Det blev en riktigt fin rosa färg på rabarberlikören, alldeles av sig själv! Och så förbaskat god som godis redan. :love: Jag pressade ändå ner några hallon som ytterligare färgförstärkning i den som jag gav bort, men min egen tror jag att jag lämnar au naturell. Den fick stå längre med bara sprit och rabarber än vad receptet sa så det kanske påverkade något, eller så var det sådana stjälkar med mycket rött i. Ett mycket lyckat test i alla fall!

Även nästa experiment i avdelningen "hemgjort" är på alkoholtemat. :o Nu står en liten sats fläderchampagne, eller "champagne" på jäsning. Ska bli intressant att se hur detta förlöper, det är något jag har tänkt testa i flera år men aldrig kommit mig för, antingen för att det varit för mycket annat att dona med i flädertider eller för att jag tvekat för explosionsrisken eller båda. Men: YOLO! Nu ska det ske.

(Jag har även rört ihop två omgångar fläderblomssaft idag, så någonting gör jag också utan alkohol i) :D
 
Har gett mig på att göra en liten sats rårörd jordgubbssaft. Om den blir bra, och om jordgubbarna blir billigare, är det inte omöjligt att jag gör lite mer..... :)
Kul! Uppdatera gärna om hur den blev sen! Jag gjorde en sats fläder- och jordgubbssaft förra veckan, dock blev den lite väl söt för min smak. Jag borde kanske inte följt receptet riktigt så noga...
 
Kul! Uppdatera gärna om hur den blev sen! Jag gjorde en sats fläder- och jordgubbssaft förra veckan, dock blev den lite väl söt för min smak. Jag borde kanske inte följt receptet riktigt så noga...

Jag smakar alltid av mängden socker oavsett vad det är jag syltar/saftar. Jag absolut hatar för söt sylt och marmelad och vägrar köpa sådana varor längre. En bra tumregel enligt mig för sylt och marmelad vad gäller socker är 40-50% av fruktvikten (dvs 400-500g socker till 1000g frukt). För hallonsylt med lakritspulver kan man definitivt ligga i underkant md sockret om man vill eftersom lakritsen i sig är söt.
 
Jag smakar alltid av mängden socker oavsett vad det är jag syltar/saftar. Jag absolut hatar för söt sylt och marmelad och vägrar köpa sådana varor längre. En bra tumregel enligt mig för sylt och marmelad vad gäller socker är 40-50% av fruktvikten (dvs 400-500g socker till 1000g frukt). För hallonsylt med lakritspulver kan man definitivt ligga i underkant md sockret om man vill eftersom lakritsen i sig är söt.

Jag brukar också alltid smaka av men den här gången testade jag ett nytt recept och då skulle sockret i direkt tillsammans med det kokande vattnet som man slår över fläderblommorna och jordgubbarna för att sedan stå i tre dagar. Så det var lite svårt att smaka av sockermängden. Men som sagt, nästa gång skall jag inte följa receptet och instruktionerna lika noga. ;) Tror det skulle kunna bli en riktigt god saft om jag bara gjort lite annorlunda.
 
Åh, det där ska jag prova (efter den där hela lådan med jordgubbar finns det ett visst överskott här... :D).
Mamma hade också sett hur någon på TV gjorde saft och sedan tog tillvara "jordgubbsmoset" som blir över i saftsilen och hade kokat sylt på detta. Dock hade han påpekat att man också skulle tillsätta lite färska bär. Men jag tror att jag testar utan och ser hur det blir..... :)
 
Mamma hade också sett hur någon på TV gjorde saft och sedan tog tillvara "jordgubbsmoset" som blir över i saftsilen och hade kokat sylt på detta. Dock hade han påpekat att man också skulle tillsätta lite färska bär. Men jag tror att jag testar utan och ser hur det blir..... :)
Jag hade ett recept från min mans mormor där man använde samma jordgubbar till både saft och sylt . Gjorde det massvis när barnen var små men nu har jag säkerligen inte gjort receptet på sisådär 15-20 år...

Jag ska kolla i mina receptpärmar om det finns kvar. I så fall lägger jag in det här.
 
Kul! Uppdatera gärna om hur den blev sen! Jag gjorde en sats fläder- och jordgubbssaft förra veckan, dock blev den lite väl söt för min smak. Jag borde kanske inte följt receptet riktigt så noga...
Åh, det där ska jag prova (efter den där hela lådan med jordgubbar finns det ett visst överskott här... :D).
Jag hade ett recept från min mans mormor där man använde samma jordgubbar till både saft och sylt . Gjorde det massvis när barnen var små men nu har jag säkerligen inte gjort receptet på sisådär 15-20 år...

Jag ska kolla i mina receptpärmar om det finns kvar. I så fall lägger jag in det här.
Det blev mycket gott :) ! Men jag var kanske för otålig med saftsilen för jag fick bara 8 dl avrunnen saft, som jag blandade med 3 dl socker. Å andra sidan kanske det var bra för sylten att jag inte lät det rinna längre, för jag fick ett par burkar riktigt god sylt också :up: !
 
Jag ska kolla i mina receptpärmar om det finns kvar. I så fall lägger jag in det här.
Tyvärr... Inget recept hittat. Men vad jag kommer ihåg jämfört med de nyare recepten jag googlat så hällde jag kokt avsvalnat vatten över hela jordgubbar. Inget mosande eller skivande där inte. Orginalreceptet innehöll dessutom 1 kg socker per liter avrunnen saft! Jag vet att jag tog typ hälften...
 
Inte vildväxande direkt, men den här helgen har det blivit lite gjort av rabarber. Jag är ingen saftdrickare direkt men rabarbersaft är ju så gott, så igår blev det saftkok på 2 kg. Resterna mixade jag idag ihop med lite honung och ingefära och så gjorde jag två plåtar rabarberläder av det. Gott och syrligt!
 
Även nästa experiment i avdelningen "hemgjort" är på alkoholtemat. :o Nu står en liten sats fläderchampagne, eller "champagne" på jäsning. Ska bli intressant att se hur detta förlöper, det är något jag har tänkt testa i flera år men aldrig kommit mig för, antingen för att det varit för mycket annat att dona med i flädertider eller för att jag tvekat för explosionsrisken eller båda. Men: YOLO! Nu ska det ske.
Vad använder du för recept till "fläderchampagnen"? Har sett både med och utan jäst, och med olika sorters vinäger. I de recept som jag sett så ska man tappa upp på glas- eller plast(!?)flaskor med skruvkork. Borde det inte funka med patentkork också? Går ju att pysa ut långsamt från dem med.
 
Vad använder du för recept till "fläderchampagnen"? Har sett både med och utan jäst, och med olika sorters vinäger. I de recept som jag sett så ska man tappa upp på glas- eller plast(!?)flaskor med skruvkork. Borde det inte funka med patentkork också? Går ju att pysa ut långsamt från dem med.

Jag tog ett som såg väldigt enkelt ut, från Farbror Gröns blogg, där fanns även en variant med fläder och blåbär och som i sin tur var hämtat från Pickipickis blogg. Jag tänkte också att patentkork borde vara det vanliga och kanske chansar på någon sådan flaska och pyser ut lite då och då. (det är ju snyggare om det ska vara en lite festlig servering) :) Men något tappar jag nog på petflaskor med skruvkork.

Tar detta som ett experiment i år - annars är det ju lätt att göra en dubbel eller större sats med cirka två miljoner fläderblommor att ta av - men vill först kolla av resultatet innan jag fyller källaren med flaskor att gå och skruva på. Skulle annars kunna tänka mig fler smakvarianter typ fläder/jordgubb, fläder/smultron etc. :d

Ingredienser:
15-20 fläderblomklasar
2,5 dl strösocker
2,25 l vatten
1 ekologisk citron ( Måste vara ekologisk så att spontanjäsningen inte hindras av bekämpningsmedel)1-2 msk äppelcidervinäger (bara pastöriserad vinäger)


Gör så här: Skaka av klasarna så att eventuella insekter ramlar av. Blanda vatten, socker, äppelcidervinäger och fläderblomsklasar i en stor glasburk eller damejeanne. Skala citronen med en potatisskalare och lägg i skalet samt saften från en halv citron. Låt stå i en till tre dagar i rumstemperatur tills du ser att jäsningen kommit igång, brukar bildas en rund ring på ytan när så är fallet. Sila därefter av vätskan och häll på flaska och förvara i kylskåp eller svalt. Lätta på korkarna och pys ut kolsyra lite då och då ur flaskorna så slipper ni att explosioner. Efter ett par veckor är fläderchampagnen ljuvligt god och ju längre den lagras ju starkare alkoholhalt får den. Vi har sparat i 6-8 månader med gott resultat. Förvarar du längre än så blir den lite väl frän för vår smak.
 
Jag kan hittills bara rapportera ett tämligen tveksamt resultat på fläderchampagnen, uppenbart finns där kolsyra för det märks varje gång man lättar på en skruvkork - men den luktar jäst ännu så att den skulle vara "ljuvligt god redan efter ett par veckor" kan jag tyvärr inte skriva under på. Men det var billiga ingredienser och den tar inte upp så mycket plats utan den får ligga kvar några veckor till i kylen så får vi se om den skärper till sig.

Förvisso lät jag den stå någon dag mer än tre dagar under själva initialskedet så kanske blev det för mycket? Men jag tyckte inte det var uppenbart att den hade kommit igång med jäsningen på bara två tre dagar.

Nästa pågående specialprojekt, utöver diverse sylter och inläggningar och infrysning från odlingarna, är att samla ihop nässelfrön till ett vinterförråd. Jag har ibland tänkt att torka nässlor till vintern och kanske mortla ner till pulver, men inte kommit till handling. Men när jag nu läst på lite mer så verkar själva fröna från honplantorna innehålla så mycket gottis så det skulle kunna räcka att ta av dem. Verkar fungera som ett uppåttjack i största allmänhet och dessutom ett bra innehåll av fytoöstrogen + en mängd vitaminer.

Jag har väl dragit ihop ett par deciliter och har lite mer på tork så det går snabbt att hitta råmaterialet och är ganska lätt att processa. Men har inte börjat sätta i mig dem mer organiserat ännu, jag tänker att det kan petas in i frukostvanorna framöver.

Är det någon här som äter nässelfrön mer regelbundet så tar jag gärna emot en rapport om det märkts någon bra (eller någon mindre bra) effekt!
 
Senast ändrad:
Här har det blivit saft av lite olika sorter: rabarber, fläder, vinbär
Jag har också, för första gången, testat att göra krusbärsmarmelad - som får klart godkänt! (varken smakat eller gjort förut)
Ett par kantarellkonserver har det också blivit. Och några portioner blåbär i frysen.
Åsså ska jag koka lite lingonsylt, men jag tror tyvärr att lingonen blev plockade lite för tidigt.
 
Kantareller har det blivit massor av här, förvällt och fryst det mesta men provade också att lägga in en burk. Det blir spännande!

Blåbär är det också gott om, sylt och marmelad och fryst mycket. Kanske till saft.

Krusbären tänkte jag göra marmelad på men femåringen åt upp alla direkt från busken😁

Tomater till förbannelse, har torkat och lagt endel i olja, endel blev ketchup.

Chili har blivit chilipulver. Tänkte göra sambal oelek av resten.

Sen har jag sparat frön av paprika, chili, gurka och tomat och hoppas jag kan använda dom nästa säsong 😊

i våras testade jag solrossirap. Tror det hette så. Av maskrosor. Kul.
Men verkligen inte särskilt gott tyckte jag 😂🙈
3FE7CF6C-9AC7-46EC-A760-A82A8B5702DB.jpeg

Färgen! 🥰 den mörka är köpt, som jämförelse.
 
Åsså ska jag koka lite lingonsylt, men jag tror tyvärr att lingonen blev plockade lite för tidigt.
Jag har fått lära mig att lingon eftermognar en hel del till skillnad från många andra bär, så låt dem stå ett par dagar-en vecka i kylskåp bara :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp