Hemma från IVA och isolering

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scilla

Trådstartare
Fy vilka hemska dygn min stackars flicka tvingats sig igenom..

Allt började förra veckan på torsdagen med att Amelia började hosta lite men doktorn som kollade henne på 2 månaders kollen sa att hon lät bra i lungorna och det var ingen fara. På söndagen lät hon riktigt hemsk när hon hostade och dessutom så spydde hon vid varje host attack och hon verkade slö och inte alls med så vi åkte in på akuten och tyvärr fick jag ett riktigt pucko till doktor :rofl: , det första han gör när han kommer in i undersöknings rummet är att presentera sig.. så långt är allt ok... sedan säger han ingeting... ehh så jag börjar berätta hur Amelia mår och doktorn börjar titta i hennes papper och helt plötsligt börjar han svamla om att ja jag ser att han hade maginfluensa i onsdag... !?! då säger jag att sist jag kollade så var hon en flicka och maginfluensa har hon inte haft, Är det inte en pojk säger han då!!! :crazy:
Sedan får Amelia en hostattack så hon spyr ner halva golvet och då blir doktorn hel stirrig... (trodde en doktor borde vara van vid sånt) Iaf så slutar det med att jag frågar om jag kan få en hostmedicin till henne då han inte ville lägga in henne. Fick brinkanyl utskriven och sedan sa han att jag skulle höra av mig om hon blir sämre..


På måndag är hon ännu sämre ringer då vårdcentralen och får träffa en vettig läkare som undersöker henne ordentligt och när hon är klar med undersökningen så säger hon att det kan gå åt två håll antingen vänder det nu att kulmen är nu eller kommer hon att bli sämre och det får hon inte bli så du måste kolla henne noga och studera hennes andning så den inte förändras gör den det så ring direkt.

På tisdagen efter en mycket jobbig natt så såg jag att Amelia blev ännu sämre och nu gick det fort hon rasade totalt på en timme så jag fick komma direkt till läkaren och hon skicade oss direkt till sjukhuset... Nu hände det saker på en gång massor av läkare (3 st) kom in i rummet plus sköterskor och två narkosläkare skickades efter och efter en stund kommer "chefsläkaren" in och då blev jag rädd.. Han skickde in oss direkt till IVA för han vågade inte lägga in Amelia på den vanliga avdelningen för hon var tvungen att övervakas dygnet runt. Amelias temp har nu stigit till 40 grader och hon mådde så dåligt :( . Narkosläkaren satte kanyl i huvudet på henne och gav henne dropp och sedan rullas röntgenmaskinen in i rummet och hon lungröntgas och de konstatera att hon har lunginflamation i vänster lunga. Hon kopplas nu in så de kan kolla puls och andning på henne och hon syressätter sig jättedåligt så hon får ligga med syrgas och pulsen är dubbelt så hög som den ska vara. Sänkan tas på henne och den visar på bakterier så hon får antibiotika intranvöst Hela natten får hon hostanfall som hon knappt reder ut och febern fortsätter fram till morgonen då det äntligen stabiliseras och på em flyttas vi till ett isolerat rum där vi får vara i fem dagar helt isolerade.. Amelia fick ligga med syrgas i fyra dagar och fick antibiotika i tre dagar. Tillråga på allt svullna hennes ena öga upp och hon kan inte öppna det. Det konstateras att hon har fått en allvarlig RS-infektion + en bakteriellinfektion.

I lördags fick vi äntligen komma hem och det är så skönt.. för detta var nog det värsta jag varit med om.
På Amelia tog detta hårt och hon har inte gett ett enda leende ifrån sig på dessa dagarna och fortfarande så ser hon jättealllvarlig ut :-(

Har lärt mig den hårda vägen att gå på ens känsla för jag kände hela tiden på mig att det var något allvarligt på gång.

//Scilla
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Vad hemskt! Skrämmande hur den första läkaren reagerade. Man undrar om de tittar tillbaka i journalen och upptäcker att den första läkaren borde ha handlat annorlunda? Så att någon kan informera honom, menar jag. Annars kan ju samma sak hända igen.

Är faran helt över nu? Hoppas Amelia återhämtar sig snabbt!
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Fy vilken hemsk upplevelse. Stackars liten och stackars er! :(
Läskigt med den första läkaren som i mina ögon verkar helt inkompetent.

Hoppas hon snart blir helt återställd.
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Vilken tur att det gick bra till slut! Man tycker ju att de kunde ha tagit ett prov för att se om det var rs redan från början. Det har varit varnats för rs (och dess farlighet för bebisar under 1 år) i tidningarna de sista två månaderna så man tycker ju att läkarna borde ha koll.
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Ett klart bevis på att folk som tycker att lite baciller ska väl ett barn tåla borde fatta att RS är inte att leka med.

Vilken tur att det gick bra - den första doktorn tycker jag borde vara kvalificerad för en Lex maria anmälan.
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Usch vad hemskt, stackars liten o stackars föräldrar:( . Vilken tur att hon blev bra!
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Näe, fy 17 vilken otur ni haft! Tur att ni fick hjälp TILL SLUT.... vilken puckoläkare!!! :mad:
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Fy vilken hemsk upplevelse :cry: Skönt att ni är hemma nu och kan se framåt igen :)
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Jag kom hem idag med vår dotter på 8½vecka som legat inne 5 dygn pga RS-virus samt ev nåt mer. Tack och lov var hon inte så hårt drabbad som ditt barn.(Måttlig infektion) Sökte när hon kräktes vid varje hostattack. Men jag sökte barnakuten direkt då jag misstänkte rs.
Om du har barnakut i närheten där du bor så sök dit istället för vårdcentralen...( det brukar gå bra att söka för halsfluss, öroninflammationer etc så man brukar inte behöva ha ett jättesjukt barn för att de ska ta emot..) De är ju mer vana vid dessa små telningar..
Som grädde på moset så svarar de ju omgående och man slipper knappa in sitt telenr och sedan vänta en halv dag innan nån ringer upp.:banana:
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Vi har bara en vanlig akut och de deligerar därifrån och det var ju dit jag vände mig första gången så jag var ju tvungen att gå via vårdcentralen (iofs så är de bra där). Jag frågade även vid hemgången vart jag skulle vända mig om hon blev sämre och de sa att det är vårdcentralen i första hand och akuten på helger och kvällar. Våran vårdcentral har infört ring upp system och det funkar kanon jag har som längst väntat en kvart innan de ringt upp.
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Det låter som vårt sjukhus...familjeläkarjouren är ibland rena rama skämtet.
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Skönt att ni fick hjälp till slut:
 
Sv: Hemma från IVA och isolering

Har varit i samma sits som dig, det är inte kul.
Men jag tror hon kommer igen och blir sitt vanliga jag snart.
Det tar så mycket energi att bekämpa infektionen.

Min son tappade nästan 1/2 kg när han blev sjuk. Eftersom han var 1 vecka är det rätt mycket. (vägde 3,8 när han föddes och 3,4 när vi kom in på akuten).
På återbesöket 1 vecka efter hemkomst kände inte sköteskorna igen honom, så mycket hade han gått upp i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 439
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 929
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp