Bukefalos 28 år!

Hemlös katt

MinIan

Trådstartare
Jag har ett problem nu.
eller rättaresagt katten har ett problem..
Stackarn har blivit övergiven, har varit det nu hela vintern och jag har ju haft uppsikt över honom. men ingen bryr sig om han.

jag är ju en sån otrolig djurvän så jag har fångat in katten och försöker nu hitta ett nytt hem. men det är inte det lättaste.

för det första är katten bara skinn och ben och hela pälsen är en enda stor tova. misstänker att man måste till vetrinären för att fixa pälsen.

Vi ringde till Polisen och frågade om dom kunde hämta honom och föra honom till ett katthem. Men det visste dom inte idag för chefen var inte där. men dom sa att troligen kommer katten att avlivas eftersom att katthemmet har nog alldelens för många katter redan.

jag tycker det är så synd att avliva en sån otroligt fin katt! och nu när han är här hemma hos mig så visar det sig att han är en riktig kelgris (då han själv vill)

jag funderar ju på att sätta ut en annons, men det finns väl ingen som vill ta hand om en katt som dom måste åka med till vetrinären på en gång.
JAG har verkligen inte råd eller plats för stackarn. annars hade jag redan tagit beslutet att behålla honom.

har redan ringt till en person som köpte en kattunge av oss för ett år sedan. hon älskar långhåriga katter. men hon trodde inte att hon kunde ta honom.

Så mötte jag och sambon en gammal tant på banken idag som visade lite intresse. hon fick vårat nummer men än så länge har hon inte hört av sig.

vi har försökt få tag på en kille som verkligen bryr sig om katter, har placerat om ungefär 100katter, kanske han kunde hjälpa. men vi får inget svar än :(

så jag vet inte vad jag ska göra. har redan 4katter och en hund i en tvåa så jag kan verkligen inte ta hand om fler.
men jag kan verkligen inte bara släppa ut han ut i naturen igen där ingen kommer att ta hand om honom.

vad ska jag göra???? =/
Vad tror ni det är för raser i han?

27309455.jpg
27309481.jpg

27309444.jpg
 
Sv: Hemlös katt

Himla fin katt, skulle tro det är norsk skogskatt i honom. Jag har inte mycket råd, mer än annonsera speciellt med bild. Bilder brukar underlätta mycket, nu vet jag inte hur du annonserat men men. Dessutom är blocket bra, där sitter många och kollar.
 
Sv: Hemlös katt

hur ska man formulera en annons för att folk ska nappa?

det är det största problemet för mig känns det som, vad/hur jag ska skriva.
tror det blir blocket. som du säger så är det många som kollar

jag skulle faktiskt kunna offra mig att åka en bra bit (absolut inte för långt bara) för att han skulle få komma till ett hem.
 
Sv: Hemlös katt

Vilken fin katt!!!
Sätt ut en annons med bild på honom och se om det någon som nappar.
Annars ringer du själv till något katthem och kollar.
Jag tror att det är norsk skogskatt i honom.
Hur kan människor slänga ut katter?
Jag själv har en katt som jag köpte på djurhemmet som var upphittad.
Han är otrolig kelig och mysig.
Jag hoppas att det löser sig för dig, lycka till nu och jag håller tummarna.
 
Sv: Hemlös katt

Jo, jag hoppas någon kanske kan hjälpa mig med formuleringen av annonsen, är inte min starka sida :angel:

jag vet inte om man kan ringa och höra med katthemmen, iaf det närmaste katthemmet tar bara emot katter som polisen kommer med.
kanske får ringa till katthem i större städer också och höra.

Jag förstår inte hur man bara kan överge en sån här fin katt, en sån otroligt trevlig katt.

tror ni att han är renrasig förresten?
 
Sv: Hemlös katt

Jättefin katt!

Du kan PM:a mig beskrivning om hur han är etc. eller ditt förslag på annons så kanske jag kan skriva ihop något.
 
Sv: Hemlös katt

:bow: du har fått PM.

har inte börjat skriva ihop nått än.
håller fortfarande på att tänka på VAD man ska skriva. om man skriver värsta "snyft" historien kanske folk inte tror på vad man skriver?
 
Sv: Hemlös katt

Har du kollat upp så att han inte är chippad? Han kanske har gått vilse?
 
Sv: Hemlös katt

ska faktiskt åka in idag och kolla upp det. så annonsen slängs ut efter det om inget har hittats.

men dom brukar ju öronmärka. har aldrig varit med om att dom chippar katter..
 
Sv: Hemlös katt

Min kisse är bara chippad, ej öronmärkt.. :)

aha, nä för vet har alltid sagt att man hellst ska öronmärka.. dom sa att den kan vandra mer i en kattkropp och så brukar man ju ta katter i nackskinnet mycket då det behövs.

var iaf hos vet och dom hittade ingenting.
 
Sv: Hemlös katt

aha, nä för vet har alltid sagt att man hellst ska öronmärka.. dom sa att den kan vandra mer i en kattkropp och så brukar man ju ta katter i nackskinnet mycket då det behövs.

Varför brukar man ta katter i nackskinnet? Jag tar aldrig mina katter i nackskinnet, den enda som får det i den här familjen är mamma katt. Hon lyfter sina kattungar i nackskinnet.
Man ska aldrig ta hårt eller lyfta en katt i nackskinnet, det kan skada nackkotorna.

Angående chip så är det nog ännu vanligare än öronmärkning. Alla raskatter chipmärks, och en hel del huskatter också. Betydligt säkrare än örontatuering iom att de tenderar att blekna.

En jättevacker katt du hittat. Ett vackert exemplar av huskatt. Varför måste det vara raser i allt??
 
Sv: Hemlös katt

ja, många gånger använder vetrinären den metoden då dom behandlar katter av nått slag, vissa katter som dom behöver hålla i, då dom ger sprutor och så vidare. sen var det ju vetrinären själv som sa att man inte ska chippa, så det är ingenting jag har hittat på.

sen vet jag att en vuxen katt ska man inte lyfta i nackskinnet, pga av att dom är för tung för det och kan ta skada.

och så är det lättare för en person som hittar en katt att se om den tillhör någon utan att gå till vetrinären då den är öronmärkt, vissa fall kan öronmärkningen bli svår att tyda, men jag har då aldrig stött på någon märkning som blir svår att tyda.

men chippar dom inte utställningskatter för att öronmärkning bara ser dumt och fult ut?
för mig spelar det ingenr oll hur man märker sina djur, huvudsaken det blir gjort.

ja, alla djur är väl en ras av nått slag, blandning eller ej :p

En kille som kom hit gissade på mine coon (stavning?) blandning
 
Sv: Hemlös katt

förresten, nu har jag satt ut annons på "trollkatten" :D

Hade kanske ett par tyskar som kanske kunde ta honom, men det kunde dom inte. för dom tyckte att dom hade för många (vilket jag också tyckte då jag tog han om killen)

dröjer väl ett tag innan den kommer ut.

Killen jag har pratat med sa till oss att, Om vi inte har lyckats hitta ett hem till han inom en månad så skulle ha ta honom och försöka omplacera honom själv. han har väl ganska många kontakter.
 
Sv: Hemlös katt

ja, alla djur är väl en ras av nått slag, blandning eller ej :p

En kille som kom hit gissade på mine coon (stavning?) blandning

Huskatter är huskatter, med eller utan raskattsinblanding. Det behöver inte vara raskatt i bara för att den är långhårig.
 
Sv: Hemlös katt

har jag sagt att denna är en slags ras bara för att den är långhårig? jag misstänkte ju att det kunde vara någon ras av nått slag. därför jag frågade om vissa här kunde gissa vad det kunde vara. eftersom att jag är mindre bra på det. som sagt.

jag personligen tycker "huskatt" är som en ras det också ;)
 
Sv: Hemlös katt

nu har jag lite brottom. det kommer några snart som vill ha lilla trollis.

Dom bor i sundsvall, men var typ på semester eller nått liknande, då börjar jag genast fundera över, sommarkatt?

hur ska man kunna lista ut vad deras avsikter är. är det någon fråga som man kan fråga dom som jag kan avgöra om dom är bra ägare eller ej..
dom hade inte ens tänkt på att ta med en kattbur, som tur har vi en som dom kan få till och med.

jag funderar på att fråga helt enkelt hur han liv kommer bli. för jag skulle ju rent kasta ut dom om dom har för avsikt att bara ha han som sommarkatt :eek:

dom kommer att komma inom en timme, så jag hoppas att någon hinner ge mig lite tips och råd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hemlös katt

nu har jag lite brottom. det kommer några snart som vill ha lilla trollis.

Dom bor i sundsvall, men var typ på semester eller nått liknande, då börjar jag genast fundera över, sommarkatt?

hur ska man kunna lista ut vad deras avsikter är. är det någon fråga som man kan fråga dom som jag kan avgöra om dom är bra ägare eller ej..
dom hade inte ens tänkt på att ta med en kattbur, som tur har vi en som dom kan få till och med.

jag funderar på att fråga helt enkelt hur han liv kommer bli. för jag skulle ju rent kasta ut dom om dom har för avsikt att bara ha han som sommarkatt :eek:

dom kommer att komma inom en timme, så jag hoppas att någon hinner ge mig lite tips och råd :)

Jag tycker det viktigaste är att du inte skäms för att ställa tusen frågor, och analysera svaren hårt därefter, känns det inte bra, säg bara nej.


Fråga vad de har tänkt med sitt kattägarskap, vad de har för planer för framtiden, om katten kommer vara ensam. Fråga hur de bor, om de tänkt ha katten inne, hur de tänkt att utfodra, vilken typ av erfarenhet de har av katt sedan innan.

Tala om att du är väldigt mån om katten och gärna vill ha uppdateringar om hur det går, kolla så att deras telefonnummer finns registrerade någonstans innan de kommer. Risken att det är någon utan verkligt intresse är större om det inte finns några riktiga kontaktuppgifter. Finns inte det - fråga gärna varför. Det kan ju finnas speciella skäl till men jag drar pga mina erfarenheter öronen åt mig om det inte finns några kontaktuppgifter alls att hitta på nätet.

Det är förmodligen väldigt hårt av mig att tänka som så om något så enkelt som telefonnummer och jag är medveten om att jag kanske förlorar bra köpare pga det, men många jag pratat med säger att de har samma erfarenhet, de som inte har "goda avsikter" har gärna oregistrerade telefonnummer.
 
Sv: Hemlös katt

Tack för svaret, dom har redan varit här nu och hämtat honom, jag kände det direkt.. dom här går att lita på, för dom kom in, kände på han och sa: jag tror vi åker till vetrinären ganska på en gång faktiskt.

och bara det gjorde mig väldigt säker.
vi berättade om hur vi hittade honom och vad han har ätit för mat och att han är lite skygg av sig, men att han blir en liten kelis så fort han lär känna en, han var lite osäker när dom kom, men vi satt ganska tätt och han lugnade ner sig ganska direkt.

Det var ett ungt par, och tejejen verkade vara en sån som gillade att pyssla och borsta. så jag tror att han kommer få det bra, jag är så glad :D:D:D

En sak till. dom sa själv innan dom åkte, vi hör väl av oss om en vecka och säger hur det går. han är nog garanterat klippt då också :)

Vi missade deras samtal igår, så jag kollade på hitta.se om vi kände dom. och då fick vi upp adress och allt. så jag känner mig säker. var väldigt orolig innan dom kom. men nu är jag så glad :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 032
Senast: escodobe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 664
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 826
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp