Hemmagjord!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pysen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 9 626
Sv: Hemmagjord!

Pysen skrev:
Nu tänkte jag att här skulle skapas en skryttråd för oss hemmafixare!:idea:

Just nu håller jag på att sy ett schabrak till min armesadel då jag inte hittat någon som passar förhoppningsvis är den strax klar och då ska jag själv lägga in en bild.

Men nu vill jag att ni lägger in bilder på utrustning ni själv gjort,även till övriga djur!

Skryt nu hur mycket ni vill!:bump:

Dålig på bilder scannern är trasig och mobilen tar så suddiga bilder, men kanske behövs det inte. Jag tog en gammal fårmockapäls och klippte till efter dressyrgjorden (lite längre än den) och la mockasidorna mot varandra så att det blev dubbelt, la bitar av tunt gammalkt skinn (från en jacka) mellan (som fästen att träda gjorden igenom om ni förstår, 5 st bitar längs med) och limmade med textillim.
Man kan sy om man vill, jag har så mycklet skinn att jag snabbgjorde en, sen syr jag en som går att tvätta. Det blir en perfekt "SADELGJORDSTUNNEL" till en känslig häst. Istället för att köpa för flera hundra. (Man måste ha en gammal päls, jag köpte den för 50 kronor på loppis bra med bitar till mycket annat också, undedr senskydd mm)

Jag använde massor av tråd och nålar för att snöra ihop pärlorna med varandra. Sen hade jag tänkt att bara sy på öglor för nackstycket i kanterna, men pärlorna var för tunga och sladdriga för det. Så jag sydde på tyg hela vägen. Det räckte inte heller så nu är det ståltråd i konstruktionen också :) Jag brukar få såna här utbrott och knåpa ihop prylar (i alla fall försöka) av spillbitar över från gamla sömnadsprojekt :)

Tar din mormor emot beställningar? *vill ha täcke :d :love: *
PM:a mig isf ;)

Jag håller på med ett stallskåp i träslöjden :) Det är jättestort .. :eek:

Nu är jag inne på mitt andra schabrak!:banana: :banana: :banana: bilder kommer snart:bump:

Jag har precis sytt färdigt en ny pad till min bomlösa Sports Saddle. De två jag har hade jag inte hjärta att klippa och sy i så jag köpte nya skito ilägg. Slaktade ett gammalt dressyrshabrak och sydde två fickor till iläggen med en fleecefilt.
Paden är delad och är just nu fastknuten i de olika ringarna på sadeln. Jag vill bara prova hur det blir att rida med innan foto på underverket läggs ut.
Sedan har jag även bytt riggning på sadeln. Det var westernriggning innan. Köpte 2 par stigläder och klippte av dem. Köpte "chicago screws" från USA att sätta fast stigläderna med och vips så har jag dressyrriggning och kan använda dressyrgjordar istället för westerngjordar.
// Linda

Har tyvärr inga bilder men jag har sytt:
-Ett ljusblått fleecetäcke med rosa kant till en svart shettis
-Ett blått fleeceländtäcke
-Ett hundtäcke med svart nylonutsida och blå fleeceinsida

Jag håller på med ett fleccetäcke i syslöjden :d
Ni får se hur det ser ut när det ät klart, vilket lär dröja några år:angel:

Jag sydde ett schabrak och ett ländtäcke för ganska många år sedan nu. Schabraket sydde jag till tävling för att det skulle matcha mina ridbyxor som min mamma hade sytt (och kavajen, som också kommer från henne). Det blev väl sådär; fick tjänstgöra som tävlingsschabrak några korta säsonger innan jag föll för grupptrycket. Det syns inte så bra på bilden; är beige med grön kant... :smirk:

006hopp.jpg

Ländtäcket var faktiskt supersmart med dubbel fleece, reflex och löstagbart övertyg. Enda nackdelen är väl att jag valde trycknappar som fästning och det är ju inte så snyggt nu när övertäcket tyvärr gått hädan (åts upp av möss nu i vinter faktiskt). Såhär ser fleecedelen ut:

010snowcanter.jpg

Sedan har jag sytt vanliga paddar av tre lager fleece som jag quiltat ihop. Det är också rätt så slitna nu så det är inget att visa kort på. Nuvarande projektet är ett fleecetäcke till sommarsäsongen. Har en massa storslagna planer för mitt billiga fleecetyg, men vi får väl se vad som blir av.

Hugger knapp!

Idag, så sent som för en kvart sedan blev jag klar med min barbackapad! Jag provred den en gång när den var i början av tillverkningen bara för att se om det var ngn idé att fortsätta, och en gång till idag (kunde inte låta bli) innan jag nu ikväll har klätt den i marinblått fleecetyg. Jag är skarpt impad, både av mig själv och av paden, man sitter riktigt bra på hästen!
Bilder kommer imorgon...

Nästa projekt är en naturfärgad nackrem till min portugisiska kapson, hittar ingen i affär, så det blir att sy en egen. Sedan har jag även högtflygande planer på ett eget träns/kandar... men hur det ska se ut behåller jag för mig själv tills jag vet om det ens blir något av det...

Någon här som vet var man lätt kan få tag på billigt reflextyg? Så att man kan sy på reflexer på sina grejer, jag blir ju så sugen nu! :) :D

Tyvärr, gjorde den i skolan för ett par år sedan och vet inte riktigt vart man kan få tag på tyget. Dessutom är inte jag riktigt vän men symaskinen så att den är lite halft trasig just nu :rofl:

Har sytt ett hösegel till transporten, har ingen bild. Fungerar jättebra och kostnaden blev bara 70:-. Köpte vaxduk som är i grovt tyg som jag mätte till efter hur stort det var framme i transporten plus att jag lade till för att göra veck så att höseglet är kupat i mitten. Satte öljetter i varje kant och i dem har jag fäst krokar i snöre så jag kan fästa i bommen och längst fram. Har haft det nu i 2 år och många tävlingar och det är helt. Att köpa ett kostar många hudnralappar.
Vi har även gjort ett tävlingsskåp av en plastsoptunna som vi har i transporten och även tar ur när vi har uppstallning på tävlingsplatsen. Fungerar superbra och är lätt att flytta på då det är stora hjul på det. Kostnaden blev några hundralappar till gångjärn, lås och sadelhängare. Tunnan fick vi. Ett köpt plastskåp kostar 3,500-5000:-. så visst finns det mycket pengar att spara.:bump:

Det var ju synd. :(

Är det någon som vet var man kan köpa billigt reflextyg ifrån? Går det att sy för hand, eller håller det bara om man syr med hjälp av en maskin?:confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 220
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka