Bukefalos 28 år!

Hemlösa katter

S

shazny

Nu har vi precis flyttat och här finns 6 hemlösa katter utanför. haltar, snuviga, smala, ögonen helt rinniga, saknar svans!!!! :mad:
vadför kan folk inte ta hand om sina djur. kastrera dom om dom nu TVUNGET ska gå ute fritt. det finns inte hur många snälla människor som kan ta imot alla katter.
Och NEJ dom klarar sig inte alls hur bra som helst för att du släpper katten vid en bondgård!!!!!
jag bli bara så ledsen på allt. :cry: :cry:
kanske du känner dig träffad? ni andra hoppas jag bara håller med mig om detta? :(
 
Jag håller med dig fullständigt. Om man anser sig vara sån
djurvän att man skaffar sig ett djur då ska man se till att
man kan ta hand om den på rätt sätt!

Vart har du flyttat förresten?
 
:(
Jag håller med dig. Vet du om det finns något katthem i närheten som du kan tipsa om att det finns hemlösa katter hos dig?
Då kanske de kan fånga in dem och antingen avliva dem eller placera ut dem i akuthem.
 
Usch ja, så var det för oss också under flera år i början när vi bodde här.

Har fångat och låtit avliva flera vilda kattor som var i mycket dåligt skick :cry:. Några var så vilda att en vet. knappt ville befatta sig med avlivningen.

Flera som vi fångat fick plats på katthem och vi betalade kastrering och omkostnader så de skulle få chans till ett eget hem.

Det värsta av allt är att jag vet var kisse-stackarna kommer ifrån. En bonde som bor vid en starkt trafikerad väg och inte tycker det är lönt att kosta på kastrering på de mängder av kattor han har (jag har ju diskuterat detta ett antal gånger med honom) för de körs ju ändå ihjäl förr eller senare :devil:. Åtskilliga kattkullar med andra ord.

När hankattungarna blivit vuxna jagas de iväg av gårdens för stunden äldste hane. Framåt vintern kom de stackarna hit, magra och hungriga, ibland sjuka och ofta loppiga.

Numera har vi själva en stor och tuff kastrerad hankatt som håller rent från främmande kattor så nu märker vi inte så mycket av dem. Tidigare kände vi ju på lukten i lada/stall när vildkattorna hittat hit.

Har lite dåligt samvete att vi inte kan ta hand om dem på ena eller andra sättet som tidigare, då dom hålls härifrån av vår egen katt. Samtidigt som jag inser att vi inte har möjlighet lägga tusenlappar varje år på de stackars kattorna som vi gjort tidigare. Det är ju ett evighetsjobb eftersom det produceras nya kattungar i strid ström på gården där de kommer ifrån. Undrar naturligtvis var de tar vägen numera....
 
:( Det är verkligen fruktansvärt!

Har själv tre katter som verkligen har det jättebra, men så har det inte alltid varit för två av dom.
Min första katt, Mumlan, hämtade vi från min dåvarande pojkväns jobb. Hon var jättesjuk! Hade fått influensa med helt igengeggade ögon och hon blåste bubblor av snor när hon andades. Hade jag inte tagit hand om henne så hade hon dött. Hennes ena öga blev skadat för all framtid men det är inget hon lider av mer än att det rinner lite och hon har nog nedsatt syn.

Min andra katt, Manfred, blev dumpad från en bil, mitt inne i stan. :mad: Min kompis (som är allergisk) såg det och ringde till mig direkt. Sa till henne att ta katten i bilen och köra hit den så att vi i alla fall kunde ringa något katthem. Sen kom jag på att jag själv ju kunde ta hand om honom och så blev det. Stackarn var helt utmärglad. Det första han gjorde var att dricka jättemycket och gå på lådan för att sedan lägga sig i sängen och sova där i nästan två dygn. Vet inte vad han varit med om men han var mager, uttorkad och hade fullt med intorkad olja under tassarna. Den som lämnade av honom var en mamma i en bil full med småbarn!! Hon bara stannade bilen vid ett litet torg och gick ut med katten i en handduk, släppte av honom och körde iväg! :mad:
Detta var en lördag i december och på måndagen tog jag honom till veterinär och kastrerade och vaccinerade honom. Givetvis genomgick han en grundlig undersökning också. Hon trodde att han var omkring 8 månader när det hände.

Min tredje katt, Vackra Sven, har bara haft det bra (om man bortser från en luftfärd från tredje våningen när han var liten :crazy:). Mitt ex ägde honom från början men när han kom på att han inte hade tid med någon katt så fick lilla jag ta hand om honom.

Så nu står jag här med mina underbara små älsklingar och jag ångrar inte en sekund. Synd att man inte kan ta sig an hur många som helst. (Bor ganska litet, mitt inne i stan :crazy:)
 
vi bor nu i hörby.
har kontaktat olika klubbar som tar hand om katter och alla har mitt nr. men eftersom det finns så många hemlösa har dom ej plats till dessa katter. vi har letat hem i snart 2 mån till dessa. :(
 
Jag fattar inte hur folk fungerar. Dom ska ha och ha men inte f*n kan dom ta hand om det dom ska ha :mad:

Jag har haft kollen där jag bor nu men till min lycka finns inga hemlösa katter häromkring (som jag sett iaf)!

Hoppas att allt löser sig! Och du får tusen stjärnor som bryr dig!!!
 
ja tänk om folk kunda iallafall bara kastrera dom. tänk så många bebisar som sluppit lida. när vi flyttade hit för 2 mån sen, så tror jag det va ungefär dagen efter, så blev den ena honan parad. nu har jag ej sett henne på jättelänge och kan ej hitta henne, antar att hon fött eller ska föda snart. hur i hela världen kommer det sluta för dom????
jag har ju själv för tillfälligt 9 kattungar och 4 vuxna. som jag inte vill ska träffa dessa katterna, för dom kommer smitta mina. annars hade jag tagit in dom direkt.
ush. stackare! :(
 
Jag håller med dig fullständigt! Är själv aktiv inom katthemsvärlden och har sett det här sååå många gånger. Även om jag bara varit aktiv i ett år. Jag blir så trött på folk som inte kan visa minsta anlag av seriositet eller eftertanke. De bara gör. Skaffar katt som vanligtvis vid könsmognaden börjar bli lite jobbig och alltså slängs ut. Så var väl troligtvis fallet med kissen som blev utslängd från bilen. Han hade kanske börjar markera.
Tyvärr har de flesta katthem ständigt fullt eller överfullt. På vår akuta väntelista finns katter som har stått ett år i kö! Det kommer alltid in mer akuta fall som tex dräktiga kattor, ungar och skadade katter. Vi har just nu 2 honor med 7 ungar totalt som behöver komma in innan de blir avlivade eller totalt förvildade. Tyvärr tänker de flesta på semester just nu och har ingen möjlighet att ta emot. Så de får väl möta sitt öde tyvärr. :cry: Man önskar ju att man kunde hjälpa alla.
Det man kan göra är ju att underlätta livet för de katter som finns i ens omgivning. Mata och kanske bygga ett skydd där de kan söka värme i vinter. För det är inte roligt för någon kisse. Genom att mata katterna visar med de också att människor inte är farliga och de brukar kunna bli mer tama bara på det. Men har man en gång börjat är katterna beroende, då kan man inte helt plötsligt sluta.
De flesta katthem brukar också ha så att man kan vara burfadder. Man betalar då typ 50 kr/ mån för sponsring av en viss katt. Enstaka bidrag är ju också alltid välkomna. Eller så kan man bli jourhem förståss och hjälpa till att få katterna tama och hitta nya hem. Då bor de hos en som ens egen katt men den ägs av katthemmet och de står för veterinärkostnader.
 
I mitt stall har vi två katter, en röd och en
sköldpaddsfärgad. Ingen av dom är kastrerade. Självklart
finns det hanar i närheten och katterna får ungar. Jag har
inte sett det själv men hört att den rödas kattungar aldrig
får leva särskilt länge eftersom det är svårt att få dom
sålda.
Flera har pratat med honom om att han borde kastrera men
han säger att katterna inte blir lika bra musjagare då..
Vilket jag har hört inte spelar någon roll?!?!

Det finns så konstiga saker som gör att folk inte kastrerar
och bara låter katterna leva vind för våg. Dock tror jag
aldrig man kan få bukt med det problemet...tyvärr. Det
kommer alltid finnas någon som inte tänker.. :(
 
då kan du hälsa honom från mig att av egen erfarenhet så blir katterna inte sämre musjagare för du kastrerar den. möjligtvis någon blir lite mindre aktiv. itsället för att använda katterna som arbetsmetod kan han väl sätta ut gift istället, där inga andra än mössen får tag idet, det finns ju speciellt för möss.
annars kan man ju avliva hans barn för det är för stor befolkning som är ARBETSLÖSA!!! :mad:
Hur tänker folk??
 
Vilken bullshit! Katterna blir inte sämre musjagare bara för att de är kastrerade. :mad: De är inga saker som man utnyttjar till vad man vill.
Jag skulle sno katterna, ta de till vet och kastrera och sen lämna tillbaks de. En sån person som han verkar ju inte fatta iallafall och han skulle väl knappt märka om katterna var borta en vecka. Hur dödar han kattungarna då? Slår han ihjäl dem eller dränker han? Båda betraktas som djurplågeri och troligtvis går det att anmäla honom till djurskyddsinspektören bara för det. Annars kan ni ju försöka ge katterna p-piller så får han se att de beter sin precis likadant utan könsdrift. Det kanske kan få honom att gå med på kastrering. Jäkla pucko :mad: (alltså inte du, utan han)
 
Flera i stallet har försökt få honom att gå med på kastrering men utan lycka..
När dom får kattungar brukar dom i stallet försöka hitta hem till dom så att dom får leva.

Precis...hur tänker folk??? :mad:
 
Jag tyckte mig minnas att jag hört att det inte spelar
någon roll om katten är kastrerad eller inte men var inte
säker.

Jag vet faktiskt inte hur han gör med ungarna, vet inte om
jag vill veta det heller :crazy:
Som jag skrev här ovan så brukar stallmänniskorna försöka
placera ut kattungarna så gott det går för att dom ska få leva.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 047
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: Tofs
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp