Jag har asat hem rönnbär och nypon idag förutom att plocka ännu mer fläderbär (det finns en miljard ungefär bara på gården så det är bara frågan vad jag ska göra med dem, det blir en omgång sylt åtminstone - sedan har nog resten torkat bort). Rönnbären ska bli gelé men jag grunnar även på snaps eller likör, finns det någon som producerat eller smakat någon sådan som kan säga om det är en bra idé?

Jag läste ett snapsrecept där det stod att den skulle stå till sig "några år" så det är ju lite snopet om man väntar och väntar och det sedan inte alls blir bra. Men ibland kan det ju vara kul att chansa också. Jag vet att jag ska börja med att frysa dem i alla fall, så det ger ju lite betänketid. :)
 
Och våra grannar - som är på semester och vi har fri tillgång till grönsakerna i deras trädgård - har urgoda små bruna tomater. Man kan äta dem som snacks. Och nu är det mörkt ute och det verkar lite skumt att krypa omkring med ficklampa bland deras tomatplantor då. Jag som är så suuuugen.
 
Tack! Jag brukar göra massor av äppelmos till frukostgröten och frysa in, lite olika smaksättning med vanilj eller kanel/kardemumma - men det här var en de luxe-variant som jag måste testa. :d
 
Gjorde äppelgele med ingefära och mynta, variant lite lösare. Supergott, tror den kan vara god att ha som smaksättare i bobba tea eller drinkar om man gillar det.
 
Vad använder du de sockrade äpplena till sen?
Är det bara att skiva, klyfta eller hacka och varva med socker?
För hållbarheten behövs inget socker. Det går utmärkt att frysa äppelbitar som de är.
Så gjorde vi på kaféet för att kunna göra äppelkaka på gårdens träd även mitt i vintern.

Sockra kan man ju göra sen? Efter ändamål.
 
obh-nordica-fruit-pure-att7605(175167)_1_Normal_Extra.jpg

Beställde en sån här häromdagen, så idag har det blivit lite mer äppelmos. Och mer lär det bli imorgon, när jag känner för att skala äpplen (de jag använde idag är så mjuka även i skalet att de inte behövde skalas innan).
 
Jag har asat hem rönnbär och nypon idag förutom att plocka ännu mer fläderbär (det finns en miljard ungefär bara på gården så det är bara frågan vad jag ska göra med dem, det blir en omgång sylt åtminstone - sedan har nog resten torkat bort). Rönnbären ska bli gelé men jag grunnar även på snaps eller likör, finns det någon som producerat eller smakat någon sådan som kan säga om det är en bra idé?

Jag läste ett snapsrecept där det stod att den skulle stå till sig "några år" så det är ju lite snopet om man väntar och väntar och det sedan inte alls blir bra. Men ibland kan det ju vara kul att chansa också. Jag vet att jag ska börja med att frysa dem i alla fall, så det ger ju lite betänketid. :)

Jaha. Hade jag nu verkligen tagit mig för att göra rönnbärssnaps när jag skrev det här, så hade den ju stått till sig precis lagom nu. :meh: Men det gjorde jag alltså inte, och bären i frysen är förbrukade på annat. Däremot har jag ju fortfarande fjolårets hemgjorda Hirkum Pirkum stående så det går inte åt snaps i överflöd här, mer "roligt att ha". Och göra.

Idag, anno 2020, i alla fall nya alkoholrelaterade experiment som platsar under "hemgjort" - två satser rabarberlikör är satta på en liten del av rabarberskörden. Så småningom ska den piffas till med socker och vaniljstång och i övrigt bara gotta ihop sig och bli vackert rosa och, hoppas jag, god. En till husets egna förbrukning och en till att ge bort, tänker att den borde vara drickbar lagom till midsommar. Jag misstänker att den kan göra sig bra i kombination med lite Prosecco.
 
Jaha. Hade jag nu verkligen tagit mig för att göra rönnbärssnaps när jag skrev det här, så hade den ju stått till sig precis lagom nu. :meh: Men det gjorde jag alltså inte, och bären i frysen är förbrukade på annat. Däremot har jag ju fortfarande fjolårets hemgjorda Hirkum Pirkum stående så det går inte åt snaps i överflöd här, mer "roligt att ha". Och göra.

Idag, anno 2020, i alla fall nya alkoholrelaterade experiment som platsar under "hemgjort" - två satser rabarberlikör är satta på en liten del av rabarberskörden. Så småningom ska den piffas till med socker och vaniljstång och i övrigt bara gotta ihop sig och bli vackert rosa och, hoppas jag, god. En till husets egna förbrukning och en till att ge bort, tänker att den borde vara drickbar lagom till midsommar. Jag misstänker att den kan göra sig bra i kombination med lite Prosecco.

Jag som såg ditt inlägg här uppe och insåg att tråden var återupplivad och skulle fråga hur rönnbärssnapsen blev, attans :D
Har du recept till rabarberlikören? Det lät spännande.
 
(Googlade på den bild som jag tyckte såg läckrast ut, men det är detta i alla fall det jag testar)

Rabarberlikör
ca 6 dl


Ingredienser

  • 250 g rabarber
  • 4 dl vodka
  • 0,5 vaniljstång
  • 2,25 dl fint strösocker

  • Tvätta och skär rabarbern tunt. För att få så vacker rosa färg som möjligt så försök att få med så mycket rött från rabarbern som möjligt.
  1. Lägg rabarbern i en stor glasburk med lock eller i en stor tillbringare som du sätter plastfolie över.
  2. Fyll på med sprit så att det täcker all rabarber och rör om ordentligt. Ställ in i kylskåpet i 2 veckor.
  3. Efter 2 veckor, dela vaniljstången på längden och skrapa ur frön. Lägg ner frön och vaniljstång i spritblandningen och rör om ordentligt igen. Ställ tillbaka i kylskåpet igen i ca 1 vecka.
  4. Sila av spriten i en finmaskig sil och rör ner strösockret. Rör om tills allt socker har lösts upp. Vill du ha likören sötar så tillsätt lite socker i taget tills du känner dig nöjd.
  5. Förvara likören i kylskåpet. Den är som godast efter några veckor.
 
Kul med återupplivad tråd!

I år har det hittills blivit ramslök (både torkad och fryst) och granskott (sirap). Snart dags för rabarber, fläder, syrèn, brännässla och olika tèer (vinbärsblad, jordgubbsblad, mynta, citronmeliss, gran, ljung, björk). Senare i sommar blir det ju skörd från trädgården (äpple, päron, plommon, vinbär, rabarber, blåbär, olika örter, lök, tomater, gurka m m) och skogen - hoppas framför allt på mycket lingon och blåbär i år...och svart trumpetsvamp.
Björnbäret blev friserat i vintras, så jag är inställd på att den inte ger så mycket bär i år.
 
Jag har gjort rabarberlikör (jättegott med gin, krossad is, citron och sodavatten), men fuskade med färgen genom att pressa i några färska hallon också på slutet ;) tyckte färgen blev jättetråkig först nämligen.

Aha, bra tips, både färgen och drinken! :d Misstänker också att det är svårt att uppnå den där läckra rosa färgen au naturell även om jag petar ner mer rött från rabarbern - men vill ju helst inte förstöra den hemgjorda känslan med karamellfärg heller. :-)
 
Aha, bra tips, både färgen och drinken! :d Misstänker också att det är svårt att uppnå den där läckra rosa färgen au naturell även om jag petar ner mer rött från rabarbern - men vill ju helst inte förstöra den hemgjorda känslan med karamellfärg heller. :-)
Hallonen jag pressar ner är för få för att ge smak, men tillräckliga för fin färg så det är mitt tips! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp