledig helg och jobbar aldrig Fredagskväll innan ledig helg. Men när ryggpassen försvinner så kommer detta inte längre att hålla. Att gå av kl 22:00 på Fredagen innan ledig helg och sen börja 07:00 på Måndagen kommer äta upp massor av helgen 🙁
 
Hur många dagar i rad har ni ledigt som mest på ett fyraveckorschema?
Vi har alltid minst en tredagars ledighet i samband med ledig helg och jobbar aldrig Fredagskväll innan ledig helg. Men när ryggpassen försvinner så kommer detta inte längre att hålla. Att gå av kl 22:00 på Fredagen innan ledig helg och sen börja 07:00 på Måndagen kommer äta upp massor av helgen 🙁
Vi har en tredagarsledighet på 8 veckor, tror jag.
Eventuellt kommer jag att ta bort min tredagarsledighet för att slippa jobba fyra dagar i sträck vid ett tillfälle... hmm. Gnular lite på den.
Vi jobbar inte fredag kväll om vi har ledig helg. Vi kan jobba dag på måndagen efter ledig helg.
 
Vi har en tredagarsledighet på 8 veckor, tror jag.
Eventuellt kommer jag att ta bort min tredagarsledighet för att slippa jobba fyra dagar i sträck vid ett tillfälle... hmm. Gnular lite på den.
Vi jobbar inte fredag kväll om vi har ledig helg. Vi kan jobba dag på måndagen efter ledig helg.
Som vi har nu då. Har ni hört nått om detta blir påverkat när ryggpassen försvinner? Själv så behåller jag gärna mina 3 ryggpass mot vad det innebär att byta bort dem. Vill absolut inte jobba kväll innan ledig helg eller tumma på ”långledigheten”
 
Jag jobbar inte inom vården men är sjukt trött på den här heltidshysterin. ALLA ska jobba heltid vilket driver folk in i sjukdom och depressioner. Jag har efter mycket letande nu hittat en arbetsplats där jag får jobba vad jag orkar utan tjafs, ja de vill att jag ska gå upp i tid och kanske orkar jag det så småningom.
Varför ska man tvinga folk till något de inte vill och något de mår dåligt av? Vad är det som är sp himla heligt med den där heltiden, den känns nästan som ett budord inom en religion?
 
Jag jobbar inte inom vården men är sjukt trött på den här heltidshysterin. ALLA ska jobba heltid vilket driver folk in i sjukdom och depressioner. Jag har efter mycket letande nu hittat en arbetsplats där jag får jobba vad jag orkar utan tjafs, ja de vill att jag ska gå upp i tid och kanske orkar jag det så småningom.
Varför ska man tvinga folk till något de inte vill och något de mår dåligt av? Vad är det som är sp himla heligt med den där heltiden, den känns nästan som ett budord inom en religion?
Jag håller helt med dig.
Varför ska allt handla om att man ska jobba 100% på EN arbetsplats?
Just hemtjänsten som jag jobbar i har varit en sådan arbetsplats där det funnits anställda som jobbat mycket länge, vissa över 20 år- på deltid. Och detta inte pga brist på ork utan för att de haft andra sysselsättningar också. Tex jordbruk, fotvård, butik, skönhetssalong, konstatelje mm.
Detta är otroligt kompetent personal som nu tvingats välja mellan två sysselsättningar.
Hittills har ALLA valt sin andra sysselsättning och sökt nytt jobb. Ett fåtal går kvar på timmar tills vidare.
 
Som vi har nu då. Har ni hört nått om detta blir påverkat när ryggpassen försvinner? Själv så behåller jag gärna mina 3 ryggpass mot vad det innebär att byta bort dem. Vill absolut inte jobba kväll innan ledig helg eller tumma på ”långledigheten”
Vi kommer ha kvar våra ryggpass, eftersom vi kan rucka lite på tiderna.
 
Jag jobbar inte inom vården men är sjukt trött på den här heltidshysterin. ALLA ska jobba heltid vilket driver folk in i sjukdom och depressioner. Jag har efter mycket letande nu hittat en arbetsplats där jag får jobba vad jag orkar utan tjafs, ja de vill att jag ska gå upp i tid och kanske orkar jag det så småningom.
Varför ska man tvinga folk till något de inte vill och något de mår dåligt av? Vad är det som är sp himla heligt med den där heltiden, den känns nästan som ett budord inom en religion?
Arbetslinjen vettu… Kan ju inte låta folk jobba deltid så att de kanske kommer på att livet kan handla om annat än lönearbete, gäller att suga ut arbetare så mycket som möjligt! De ska hållas på en lagom utmattad nivå så de inte protesterar. Nä fy fan är så jävla less. Kunde kanske vara OK om heltid = 20h/vecka typ
 
Har aldrig förstått heltidsnormen, tycker det är slit- och släng mentalitet översatt till mänskligt arbete.
Bättre för individ och samhälle att arbeta deltid men en större del av livet. Istället för att pressa människor att närmast arbeta ihjäl sig på en heltid. För utan tvekan blir det mer stress, stressrelaterade sjukdomar och sjukskrivningar med heltidsnorm.
Sedan är inte heltid hela problemet, finns mycket annat i arbetsmiljön som skapar stress, men heltid är en osund norm.
 
Ni som nu jobbar i heltidsresan, har ni fått resurspass?
Ja. Varierar i mängd beroende på person och schema. Vissa vill, andra inte, men det tas inte alltid hänsyn till.



Vi har som mest 3 dagar ledigt i rad, 1 gång på 6 veckor. Det har kommit en attityd och oskriven (?) policy om att alla ska jobba 29 dagar på 6 veckor, alltså ha 13 lediga dagar. D v s en enda extra ledig dag som kompensation för att vi jobbar kväll och helg. (Nattarna har fått det bättre än innan och har egna scheman.) Det finns de dom inte ens har ordentlig 3-dagars...
Jobba 4, ledig 1, jobba 3 (lö-må), ledig 1, jobba 3, ledig 2 (helg) o sen på't igen.
 
Tycker heltid som norm är bra men förstår att det känns skit om ni får fler delade turer. Har tidigare arbetat som bemanningsplanerare i äldreomsorgen och vi lade aldrig delade turer, det var big no. Det tror jag verkligen bidrar till fler sjukskrivningar och dålig arbetsmiljö på arbetet.
Jag har svårt att se det positiva i heltid som norm när det måste till att trixas för att komma runt det om en inte vill jobba heltid.
Har även svårt för att det ses det positiva med att kommunen ska betala en utbildning som den som får platsen inte bryr sig om för att syftet med att vara inskriven på en utbildning är att ha något att visa arbetsgivaren att det finns annan sysselsättning och då kan slippa heltid. Ärligt så tycker jag det är så dumt att klockorna stannar med den där tvånget(rätten) till heltid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 169
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Bansai
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 122
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp