Hemmagrejjat!

Bewildered

Trådstartare
Hejsan,
eftersom jag har Alldeles for mkt tid till overs.. (inte egentligen, men vi kan ju latsas) ...sa tankte jag hysta in en trad har med hemmadonade grejer.. :)

Hundagare har ju en tendens att vara ganska problemlosande av sig, samt relativt fixande och donande - och en del helt mirakulost organiserande.. (kommer sig kanske av att ha letat efter bajspasar, koppel och leksaker till forbannelse en gang for mkt?)

Sa...

kan ni inte kasta in hundrelaterade saker ni gjort?
Allt fran hemmasnickrade hundsangar till "recept" pa hemmabakat hundgodis/hemmalagad hundmat, "rymningssakra" grindar till hundgardar?

Sv: Hemmagrejjat!

Jag har inte hunnit göra något själv men min mamma har sytt ihop täcken till min plutt!

Hans första täcke är det här. Det "paniksyddes" då det hon gjorde först visade sig vara alldeles för stort (det har han istället nu, 6 veckor senare och nästan 3 kg tyngre :p) Det är ett fleecetäcke med krage och magband som knäpps med kardborrband. Fleecen är lagd dubbelt.
30209673.jpg

Det här täcket har han nu. Det är sytt i ett stycke med resår vid halsen och magplatta som man knäpper uppepå ryggen med kardborrband, också dubbel fleece. Har bättre bilder på en annan dator.
19168_312159055587_588725587_3997003_6555022_n.jpg

19168_312159210587_588725587_3997006_3208774_n.jpg

Och det här fick han nu i helgen. Det är mammas kompis som stickat det åt honom med hjälp av ett mönster från Drops (tror jag det var...) Liiiiiite stort än så länge.
30456673.jpg

Hehe kom ju pa att jag faktiskt hade bilder pa mina senaste HISKELIGA kreationer.. jag var bara tvungen nar jag hittade monstret i en gammal virkbok fran -70talet...

Nastan tidsenlig i fargvalet..
DSCF1346.jpg

o sa blev vi lite... ehrm.. overkreativa igen.
DSCF1347.jpg

Tradar ska fastas i sa ska det dit lite kardborreband for "magplattan"... o vad jag ska med dom till har jag ingen aning, ingen av vara hundar har behov av dylikt (o kaiser skulle nog aldrig forlata mig om jag kladde pa honom nagot sant.. haha)

Kommer forhoppningsvis in lite vettigare hemmaknapade saker harifran snart... men nu har jag iaf bjudit pa mig sjalv lite, sa ingen behover skammas :D

Men ÅH! sådant vill jag också göra :D (med andra färger då, och modeller som passar salukis, men själva.. sättet man gör dem på)

Här kommer bilder på det jag gjort. Alla bilder förutom bilderna på täcket sprang jag faktiskt iväg och fotograferade nu, bara för den här trådens skull!

Täcke gjort för att sitta bra på Zala. Därav att det inte sitter så lyckat på hunden på högra bilden. På suddiga bilden där Zala har det så var det inte klart.
tcke.jpg

Inte direkt egengjort, meen i flaskan har jag en egen liten balsamblandning som jag sprayar i Wahidahs öron när jag borstar dem för att slippa att de blir flygiga, slippa trassel osv. Rätt smart lösning tycker jag.
DSCF0903copy.jpg

En till, enligt mig smart lösning. Kläder hänger här på galgar, hundtäcken har en egen galge som ni ser närmast, sedan hänger alla koppel, halsband osv på krokarna. Lätt att hitta och inget dumt trassel.
DSCF0900copy.jpg

I hundbädden lägger jag in gamla trasiga sängkläder och filtar, för att slippa köpa speciella hundfiltar till dem att bädda med. Under själva bädden har jag även två tunna, trasiga bäddmadrasser ihopvikta.
DSCF0898copy.jpg

Längst till vänster ser ni vad som finns kvar av ett par pyjamasbyxor.
I mitten ligger vad som förut var ett enkelt rep. Jag flätade ihop det lite så att det blir mer lämpligt som dragkampsrep.
Längst till höger ser ni flaskan som de ibland får sitt foder i. Jag känner inte för att köpa speciella aktiveringsleksaker när det går att använda annat eget.
DSCF0891copy.jpg

---
Tillägg:

Fodret har jag i förrådet, i/på ett märkligt litet skåp som står där. Jag slipper då böja mig ner tusen gånger när jag fodrar och påsarna står undangömda så att inga hundar kommer åt det. Eftersom jag har olika foder till mina två damer blir det jobbigt att ha det ute i lägenheten och jag har dessutom ryggproblem och böjer mig inte gärna ner i onödan. Superpraktiskt såhär tycker jag.
DSCF0908copy.jpg

Senast ändrad:

Jag kan satta mig ner o oversatta grundmonstret at dig.. det ar ganska latt att forstora/minska, bara att addera varv pa rutorna och/eller addera rutor/ta bort rutor :) funkar det pa engelska kan jag bara skriva av det lite hastigt o lustigt nagon dag o forsoka mig pa att scanna in "monsterbilden" :) Jag gillar mormorsrutor.. hehe... kvickt o latt!

Jatteroligt o se dina praktiska losningar! Mer sant! ..ska sanningen fram.. sa till varen kommer var egna lilla stuga (forhoppningsvis) och da ska ANTLIGEN alla hundsaker organiseras vettigt.. (huserar just nu med en inte alltfor hundkar svarmor.. *rysa*)

Har sjalv fixat mig en mjuk i fin kamptrasa, av en fd t-shirt (som var hiskeligt ful haha) men den bor just nu ute i snon, sa ni skonas fran fler horribla fargkombinationer fran mig for stunden ;)

Har ju en langharig colliedam med... sa du far Hemskt garna dela med dig av ditt balsam dar.... :P *flinar brett*

O Fetange:

Tycker verkligen det stickade tacket ar jattesott!! :) ..hade jag varit lite mer haj med stickorna sa hade jag nog satt mig ner o forsokt bygga ett sant at svagerns lilla spanieldam, men jag ar radd att jag hade fatt graa har i fortid.. :rofl: Drops har hur mkt skojjiga grejjer som helst har jag upptackt...

Snål som jag är syr jag hundtäcken av gamla stuvbitar... Bossen växte så klart ur sitt efter ett par veckor, men Sam lär få dras med sitt livet ut:angel:

Sam med pyjamasen

IMG_2643.jpg

091231.jpg

Y-selen som Boss har är också hemmasydd. Ska sjutton pröjsa flera hundra för lite nylonremmar som kräket växer ur en gång i månaden;)
(syns här och här också )

Engelska fungerar nog finfint :D

Jag är smått pedantisk av mig och älskar praktiska lösningar av olika slag. Har också en stor byrålåda enbart avsedd för hundprylar där det finns borstar, löpskydd, koppel som inte används och lite allt möjligt annat, men det är knappast någon ovanlig lösning, så det fotograferades inte.
Hundarnas stamtavla har jag inpetat i sådana där "hundens bok" med plastfickor och de står i en liten hylla precis bredvid skrivbordet, så jag vet alltid vart de är och de är lättåtkomliga om man ska anmäla till tävling eller behöver någon uppgift därifrån för att man ringer veterinär eller liknande.

Balsamet är bara två bra människoschampoon som jag blandat med vatten och sedan haft i sprayflaskan. Jag har inte speciella hundschampoon/balsam eftersom sådant används otroligt sällan. (har i balsam i pälsen på öronen kanske en gång i månaden och badar dem 3 gånger om året) Egentligen går det väl att ha i vilken sorts balsam som helst, men är det trögflytande behöver det nog spädas ut med vatten för att kunna sprayas ut. :)

Har även sytt om en hel del täcken, bla det här:
7622_142044072772_719487772_2694060_1843422_n.jpg

Kortade av några cm, gjorde egna spännen i bogen och fodrade med ett lager tjock fleece.
7622_142044042772_719487772_2694057_3872312_n.jpg

7622_142044052772_719487772_2694058_2234475_n.jpg

Oj va duktiga alla är :)

Det enda jag brukar göra själv är märgben och godis till hunden.
Märgbenen, gamla urätna märgben som jag fyller med blötlagd torrfoder (gör gröt av det) sedan fryser jag in dem och tar fram vid behov. Mycket uppskattat av mina hundar.

Hundgodis är egna köttbullar av nötkött och något ägg tillsatt som jag gör i ugnen. Jag är lite emot köpeköttbullar pga löken i dem.
Sen brukar jag köpa nötstek eller högrev när det är extrapris och göra "rostbiff" av det. Sedan skär jag lämpliga bitar till belöningsgodis, också mycket uppskattat. Brukar använda det när vi kör sök och rapport då de blir ganska anfådda och inte bör äta "torrt" godis.

KL

Kul att se alla kreativa påhitt!

Jag har gjort en egen lina till min tjej. Den är gjord av blått pressennings rep(15m),som jag gjort små knutar på varje halvmeter. I änden är det en enkel karbinhake. Perfekt! Tror att den totala kostnaden var 20kr, och den har hållit i många år:)

Sen är hennes älsklings leksak gjord av en hård gummiboll i en gammal strumpa, superenkelt:)

Om det inte vore för att alla mina 3 symaskiner vore trasiga, hade jag med stor sannorlikhet sytt täcken dygnet runt;)

Här hemma gör vi blopuddingsgodis i ugnen. Små bitar, 125 grader i mitten på ugnen nån timme eller två. Sen stå och torka i ugnen över natten så blir de lite hårda.

I bilen: http://hittadjur.se/privat/tips/hundtips/paburenbak.JPG
På högra skylten (gula) står det "Hunden är snäll, Varning för matte!"
På vänstra skylten (vita) står det "Jag finns i närheten ring mig om du tror att mina hundar mår dåligt TEL NR XXXXXXXXXX"
Sitter jag en bit ifrån med uppsikt så kan folk få kontakta mig om de tror att jag lämnat mina hundar sådär.
Står även " Snälla stoppa inte in något i buren. De är jätteglada om de får vara ifred" Man kan ju alltid hoppas ;-)

Massa bra och ha saker tex första hjälpen, extra koppel, selar, en sko åt varje hund ifall de gör sig illa, värmetäcken åt dem båda, regntäcken, reflexvästar, kortisontabletter, godis, bajspåsar, regncapes åt oss, spårlinor m.m. Ja jag vet det är lite för mycket för vissa men sh*t same, fungerar jättebra och allt är med.

Den långa vertikala väskan i mitten på buren var ju perfekt för bajspåse rullar.

Köpte väskor på Myrorna för 15 kr st, klippte av remmar och band och satte buntband för att fästa dem i buren (satte buntbanden i öglorna på väskorna där remmarna suttit förut)

Hmm
Har såna här i hallen och tvättstugan för att förvara hundgrejer i.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10031987
http://www.ikea.com/PIAimages/14708_PE097727_S3.jpg

*KL*

Skitsnygga saker o smarta losningar allihopa!! :D

Hehe jag visste val att det fanns mkt o lara har!

Kasta in mer pryttlar nu... mer smak ni vet ;)

Jatteimponerad av er allihopa!!! :bow:

Spårsnitslar:
SANY0149.jpg

Gungbräda (tyvärr var den så fin att någon stulit den :mad:):
DSC_5503.jpg

Jag har en balansbomsnedfart och ett lydnadshinder också men de har jag inga kort på.

Lite OT men vad är plankan på gungbrädan gjord av? Plankan på min gungbräda har nämligen blivit böjd så den ser ut som en banan och måste byta ut den i sommar.. :mad:

Lite OT men vad är plankan på gungbrädan gjord av? Plankan på min gungbräda har nämligen blivit böjd så den ser ut som en banan och måste byta ut den i sommar.. :mad:

Det är en planka som är klädd med matta. Den hade säkert också blivit lite böjd med tiden om jag fått ha den kvar.

något OT men vad har du för en maskin som klarar av att sy i läder? Den dag jag överger farmors 40år gamla symaskin vill jag också ha en som klarar av riktigt tjocka material som läder:D

tillbaka till tråden;
själv har jag väl mest sytt några enkla tyghalsband av halvstryp modell samt "opererat" x-antal slaktade mjukisdjur:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 202
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31