Här är också förråden snart välfyllda! Nästan fyra liter förvällda gula kantareller till frysen (förpackade om 2-4 dl dock), 5 burkar blåbärssylt, jag har nästan 10 kg rensade lingon här som ska bli mest sylt och lite infryst till rårörda lingon och tjinuskipajer, och lite lingondricka. Och imorgon ska vi plocka björnbär där det mesta blir sylt och lite styckfryst för fina desserter eller pajer :) Känner mig rik! Flädersäsongen missade jag men det känns helt okej. I höst blir det mer svamp.
 
Köket doftar härligt av nykokt björnbärssylt. :d Jag såg att bina var och jobbade flitigt i snåren vid stengärdsgårdarna i våras och de har skött sitt pollineringsuppdrag med bravur. Hoppas det hinner mogna en omgång till för det fanns mängder av röda bär kvar idag.

Syltförrådet har byggts på varierat och riktigt bra i år: klarbär, blandade vinbär, svarta vinbär, blåbär och nu björnbär, så det finns lite smaker att växla mellan. Kanske om det går att få till en ordentlig hallonodling här "snart" så lite drottningsylt också framöver. Och så de där loganbären, ska bli kul att se vad man kan göra med dem!

Nästa hemgjorda på tur är att gråpäronen ska bli lagom för att kunna göra lite inlagda päron och marmelad - hittade ett recept med chili och saffran som låter trevligt, så blir också marmeladförrådet påfyllt utöver ett par burkar krusbärsmarmelad.
 
Har gjort de största mängderna sylt och saft hittills i mitt liv i år, och det är jättekul! Vi har redan huggit in på burkarna. Det ska bli intressant att se hur länge de räcker. För att vara lite kul har jag gjort lite smaksättningar också; jordgubb/chili, jordgubb/lakrits samt lite blandsylt med olika bär. Tänkte göra hallon/lakrits men bären gick åt till blandsylt.

Nu senast gjorde jag plommonmarmelad som blev både jätterinnig och jättesöt. Tänker palla föräldrarnas plommonträd för en ny och kanske mer lyckad omgång.

Annars pågår just nu infrysning av broccoli och bönor och jag funderar på om man ska ge sig på att mjölksyra grönsaker? Jag vet knappt hur det smakar förutom surkål då som väl är okej men inget jag äter annat än när det bjuds. Men det är ju en fiffig metod...
 
Jag gjorde också detta i år och det är det GODASTE jag druckit! Jag grovsilade endast i en vanlig kökssil. Resultatet blev typ juice med fruktkött. Tror flaskorna i skafferiet tog slut men jag frös ner en låda också. Den kanske man kan äta som sorbet också... :idea:
Stor rekommendation! Men det blir inte så stora mängder per sats som påpekats.
 
Jag gjorde också detta i år och det är det GODASTE jag druckit! Jag grovsilade endast i en vanlig kökssil. Resultatet blev typ juice med fruktkött. Tror flaskorna i skafferiet tog slut men jag frös ner en låda också. Den kanske man kan äta som sorbet också... :idea:
Stor rekommendation! Men det blir inte så stora mängder per sats som påpekats.

Jag gjorde också och delade med särbon... han har druckit upp sitt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp