Heltidsresan

Låter som en rätt kass arbetsgivare om det är den lösningen de har på att få in dygnsvilan. Tror inte man kan fortsätta som förut utan man behöver se över andra lösningar. Behöver exempelvis alla börja 7 på morgonen, någon kanske kan komma 7, nästa 8 och sista 8:30.
Detta är ingen lösning. I nuläget kämpar AG, schemaläggare och planerare som f*n för att vi ska slippa delade turer helst helt.
Men vi har ett geografiskt problem. Jag jobbar på landsbyggden där vi har över timmens resväg mellan de vårdtagarna som bor längst isär. Med full belastning på tidig morgon och sena kvällen är det omöjligt att kapa personalhuvuden i slutet och början av passen. Därför var deltidarna så sjukt viktiga. Det går bort mycket tid och personal i restid. Mellan 12:00-16:00 händer inte mycket och passade det ypperligt att heltidarna handlade, städade, tog promenader osv. Men många har städhjälp via företag, handlar online osv så nu är vi extremt övertaliga mitt på dagen.
 
Okej, tack.

Hmm... Men hur kommer man ifrån det med delade turer?

Vi ska ha så att man istället för att sluta 21.30 och börja 7.00 kan man sluta 21.00 och börja 8.00 = 11 timmars dygnsvila.
Men det funkar kanske inte i era verksamheter?
Ifall det funkat låter det som om er schemaläggare får tänka ett varv till.

Veckovilan pratade min kollega om efter mötet idag också, men det tryckte inte chefen på under mötet så där blev vi inte helt säkra på vad som gäller...
Du jobbar fler delade turer men är ledig dagen efter och får i gengäld nån extra dag ledig eftersom timmarna jobbas snabbare ihop.
 
Okej, tack.

Hmm... Men hur kommer man ifrån det med delade turer?

Vi ska ha så att man istället för att sluta 21.30 och börja 7.00 kan man sluta 21.00 och börja 8.00 = 11 timmars dygnsvila.
Men det funkar kanske inte i era verksamheter?
Ifall det funkat låter det som om er schemaläggare får tänka ett varv till.

Veckovilan pratade min kollega om efter mötet idag också, men det tryckte inte chefen på under mötet så där blev vi inte helt säkra på vad som gäller...
Vad för insattser kommer ni flytta till tidagre/senare på dagen för att fördela arbetsbelastningen?

Vi har fått vara med att planera men det enda vi ser som humant att flytta på är städ, handling, social tid och promenad. Övrigt tyckte vi skulle gå ut över vårdtagarna.
 
Du jobbar fler delade turer men är ledig dagen efter och får i gengäld nån extra dag ledig eftersom timmarna jobbas snabbare ihop.

Okej.

Vad för insattser kommer ni flytta till tidagre/senare på dagen för att fördela arbetsbelastningen?

Vi har fått vara med att planera men det enda vi ser som humant att flytta på är städ, handling, social tid och promenad. Övrigt tyckte vi skulle gå ut över vårdtagarna.

Som det ser ut just nu behöver vi inte börja 07 allihop då flera av de boende sover ännu en stund, så det går bra att man börjar olika tid.
Samma på kvällen, de flesta sover tidigt, så alla behöver inte vara kvar.
Sen kan verksamheten förändras, då får vi möta de behoven då. Jag jobbar inne på ett hus.


Börjar inse att det jag har störst problem med, som jag skrev redan i trådstarten iofs, är mentaliteten allt eller inget. Annars har jag det nog rätt bra.
 
Oj, delade turer? Det har vi inga alls här hos oss och det är jag tacksam för!
Låter helt hemskt.
Jag har haft delad tur förut för många år sen, hemskt.
Däremot kan vi nu välja att arbeta heldagar dvs två pass på en dag max 4 pass/8 v (om man orkar, jag gör nog inte det i vår verksamhet just nu), men då drabbas semesterkvoten berättade min kollega idag.
Förstår att det blir uppsägningar, det ryktas det om en hel del hos mig också.

Det här med lika många turer per sysselsättningsgrad har min chef lyckats förhandla bort också så att deltiderna får ta bort två. Mycket bra för dem och bättre för verksamheten (gäller inte mig, men bra för dem!).

Fast jag tycker man borde få gå ner i tid om man provar heltid, men inte orkar, men där är det tvärnej. Det får mig att känna mig ledsen och ouppskattad.

Jag har aldrig jobbat heltid tidigare och jag valde själv att gå upp det gjorde jag. Och det går kanske superbra, vem vet? Men det är just det där att orkar du inte nej tack och hej, det blir jag ledsen över.

Men, så dåligt som du/ni har verkar vi absolut inte ha iaf! Är lite det jag vill med tråden också vi kan inspirera och tipsa varann!



Ifall man har gått upp på heltid får man inte gå ner igen (förutom vid barn under 12 år, egen sjukdom eller barn med diagnos). Men man fick ju välja själv, det fick man.

I kommunen där jag jobbar har man ett ”prövoår” alltså man kan testa att jobba heltid i upp till ett år och sen säga att mm inte vill fortsätta med det.

Vi håller på att införa heltidsresan inom utbildningsförvaltningen nu men eftersom vi är en rätt liten kommun kan man behöva jobba med något annat på den tid man ökar med.
Man kan alltså jobba 80% på fritids och om man vill gå upp på 100% kan 20% bli exempelvis städ eller inom vården.
 
Hälsoschema, heltidsresan...same shit. Är inte byggt på personalhälsa, arbetsmiljö eller vettigt tänk. Nånstans har man tittat på kostnadseffektivitet. Nånstans har jag läst en formulering om att om alla är på jobbet mer ofta, så har man mer kontinuitet i sitt arbete och bättre koll. Sånt som man bättre kan lösa med stabila och tydliga rutiner samt god dokumentation och kommunikation. Efter år med dygnspass och både ett roligare jobb och ett patientsäkrare arbete så kan jag konstatera att det här nya idiotiska inte gynnar nån.
 
Hälsoschema, heltidsresan...same shit. Är inte byggt på personalhälsa, arbetsmiljö eller vettigt tänk. Nånstans har man tittat på kostnadseffektivitet. Nånstans har jag läst en formulering om att om alla är på jobbet mer ofta, så har man mer kontinuitet i sitt arbete och bättre koll. Sånt som man bättre kan lösa med stabila och tydliga rutiner samt god dokumentation och kommunikation. Efter år med dygnspass och både ett roligare jobb och ett patientsäkrare arbete så kan jag konstatera att det här nya idiotiska inte gynnar nån.
Har för mig att heltidsresan i början var tänkt att heltiden skulle gälla 6 timmmars dagar som norm för att vara heltid. Då hade det nog funkat. Men inte med åttatimmarsnorm.
 
Har för mig att heltidsresan i början var tänkt att heltiden skulle gälla 6 timmmars dagar som norm för att vara heltid. Då hade det nog funkat. Men inte med åttatimmarsnorm.
Jasså? Så lät det inte hos min förra arbetsgivare.

Med 6timmarsdagar hade man orkat mer, men vi som hellre jobbar 10-12 timmar och har mer återhämtning mellan passen, speciellt när vi MÅSTE jobba varannan helg, mår ju fortfarande skit av att inte få den återhämtningen.
 
I kommunen där jag jobbar har man ett ”prövoår” alltså man kan testa att jobba heltid i upp till ett år och sen säga att mm inte vill fortsätta med det.

Det lät ju toppenbra!

Avståndet spelar stor roll. Pga avstånd så kan en person ha kanske två besök innan rasten vid kl 10:00 medans i en tätort kan man ha 5-7.
Okej, jag förstår.

Har för mig att heltidsresan i början var tänkt att heltiden skulle gälla 6 timmmars dagar som norm för att vara heltid. Då hade det nog funkat. Men inte med åttatimmarsnorm.
Åh, det vore samma som att heltid=85% då väl? Det vore jättebra tycker jag.
 
speciellt när vi MÅSTE jobba varannan helg, mår ju fortfarande skit av att inte få den återhämtningen.
Vi har också gått till varannan helg nu, det är ofta.
Men får iaf lägga bättre helger än första förslaget som var utan ryggpass, tacksam för det också.

Det var bra för mig att jag startade denna tråden iaf plus att en kollega ringde upp o pratade schema.

Fast visst, fortfarande en dags ledighet bara mellan 3-4 jobbdagar, för lite återhämtning tror jag, men men... får väl prova.
Får ju ut mer slantar iaf efter jag gick upp och snart färdig uska också, så... får väl börja tänka att det kanske kan bli bra...
 
Hade ni det innan också? Hur många pass per mån har ni?

Hmm, nej, det hade vi inte vad jag minns. Åh, jag vet inte... eftersom jag har pluggat på 50% i två år nu tror jag det är så har jag mindre koll än annars... Men hon sa det på mötet igår... Men nej, vågar inte svara på hur många vi har, faktiskt. Kan det vara 5 på 8 veckor? Men långt ifrån säker.
 
Hmm, nej, det hade vi inte vad jag minns. Åh, jag vet inte... eftersom jag har pluggat på 50% i två år nu tror jag det är så har jag mindre koll än annars... Men hon sa det på mötet igår... Men nej, vågar inte svara på hur många vi har, faktiskt. Kan det vara 5 på 8 veckor? Men långt ifrån säker.
Som här då.
Vi har inte haft det innan men vid behov har vi åkt till de andra enheterna. Dock sällsynt. Men vi har haft några som frivilligt räckt upp handen så det har inte varit några problem. Men vissa har blivit väldigt stressade av att åka iväg till okända platser och vårdagare. Som jag nämnde tidigare bor många på andra orter så vid resurspass så kan man hamna på en ort där man knappt satt sin fot och inte känner till.

Vad vi har sett av det här med resurspassen är att det är mycket svårkombinerat med kontinuitet emot vårdtagarna. Det blir ju helt enkelt större personalrörelse i grupperna.
 
Som här då.
Vi har inte haft det innan men vid behov har vi åkt till de andra enheterna. Dock sällsynt. Men vi har haft några som frivilligt räckt upp handen så det har inte varit några problem. Men vissa har blivit väldigt stressade av att åka iväg till okända platser och vårdagare. Som jag nämnde tidigare bor många på andra orter så vid resurspass så kan man hamna på en ort där man knappt satt sin fot och inte känner till.

Vad vi har sett av det här med resurspassen är att det är mycket svårkombinerat med kontinuitet emot vårdtagarna. Det blir ju helt enkelt större personalrörelse i grupperna.

Jo, som sagt det blir ju än lite värre för er som jobbar ute.
Vi ska i första hand stanna på vår enhet (5 avd i mitt fall), men kan i nödfall få gå över till "okänd mark".
Det som är sagt hos oss är väl att vi ska gå på våra resurspass även om det inte skulle behövas, för att vara vanare när det gäller. Och om det typ aldrig händer, kan man byta med varann en vanlig dag för att vara beredd.
Låter bra, men ja...

Men, en sak, den här veckovilan? Den ska alltså vara kvar + 11 timmars dygnsvila?
Asså, okej, visst jag kan kanske få ihop ett schema som passar mig med de här premisserna, men det ska ju passa ihop med mina kollegors schema också? Liksom HAHA eller nåt?!
Gärna vila, det låter bra absolut och jag försöker vara positiv, men alltså det ska ju funka i praktiken också...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 169
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Bansai
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 128
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp