Ämelie

Trådstartare
Har nästan bestämmt mig för att fixa en liten hemmabio här hemma i lägenheten. Vet dock inte alls speciellt mycket om projektorer så är lite nyfiken på vad ni har för något?

Sv: Hemmabio

Wow, trodde aldrig att jag skulle få se en liknade tråd på buke :D:p:bump:

Fler tjejer borde intressera sig för dylikt :)

I alla fall har jag en äldre projektor av märket epson.

Det första du kan fundera över är hur mkt pengar du vill lägga på projektorn + duk.
Lägg dig anting på 7000-10000 eller 20 000 +

Jag anser att projektorerna runt 10 000 är så pass bra att man bör upp till 20 000 för att märka en stor skillnad. Dvs, Full HD.

Men tänker du dig en billigare skulle jag säga att Optima HD65 är ett bra val. Den är enormt populär pga fin bild och billigt pris. Jag har själv sett den och de är mkt fin bild :) Går att få lös på 7000 kr inkl duk :)

Dock, glöm inte ljudet som är mer än halva upplevelsen enligt mig ;)

Har faktiskt funderat på samma sak.

En fundering ær om det ær en dum idé att køpa projektor resp duk begagnat?

Sen har jag før mig att det ska finnas något man kan måla/klistra upp på væggen istællet før duk. Tror jag har sett något sådant hoss någon jag varit hemma hoss, men kan inte komma ihåg vem, nån hær som vet något mer om det?

Jag är lite skeptisk till att köpa begangnat. Ibland dyker det ju upp fynd. Men utvecklingen på projektorer går så pass snabbt att en projektor som kostade nästan det dubbla för 2 år sen går för halva priset idag.

Dvs, många projektorer som säljs beg är lite out of date. Men visst går det att hitta fynd :). Håll koll på hur lång brinntid lampan har haft dock. Eftersom den har en begränsning på 2000-3000timmar(oftast). Projekor lampor är dyra att byta, några tusen lappar får du räkna med.

Senast ändrad:

Tackar för ett bra svar :bow:

Har faktiskt kollat upp Optima HD65, verkar som väldigt många är nöjd med den om man läser på prisjakt/pricerunner etc.

Funderade också på det där med beg. Men utveckligen av tekniken idag går ju så pass fort. Så då måste man ju verkligen veta vad man ska söka efter. Har tyvär ingen större budget att handla för så därför började jag tänka på begagnat.

Hur är det med dukar?
Kan en bra respektive dålig duk göra stor skillnad på kvalitén på bilden?

Nu är jag ju rätt dålig på sånt här med elektronik så jag borde kanske inte ens svara men skt samma. Vi skaffade projektor i sommras! Vi har en Acer och den fungerar jättebra :love:
istället för att köpa en såndär duk så gjorde vi en egen med ett stort lakan och en träram, fungerar sktibra!

Givetvis gör det skillnad, men jag tycker inte man ska behöva lägga så mkt pengar på det. Köper du nytt och det följer med duk kan du ju med fördel kolla upp test innan.

Men projektorn gör ju den enskilt största delen. Men sen är det ju alltid så att bilden blir ju aldrig bättre än dess svagaste länk.

Hur långt har du mellan soffan och väggen ? Hur långt är avståndet ?
Sånt måste du kolla upp innan, för det avgör storleken på duken och hur mkt zoom projektor behöver klara av...

Jo, sen måste jag ju fråga vad du har tänkt använda för ljudanläggning till din hemmabio ? :p

Mmm, man ska ha tålamod när man letar beg och veta vad man letar efter... jag har sett fynd. Men som vanligt går fynd väldigt snabbt, så man får vara på hugget :)

Senast ändrad:

Jadu det var ju det där med ljud också, mycket man måste hålla reda på :p Känner en som säljer ljudanläggningar och lite sådant. Tänkte kolla vad han kan ge bra pris på :D :angel:

Lite snabbt räknat har jag 5m, vägg till vägg så att säga. Måste möblera om för att få plats med en projektor så vet inte exat från soffan. Vilket avstånd brukar vara lämpligt?

bild

I väntan på jultomten så sitter det en lite drygt 3 år gammal Epson emp-tw10h i taket och på väggen sitter det en ca 90" ramspänd grayline duk. Bilden är fantastisk med tanke på priset och ålder.
Men mot dagens prylar så ser det rätt så taskigt ut.

Ska du försöka klara dig på en lite mindre budget så är Epson tw-700 troligen det bästa du kan köpa. Epson gör sjukt bra projektorer och många av dom andra projektortillverkarna kör med Epson delar i sina projektorer.

Om du tänkt lägga under 20 000 på projektron så ska du undvika allt vad DLP-projektrorer heter, dom billiga varianterna har för dåliga färghjul vilket resulterar i att man ser en massa regnbågar i bilden vilket är MYCKET störande.

Hemmabio är kul så kör på :)

Det är bra... då har du mkt spelrum :)

Optima HD65 har inte så mkt zoom, så vill du dra upp duken i 100 tum så bör du hade den på ca 4 meters avstånd och det antar jag du vill. Minst 100 tum om du vill ha riktig bio känsla :)

Lite snabbt räknat har jag 5m, vägg till vägg så att säga. Måste möblera om för att få plats med en projektor så vet inte exat från soffan. Vilket avstånd brukar vara lämpligt?

Lagom avstånd är runt 2 x bildens bredd.

Min bild är ca 2 m i underkant och jag sitter ca 4 m ifrån.

Jadu det var ju det där med ljud också, mycket man måste hålla reda på :p Känner en som säljer ljudanläggningar och lite sådant. Tänkte kolla vad han kan ge bra pris på :D :angel:

Haha, men det är bra :)
Får man fråga hur mkt du tänkt lägga ??
Annars behöver du ju inte köpa alla delar direkt. Jag har delat upp mina köp lite, så det inte blir så stor klumpsumma att lägga ut. Samt att man kan vänta på kampanjer eller hitta beg. När gäller ljud går det att hitta många fynd beg. Men det är svårt för man vill gärna ha allt på en gång :angel:

Senast ändrad:

Har inte så mycket pengar att lägga. Hade tänkt att inte överstiga 10 000:- så det kommer ju inte vara något super duper grejjer, tänkte försöka hitta bra & prisvärda istället. Och förmodligen så kommer något att bli beg.

Ja, hellst vill man ha allt på en gång... gärna redan idag! :angel:
Men det kommer väl bli så att jag får köpa lite eftersom.

10 000:- För 5.1 ljud, duk & projektor ?

Jag föreslår att du skaffar antingen duk+projektor först eller ljudet först. Sen sparar du lite till...

Leta bra priser och kolla beg :)

Om du hade tänkt köpa ny projektor kommer du inte att få mkt pengar över till något ljud att tala om...
Så du får prioritera lite :)

Eller så köper du både ljud och projektor beg då kan du komma runt på 10 000 kr om du hittar nå fynd.

Jag köpte en kanonfin (om än ganska klumpig) projektor med +2000 brinntimmar kvar på blocket för 1500:-.

Projektorduk hittade jag en gammal för diabilder, +80" för 150 kr. Nu projicerar jag iofs rakt på väggen, men jag HAR en skärm;)

Högtalare, förstärkare och helt ok dvd (LG) köpte jag på rea på elgiganten 1500 kr för hela köret.

Jag har alltså fullt fungerande hemmabio för under 4000:-. Det är inte HDkvalité, men det är fan så mycket bättre än 21" tvn jag hade innan...

Jag har alltså fullt fungerande hemmabio för under 4000:-. Det är inte HDkvalité, men det är fan så mycket bättre än 21" tvn jag hade innan...

Har man inte så höga krav, kommer man undan billigt. Särskilt om man letar beg :)

Tack för dina tips!
Nu ska jag sova på saken och förhoppnigsvis så blir det ett hemmabio kitt inom en snar framtid :laugh:

Hur är det med dukar?
Kan en bra respektive dålig duk göra stor skillnad på kvalitén på bilden?
Det kan den, men skillnaderna mellan konsumentdukar är oftast inte så påtagliga. Den mest uppenbara egenskapen är hur pass reflekterande dukens yta är. En mycket reflekterande yta är dock inte alltid bättre än en mindre reflekterande, eftersom även omgivningsljuset reflekteras i duken.

Själv har jag byggt en hård duk/projektionsyta, eftersom det av olika anledningar inte var lämpligt med rullduk och jag bedömde att jag kunde tillverka en egen lösning som var både bättre, snyggare och billigare än en ramspänd duk.
Projektionsytan är byggd ungefär som en stor tavla, med 2 st 90x240 cm 9 mm gipsskivor monterade på en ram av 40 x 20 mm läkt. Skivorna spacklades släta och grundmålades, innan två strykningar med ljusgrå färg (nyans 1500, blankhet 4). I ytterkant maskas ytan av 50 mm brett svart sammetsband, och ytterst sitter en guldfärgad ram av profilfräst list. Projektionsytan är alltså ca 225 cm bred och 165 cm hög. Jag kunde valt att bygga i 16:9 istället för 4:3, men jag valde att ha svart i över- och underkant vid 16:9-projektion istället för att ha svarta sidor och liten bild vid 4:3-projektion.

Anledningen att jag valde ljusgrå färg istället för kritvitt var främst för att få ökad svärta i bilden. Nu har jag dock en DLP-projektor vilket gör att svärtan inte bra ändå, och sett i backspegeln borde jag valt en litet ljusare nyans om än inte kritvitt.
Blankheten 4 var den mattaste men fortfarande avtorkningsbar som just den färgtillverkaren hade. Det finns speciell projektionsfärg att köpa för hemmabyggen som mitt, men jag bedömde att kostnaden för sådan färg översteg bruksvärdet. ;)

Hela rasket tog en lördag och en halv söndag att färdigställa, och resultatet blev över förväntan - tycker till och med frun. :)

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
998
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
797
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur