Hemlösa pållar

B

Banana Breeze

Någon som vet hur man ska gå till väga för att rädda/köpa en häst från Irland? Har så ont av att hästarna far illa och jag som ändå letar häst kanske dessutom skulle kunna göra en god gärning och rädda en därifrån!?

Hittar ingenting om hästarna som är övergivna och behöver nya hem....
Snälla hjälp ;)
 
Sv: Hemlösa pållar

Har läst massor om situationen på Irland, och tycker minst sagt att det är hemskt. I senaste nummret av Hästm*gazinet läste jag saker som jag aldrig trodde jag skulle behöva läsa..

..Så jag tycker tanken är god! Har dock inte en aning om hur du kan gå tillväga, men det är garanterat mer jobb än att "bara köpa".
 
Sv: Hemlösa pållar

Hej!

Jag vet faktiskt inte så mycket om dem heller, men av de reportagen jag sett i Sveriges tidningar har hästarna tillhört irländska zigenare. Det är alltså inte säkert att någon myndighet har tagit över dem eller tar hand om dem just nu.

Största handelssajten här heter donedeal, där finns tonvis med billiga hästar. Är språket i annonsen otroligt dåligt är det antagligen zigenare som säljer. Du kan testa kolla på ISPCAs hemsida, där finns ett par hästar, du kan säkert maila dem också och fråga vad du kan göra.

Det kostar ca 10.000 kr att ta över en häst från Irland till Sverige. Om du behöver hjälp eller vill komma hit kan jag försöka hjälpa till och tipsa om boende och så. Jag har även kontakter om du behöver transportera en häst över till Sverige. Ingen som jag känner jätteväl, men jag kan kolla om du behöver.

Roucle jag har inte läst artikeln och den verkar inte finnas på nätet heller, kan du inte sammanfatta vad den handlade om?
 
Sv: Hemlösa pållar

Släpade ett halvdött föl efter en bil och sedan slängde detta föl i en grop och la över lite sten och div. När personen som blev vittne till händelsen kom till gropen levde fölet fortfarande Något i den stilen. Jag finner inga ord som kan uttrycka det jag känner för det lilla fölet.
 
Sv: Hemlösa pållar

Men gode gud vilken grymhet! :cry: :cry:

Inte konstigt det finns krig, tortyr och sådant i världen! :mad:
Man kan ju bara hoppas att människor som gör sådant inte har barn! För hur behandlar de sina barn när de är så i totalt avsaknad av empati? Och barnen riskerar ju att bli likadana när de är vuxna och fortsätta göra sådana saker... :cry:
 
Sv: Hemlösa pållar

Någon som vet hur man ska gå till väga för att rädda/köpa en häst från Irland? Har så ont av att hästarna far illa och jag som ändå letar häst kanske dessutom skulle kunna göra en god gärning och rädda en därifrån!?

Hittar ingenting om hästarna som är övergivna och behöver nya hem....
Snälla hjälp ;)

Vet tyvärr inte det, men googla så hittar du säkert något om det du söker .

God tanke , tur det finns människor som du, borde det finnas fler av dessa..!!
 
Sv: Hemlösa pållar

Jag tror att ni i Sverige har hört mer om det här än vad man gör här.
Det finns nog inget samlat ställe där du kan hitta övergivna hästar. Precis som vindvissla redan sagt så är det nog lättast att kolla annonser eller ta kontakt med någon av djurskyddsföreningarna som finns här (googla så dyker dem upp). Om du nu inte planerara att komma över och leta upp hästar själv, i så fall kan du nog få tag på dem som inte annonseras ut eller som någon förening fått ta hand om.
 
Sv: Hemlösa pållar

Fin tanke men det finns många hästar här i Sverige som "blivit över" pga olika orsaker och de behöver ett gott hem hos en ägare med stort hjärta. Kolla tex Svenska Hästars Värns hemsida. De har svårt att hitta bra nya ägare till sina hästar som behöver omplaceras efter att ha blivit omhändertagna av myndigheterna i Sverige pga vanvård. Tänk att vi behöver ha det så i Sverige.
 
Sv: Hemlösa pållar

Det är lite så jag tänker också. Det finns hästar överallt som behöver hjälp och jag vet att svenska medier gått ut ganska hårt om situationen här på Irland men det finns ju hästar överallt som behöver hjälp. Det lättaste är nog att se om man kan göra något i Sverige.
 
Sv: Hemlösa pållar

Har ingen som helst kunskap om detta, utan ville bara inflika att det borde finnas fler som du! :bow:
 
Sv: Hemlösa pållar

Har för mig att det fanns något reportage i Ridsport (?) för ett tag sedan om en hästhandlare i Sverige som kunde tänka sig att importera övergivna hästar för att rädda dem, men att det var såpass stora problem ( tror att det var bla bevis på vem som ägde dem) att han avstod.

Han kanske kan hjälpa till med upplysningar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 321
Senast: WBanna
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp