Hematom...suck.

Sv: Hematom...suck.

Hade för många år sedan en unghäst som fick ett slag på bogspetsen med ett jättehematom som följd. Hade ute vetrinär som inte ville göra något.

Hematomet kasade ner och la sig nedtill på bringan och på innsidan av frambenet så hästen knappt kunde gå, vetrinären ville fortfarande inget göra.

Efter ett tag så sprack det och stora mängder var rann ut...då blev det klinikbesök och dom tyckte att så stora skall tömmas...

Hästen opererades och tömmdes på mer var och hålet som var en decimeter stort på insidan längst upp på benet gick inte att sy så det tog lång tid och mycket jobb innan det hade läkt.

Hoppas det går bra med din häst och ni slipper infektion.

jag känner mig bara helt under isen just nu...jag menar, hon ser tydligen ut som hon gjorde när jag lämnade henne för 1,5 vecka sen, men hon kan gå obehindrat nu, så det är ju fint....
:cry:

Hur mycket arnica ska man ge hästen? Har försökt googla men hittar ingen direkt dosering...

Ja, "Hirudoid" är verkligen jättebra till sådant (inte nygjort dock, alltid kyla först) men inte till det MEGA-hematomet ts-hästen hade här. Det var ju väl att dem tömdes :eek:.
Förr använde jag även kamfer ibland, hyfsad effekt.

Liknande trådar

Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
291
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 262
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka