Hemgjord glass

Human

Trådstartare
Jag råkade lite halvspontant bli med glassmaskin häromdagen, och behöver nu lite tips på goda recept på glass. Både på ett bra "basrecept" och på bra smaksättningar. Jag är än så länge inte jättenöjd med instruktionsbokens tips på basrecept:
2 ägg
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1,5 dl socker

Jag skulle gärna vilja åt en lite krämigare, "lyxigare" känsla, och funderar på om skippa mjölken kan vara en idé.

Så... era bästa tips på egen glass, tack!
 
Jag råkade lite halvspontant bli med glassmaskin häromdagen, och behöver nu lite tips på goda recept på glass. Både på ett bra "basrecept" och på bra smaksättningar. Jag är än så länge inte jättenöjd med instruktionsbokens tips på basrecept:
2 ägg
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1,5 dl socker

Jag skulle gärna vilja åt en lite krämigare, "lyxigare" känsla, och funderar på om skippa mjölken kan vara en idé.

Så... era bästa tips på egen glass, tack!
En grund på vispgrädde och kondenserad mjölk används av många, den glassen jag har smakat som är gjord så var krämig och god.
 
Har inget bra basrecept, min sambo brukar göra själva grunden :p
Favorit här är brynt smör-glass samt kardemummaglass. Sistnämnda passar jättebra till rabarber- eller äppelpaj :love:
 
Mitt basrecept är
2 ägg
2 dl krossade bär/1,5 dl mjölk
1,25 dl socker (0,5 dl till bär/mjölk, 0,75dlvärms med äggen)
2dl vispgrädde
 
Här är mitt favorit favoritrecept, fick det av mormor. :d
99911C2E-0D8E-4A50-8E1D-6BBB73C64FFA.jpeg

Jag är inget fan av sherry men sherry tillsammans med daim är så gott. Jag brukar ha i två påsar daimkulor.
 
Och att värma upp glassmeten brukar vara en bra grej. Så jag hade provat några sådana recept om jag var du.

Och - gillar du saltlakrits så är saltlakritsglassen på Jennys matblogg livet. Den behöver man varken värma eller ha glassmaskin till dock.
 
Och att värma upp glassmeten brukar vara en bra grej. Så jag hade provat några sådana recept om jag var du.

Och - gillar du saltlakrits så är saltlakritsglassen på Jennys matblogg livet. Den behöver man varken värma eller ha glassmaskin till dock.
Jag är besatt av saltlakrits, så det ska garanterat testas. Tack!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 825
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp