Heltidsresan

Men, en sak, den här veckovilan? Den ska alltså vara kvar + 11 timmars dygnsvila?
Asså, okej, visst jag kan kanske få ihop ett schema som passar mig med de här premisserna, men det ska ju passa ihop med mina kollegors schema också? Liksom HAHA eller nåt?!
Gärna vila, det låter bra absolut och jag försöker vara positiv, men alltså det ska ju funka i praktiken också...

Nu jobbar jag inte inom vården men i mitt jobb så jobbar vi 05.00-22.15, och allt däremellan! Veckovila 36 h, dygnsvila 11 h, inte för stora veckovariationer (max 9 h på heltid, 5 h på deltid), har mest heltidare men även några som jobbar 32 h. Av 50 anställda tror jag att jag har 4 som jobbar under 20 h/vecka. Det är svårt - men det går. Men ofta ledig efter att ha jobbat kväll, en vecka med mer kväll och en vecka med mer dag. Vi kommer eventuellt börja jobba mer än varannan helg för att slippa varsla,
helg 1) hel jobbhelg
helg 2) halv jobbhelg
helg 3) ledig

Men såklart ska arbetstagarna få vara med och tycka till, och kanske löser det sig genom att någon slutar och vi kan få in fler huvuden istället för stora kontakt. Men vi har också den möjligheten. Jag brukar försöka låta de som ska försörja sig på jobbet jobba heltid (om de vill) och sen hitta de som inte har huvudförsörjningen på arbetsplatsen som kommer in och jobbar extra, kanske en kväll i veckan och varannan helg. Den mixen tycker jag gör att medarbetarna trivs, arbetsplatsen utvecklas och fungerar bra och det möter också kundernas behov.
 
Jag tycker det känns helt bakvänt att när det saknas arbetskraft tvingar man personal (som ofta jobbar deltid pga otroligt slitigt jobb, både fysiskt och mentalt) att jobba mer. Och tror att detta kommer lösa personalbristen.

I stället för att ta reda på varför de jobbar deltid och fixa problemen (ofta arbetsmiljö).

Men visst. Ser nog snyggt ut på pappret (iaf kortsiktigt)
 
Alltså jag höll med om tanken när man drev på för rätten till heltid men varför blev "rätt" till "tvång" i verkligheten?
Jag undrar hur stor del av arbetskraften som idag är arbetslös som är det för att de inte kan jobba heltid och hur stor samhällsekonomisk förlust detta är. Jobbar jag heltid blir jag sjuk och jag är garanterat inte ensam, jobbar jag deltid gör jag ett sjukt bra jobb och är effektiv och driver mina projekt framåt. Tyvärr ser inte arbetsgivare vinsten i detta utan det är den där tvångströjan som alla ska pressas in i.
 
Jag blir lite förvånad när jag läser vad en del skriver - innebär heltidsresan att människor tvingas gå upp till heltid på en del ställen?

Jag har uppfattat det som att arbetsgivaren erbjuder en möjlighet att gå upp till heltid för de som vill, inte att det är ett krav. Syftet har jag förstått är att alla ska erbjudas heltid så att man inte är fast i att jobba deltid trots att man egentligen behöver mer lön och att det inte ska vara en typisk kvinnofälla att jobb inom vården och inte ens tjäna in full pension.
 
Jag blir lite förvånad när jag läser vad en del skriver - innebär heltidsresan att människor tvingas gå upp till heltid på en del ställen?

Jag har uppfattat det som att arbetsgivaren erbjuder en möjlighet att gå upp till heltid för de som vill, inte att det är ett krav. Syftet har jag förstått är att alla ska erbjudas heltid så att man inte är fast i att jobba deltid trots att man egentligen behöver mer lön och att det inte ska vara en typisk kvinnofälla att jobb inom vården och inte ens tjäna in full pension.
Precis som jag skrivit innan så är det ett erbjudande men för den som tackar nej innebär nejet kraftiga försämringar. Den som tackat ja kan heller inte gå ner i tid om man sen inte orkar.
Det låter som ett erbjudande men är ett erbjudande under utpressning.
 
Jag jobbar inte inom vården men är sjukt trött på den här heltidshysterin. ALLA ska jobba heltid vilket driver folk in i sjukdom och depressioner. Jag har efter mycket letande nu hittat en arbetsplats där jag får jobba vad jag orkar utan tjafs, ja de vill att jag ska gå upp i tid och kanske orkar jag det så småningom.
Varför ska man tvinga folk till något de inte vill och något de mår dåligt av? Vad är det som är sp himla heligt med den där heltiden, den känns nästan som ett budord inom en religion?
Det är egentligen inte så konstigt. Det kostar lika mkt i övriga kostnader att ha deltidsanställda som heltidsanställda. Samma behov av utbildning, kompetensutveckling, inlärning, bredvidgång. Deltidare har samma rätt att ha medarbetarsamtal, lönesamtal, omklädningsskåp, ja listan kan göras lång. På min arbetsplats jobbar nästan alla reducerad tid. Jag anser att det är symptom på att heltid =40h /38,25 är förlegat när det gäller vårdyrken. Jag skulle vilja införa 6h arbetsdag som ny heltidsnorm och enbart måltidsuppehåll. (max 20 min) Då hade vi fått ihop både 11timmarsregeln och fått en effektivare verksamhet.
 
Jag blir lite förvånad när jag läser vad en del skriver - innebär heltidsresan att människor tvingas gå upp till heltid på en del ställen?

Jag har uppfattat det som att arbetsgivaren erbjuder en möjlighet att gå upp till heltid för de som vill, inte att det är ett krav. Syftet har jag förstått är att alla ska erbjudas heltid så att man inte är fast i att jobba deltid trots att man egentligen behöver mer lön och att det inte ska vara en typisk kvinnofälla att jobb inom vården och inte ens tjäna in full pension.
Inte inom vården men denna punkt hittar jag alltid under krav punkter när det handlar om annat än heltid

"• Annan huvudsaklig sysselsättning så som studier eller deltidsarbete."

Deltidsarbete måste ju innebära att driva eget på deltid för är ju omöjligt att ha ett annat deltidsjobb då kraven för att skaffa ett är att ha ett deltidsjobb.
 
Samt att alla tjänster som annonseras ut är heltider och inget kan rucka på det.
Och krav på uska. I Hemtjänsten så är det bara urfånigt. Biträderna gör exakt samma jobb. Många har tom större ansvar och delegationer än många uskor. Dessutom måste alla göra samma utbildningar och tester för att få utföra HSL-instatser.
Det är inte konstigt att vården blöder personal och inte lyckas rekrytera nya med alla dessa idéer som införst.
 
Alltså jag höll med om tanken när man drev på för rätten till heltid men varför blev "rätt" till "tvång" i verkligheten?
Jag undrar hur stor del av arbetskraften som idag är arbetslös som är det för att de inte kan jobba heltid och hur stor samhällsekonomisk förlust detta är. Jobbar jag heltid blir jag sjuk och jag är garanterat inte ensam, jobbar jag deltid gör jag ett sjukt bra jobb och är effektiv och driver mina projekt framåt. Tyvärr ser inte arbetsgivare vinsten i detta utan det är den där tvångströjan som alla ska pressas in i.
Inom vården har det skett en speciell transformation som jag tänker att facket på ett lite olyckligt sätt bidragit till med rätten till heltid.

På övrig arbetsmarknad har det varit stark heltidsnorm länge och jag har fått arbeta i motvind under alla mina år med att få andra att förstå hur viktigt det är att kunna erbjuda mer flexibilitet för att få möjlighet att anställa olika slags duktiga personer. Det är ett stort problem för svensk arbetsmarknad att heltidsnormen är urstark samtidigt som arbetsgivarna påstår att det finns arbetskraftsbrist. För den skulle vara mycket mindre om fler tilläts bidra utan att behöva sikta på heltid som gör att det inte går alls för vissa.

För att inte tala om utanförskapet det innebär att inte få vara med och bidra.

Här tycker jag att näringsliv och fack måste gå ihop och fixa fler bra lösningar som är lika vanliga som att anta att allt måste vara heltid.
 
Inom vården har det skett en speciell transformation som jag tänker att facket på ett lite olyckligt sätt bidragit till med rätten till heltid.

På övrig arbetsmarknad har det varit stark heltidsnorm länge och jag har fått arbeta i motvind under alla mina år med att få andra att förstå hur viktigt det är att kunna erbjuda mer flexibilitet för att få möjlighet att anställa olika slags duktiga personer. Det är ett stort problem för svensk arbetsmarknad att heltidsnormen är urstark samtidigt som arbetsgivarna påstår att det finns arbetskraftsbrist. För den skulle vara mycket mindre om fler tilläts bidra utan att behöva sikta på heltid som gör att det inte går alls för vissa.

För att inte tala om utanförskapet det innebär att inte få vara med och bidra.

Här tycker jag att näringsliv och fack måste gå ihop och fixa fler bra lösningar som är lika vanliga som att anta att allt måste vara heltid.
Det där var bra formulerat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 169
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Bansai
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 126
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp