Heltidsresan

Att det har gett oss helvetescheman.
För att få ihop det har de tvingats införa dubbelt så många delade turer hos oss. Förr hade vi 1 delad tur på 8 v men nu har vi en på 4 veckor. I sommar kommer det bli 3 på 8v.

Vi har fått flera uppsägningar från äldre och mycket kompetent personal som jobbade 40-60%. De gick i förtidspension ist.
Detta pga att ALLA oavsett sysselsättningsgrad ska jobba lika många tillfällen (och delade turer).
Att resa till jobbet snudd på dubbelt så ofta för att jobba 3-4 timmar är inte ett dugg lönsamt.

Vidare har sjukskrivningarna ökat. Detta pga många anser att återhämtningen nu är mindre. Gäller ffa de som tackat nej till heltid för att de inte orkar men nu måste jobba fler dagar.

Vi hade inte dehär problemen innan. De som ville jobba heltid fick det och så fyllde man ut luckorna med oss som jobbar mindre. Detta gjorde att vi under flera år inte behövde delade tur alls.

Många upplever det som att heltidsresan är en utpressning för att vi ska jobba mer, personalbristen i vården är ju enorm. Det heter så fint att det är frivilligt att gå upp i tid men samtidigt tvingas man åka till jobbet lika ofta som heltidarna. Så flera har gått upp till heltid för att täcka upp resekostnader och säger ”måste jag ändå åka dit kan jag lika gärna jobba mer”.

Tyvärr kommer detta att öka personalbrisen och sjukskrivningarna.

Jag är för första gången tacksam för att jag har permanent sjukersättning på 50% så att de inte fick ändra mitt schema för Försäkringskassan
 
Att det har gett oss helvetescheman.
För att få ihop det har de tvingats införa dubbelt så många delade turer hos oss. Förr hade vi 1 delad tur på 8 v men nu har vi en på 4 veckor. I sommar kommer det bli 3 på 8v.

Vi har fått flera uppsägningar från äldre och mycket kompetent personal som jobbade 40-60%. De gick i förtidspension ist.
Detta pga att ALLA oavsett sysselsättningsgrad ska jobba lika många tillfällen (och delade turer).
Att resa till jobbet snudd på dubbelt så ofta för att jobba 3-4 timmar är inte ett dugg lönsamt.

Vidare har sjukskrivningarna ökat. Detta pga många anser att återhämtningen nu är mindre. Gäller ffa de som tackat nej till heltid för att de inte orkar men nu måste jobba fler dagar.

Vi hade inte dehär problemen innan. De som ville jobba heltid fick det och så fyllde man ut luckorna med oss som jobbar mindre. Detta gjorde att vi under flera år inte behövde delade tur alls.

Många upplever det som att heltidsresan är en utpressning för att vi ska jobba mer, personalbristen i vården är ju enorm. Det heter så fint att det är frivilligt att gå upp i tid men samtidigt tvingas man åka till jobbet lika ofta som heltidarna. Så flera har gått upp till heltid för att täcka upp resekostnader och säger ”måste jag ändå åka dit kan jag lika gärna jobba mer”.

Tyvärr kommer detta att öka personalbrisen och sjukskrivningarna.

Jag är för första gången tacksam för att jag har permanent sjukersättning på 50% så att de inte fick ändra mitt schema för Försäkringskassan
Tyvärr blir det så, att sjukskrivningarna ökar när folk inte orkar.

Yrket blir inte mer attraktivt med usla schemor.
 
Har jobbat i vården i 15år men är just nu PA i privat bolag så drabbas inte. Men tvingar dom folk till heltid då? I så fall kommer jag aldrig gå tillbaka till äldrevården som jag var i innan. Har aldrig jobbat heltid och kommer aldrig att göra. I så fall är jag bara vikarie
 
Att det har gett oss helvetescheman.
För att få ihop det har de tvingats införa dubbelt så många delade turer hos oss. Förr hade vi 1 delad tur på 8 v men nu har vi en på 4 veckor. I sommar kommer det bli 3 på 8v.

Vi har fått flera uppsägningar från äldre och mycket kompetent personal som jobbade 40-60%. De gick i förtidspension ist.
Detta pga att ALLA oavsett sysselsättningsgrad ska jobba lika många tillfällen (och delade turer).
Att resa till jobbet snudd på dubbelt så ofta för att jobba 3-4 timmar är inte ett dugg lönsamt.

Vidare har sjukskrivningarna ökat. Detta pga många anser att återhämtningen nu är mindre. Gäller ffa de som tackat nej till heltid för att de inte orkar men nu måste jobba fler dagar.

Vi hade inte dehär problemen innan. De som ville jobba heltid fick det och så fyllde man ut luckorna med oss som jobbar mindre. Detta gjorde att vi under flera år inte behövde delade tur alls.

Många upplever det som att heltidsresan är en utpressning för att vi ska jobba mer, personalbristen i vården är ju enorm. Det heter så fint att det är frivilligt att gå upp i tid men samtidigt tvingas man åka till jobbet lika ofta som heltidarna. Så flera har gått upp till heltid för att täcka upp resekostnader och säger ”måste jag ändå åka dit kan jag lika gärna jobba mer”.

Tyvärr kommer detta att öka personalbrisen och sjukskrivningarna.

Jag är för första gången tacksam för att jag har permanent sjukersättning på 50% så att de inte fick ändra mitt schema för Försäkringskassan

Oj, delade turer? Det har vi inga alls här hos oss och det är jag tacksam för!
Låter helt hemskt.
Jag har haft delad tur förut för många år sen, hemskt.
Däremot kan vi nu välja att arbeta heldagar dvs två pass på en dag max 4 pass/8 v (om man orkar, jag gör nog inte det i vår verksamhet just nu), men då drabbas semesterkvoten berättade min kollega idag.
Förstår att det blir uppsägningar, det ryktas det om en hel del hos mig också.

Det här med lika många turer per sysselsättningsgrad har min chef lyckats förhandla bort också så att deltiderna får ta bort två. Mycket bra för dem och bättre för verksamheten (gäller inte mig, men bra för dem!).

Fast jag tycker man borde få gå ner i tid om man provar heltid, men inte orkar, men där är det tvärnej. Det får mig att känna mig ledsen och ouppskattad.

Jag har aldrig jobbat heltid tidigare och jag valde själv att gå upp det gjorde jag. Och det går kanske superbra, vem vet? Men det är just det där att orkar du inte nej tack och hej, det blir jag ledsen över.

Men, så dåligt som du/ni har verkar vi absolut inte ha iaf! Är lite det jag vill med tråden också vi kan inspirera och tipsa varann!

Har jobbat i vården i 15år men är just nu PA i privat bolag så drabbas inte. Men tvingar dom folk till heltid då? I så fall kommer jag aldrig gå tillbaka till äldrevården som jag var i innan. Har aldrig jobbat heltid och kommer aldrig att göra. I så fall är jag bara vikarie

Ifall man har gått upp på heltid får man inte gå ner igen (förutom vid barn under 12 år, egen sjukdom eller barn med diagnos). Men man fick ju välja själv, det fick man.
 
Har jobbat i vården i 15år men är just nu PA i privat bolag så drabbas inte. Men tvingar dom folk till heltid då? I så fall kommer jag aldrig gå tillbaka till äldrevården som jag var i innan. Har aldrig jobbat heltid och kommer aldrig att göra. I så fall är jag bara vikarie
Nej de tvingar inte MEN alla ska jobba samma antal pass. Så en 50% som innan jobbat 11 pass i månaden ska nu jobba 19 pass i månaden precis som heltidarna. Man ska mao vara på jobbet lika ofta som en som jobbar heltid. Och resa lika ofta. Men till halva lönen. Därför känner sig många tvingade att gå upp i tid för att minska bortfall i tid och resekostnader.
Där jag bor reser många från kringliggande orter och kommuner vilket kan vara 7-10 mil pendlande per pass.
 
Oj, delade turer? Det har vi inga alls här hos oss och det är jag tacksam för!
Låter helt hemskt.
Jag har haft delad tur förut för många år sen, hemskt.
Däremot kan vi nu välja att arbeta heldagar dvs två pass på en dag max 4 pass/8 v(om man orkar, jag gör nog inte det i vår verksamhet just nu), men då drabbas semesterkvoten berättade min kollega idag.
Förstår att det blir uppsägningar, det ryktas det om en hel del hos mig också.

Det här med lika många turer per sysselsättningsgrad har min chef lyckats förhandla bort också så att deltiderna får ta bort två. Mycket bra för dem och bättre för verksamheten (gäller inte mig, men bra för dem!).

Fast jag tycker man borde få gå ner i tid om man provar heltid, men inte orkar, men där är det tvärnej. Det får mig att känna mig ledsen och ouppskattad.

Jag har aldrig jobbat heltid tidigare och jag valde själv att gå upp det gjorde jag. Och det går kanske superbra, vem vet? Men det är just det där att orkar du inte nej tack och hej, det blir jag ledsen över.

Men, så dåligt som du/Ni har verkar vi absolut inte ha iaf! Är lite det jag vill med tråden också vi kan inspirera och tipsa varann!



Ifall man har gått upp på heltid får man inte gå ner igen (förutom vid barn under 12 år, egen sjukdom eller barn med diagnos). Men man fick ju välja själv, det fick man.
När nu ryggpassen ska bort ser vår schemaläggare ingen annan utväg än att delade turer behöver öka ännu mer.

Det var tvärnej även här på att gå ner i tid om man inte orkade heltid. Helt sjukt att man isf ska tvingas säga upp sig.
 
Senast ändrad:
Att det har gett oss helvetescheman.
För att få ihop det har de tvingats införa dubbelt så många delade turer hos oss. Förr hade vi 1 delad tur på 8 v men nu har vi en på 4 veckor. I sommar kommer det bli 3 på 8v.

Vi har fått flera uppsägningar från äldre och mycket kompetent personal som jobbade 40-60%. De gick i förtidspension ist.
Detta pga att ALLA oavsett sysselsättningsgrad ska jobba lika många tillfällen (och delade turer).
Att resa till jobbet snudd på dubbelt så ofta för att jobba 3-4 timmar är inte ett dugg lönsamt.

Vidare har sjukskrivningarna ökat. Detta pga många anser att återhämtningen nu är mindre. Gäller ffa de som tackat nej till heltid för att de inte orkar men nu måste jobba fler dagar.

Vi hade inte dehär problemen innan. De som ville jobba heltid fick det och så fyllde man ut luckorna med oss som jobbar mindre. Detta gjorde att vi under flera år inte behövde delade tur alls.

Många upplever det som att heltidsresan är en utpressning för att vi ska jobba mer, personalbristen i vården är ju enorm. Det heter så fint att det är frivilligt att gå upp i tid men samtidigt tvingas man åka till jobbet lika ofta som heltidarna. Så flera har gått upp till heltid för att täcka upp resekostnader och säger ”måste jag ändå åka dit kan jag lika gärna jobba mer”.

Tyvärr kommer detta att öka personalbrisen och sjukskrivningarna.

Jag är för första gången tacksam för att jag har permanent sjukersättning på 50% så att de inte fick ändra mitt schema för Försäkringskassan
Tycker heltid som norm är bra men förstår att det känns skit om ni får fler delade turer. Har tidigare arbetat som bemanningsplanerare i äldreomsorgen och vi lade aldrig delade turer, det var big no. Det tror jag verkligen bidrar till fler sjukskrivningar och dålig arbetsmiljö på arbetet.
 
Det är faktiskt skandal att det får gå till såhär. Kompisen som har trasig kropp fixade att jobba deltid galant med ett normalt schema. Nu med lika många pass som på heltid så funkar det inte alls. Och hon har inga resor så det är inte problemet. Hon går 5 min till jobb inom äldrevården.
 
Min åsikt är att det är till för att pressa ur det sista ur befolkningen till att tvingas att jobba till max.

Alltså helt sjukt att många företag inte tar in folk på under heltid om det inte finns annan sysselsättning också. Vet folk som tar upp en plats på en utbildning som dom inte bryr sig om bara för att kunna gå ner i tid eller kunna ta ett jobb som inte är heltid ock kräver en till sysselsättning.
 
Ryggpass är att jobba kväll sen morgon. Veckovilan ska bort och ersättas av dygnsvila. Men med delad tur kommer man runt det.
Låter som en rätt kass arbetsgivare om det är den lösningen de har på att få in dygnsvilan. Tror inte man kan fortsätta som förut utan man behöver se över andra lösningar. Behöver exempelvis alla börja 7 på morgonen, någon kanske kan komma 7, nästa 8 och sista 8:30.
 
Morgon direkt efter kväll exempelvis.

Okej, tack.
Ryggpass är att jobba kväll sen morgon. Veckovilan ska bort och ersättas av dygnsvila. Men med delad tur kommer man runt det.
Hmm... Men hur kommer man ifrån det med delade turer?

Vi ska ha så att man istället för att sluta 21.30 och börja 7.00 kan man sluta 21.00 och börja 8.00 = 11 timmars dygnsvila.
Men det funkar kanske inte i era verksamheter?
Ifall det funkat låter det som om er schemaläggare får tänka ett varv till.

Veckovilan pratade min kollega om efter mötet idag också, men det tryckte inte chefen på under mötet så där blev vi inte helt säkra på vad som gäller...
 
Det är faktiskt skandal att det får gå till såhär. Kompisen som har trasig kropp fixade att jobba deltid galant med ett normalt schema. Nu med lika många pass som på heltid så funkar det inte alls. Och hon har inga resor så det är inte problemet. Hon går 5 min till jobb inom äldrevården.
Man gör ju så för att minska överkapaciteten mitt på dagen, sen om det är bra för medarbetaren eller inte har man kanske inte funderat så mycket på.
 
Låter som en rätt kass arbetsgivare om det är den lösningen de har på att få in dygnsvilan. Tror inte man kan fortsätta som förut utan man behöver se över andra lösningar. Behöver exempelvis alla börja 7 på morgonen, någon kanske kan komma 7, nästa 8 och sista 8:30.

Precis, så ska vi ha.
 
Min åsikt är att det är till för att pressa ur det sista ur befolkningen till att tvingas att jobba till max.

Alltså helt sjukt att många företag inte tar in folk på under heltid om det inte finns annan sysselsättning också. Vet folk som tar upp en plats på en utbildning som dom inte bryr sig om bara för att kunna gå ner i tid eller kunna ta ett jobb som inte är heltid ock kräver en till sysselsättning.
Har för mig att du idag kan skydda din SGI genom att gå universtetskursen och du inte längre behöver ta CSN, när du är tjänstledig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
973
Senast: tott
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 106
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Bansai
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 015
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp