Frustrationen tar inte slut (om potentiell ny hund)

Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag skulle ta en valp sag ut att bero mest pa om tiken skulle ta sig.
Jag graver hela tiden djupare och djupare och idag hittade jag en forum post fran 2009 dar det star hur tikens mamma blivit diagnosticerad med DCM.
Det har med andra ord inte namnts overhuvudtaget I nagon av mina konversationer med uppfodaren eller tidigare gravningar I linjen.
Jag ar sa fruktansvart besviken. Jag ar medveten om att det finns sjukdomar I rasen men jag ar mkt upprord over att det inte ens namnts I forbi passerande tidigare. Ska bli valdigt intressant att hora vad uppfodaren sager nar jag far tag pa henne!

Men da kommer tvekan. Ska jag satsa pa nagot annat?
Jag har fastnat for den har rasen trots sina risker for sjukdomar och mentala problem. Jag ar villig att betala rejalt for den perfekta valpen och att gora grundlaggande research. Men ar det vart det?

Sa forutom att vara en skriva av sig trad sa undrar jag (I andan av alla liknande tradar):
Ska jag titta pa en annan ras?
Jag vill ha en stor hund, nuvarande pa 63cm och 33 kg ar perfekt I storlek sa garna ngt I den stilen. Detta ar dock den punkten jag kan ga ifran lattast. Atletiskt byggd.
Den ska vara kort eller slatharig. Jag har noll intresse av palsvard annat an enstaka bad och att borsta ur fall pals. Jag har inget emot att sopa har.
Den ska vara forig men inte for "klistrig". Jag ar inte redo att ta pa mig for mkt hund men vill anda ha ngt I andra andan av kopplet.
Framtida syssel sattning ar lydnad, spar, special sok, trick allt pa tavlings niva. Nar / om vi flyttar till Sverige vill jag trana/tavla bruks. Lite freestyle, agility och annat liknande kan mycket val vara pa tapeten men da pa hobby niva.
Vi har barn, katt, hast och hund. Den maste vara en trevlig familjehund (jag ar inforstadd med att individen maste passa ocksa saklart) med tydlig av/pa knapp (sa lange den ar val stimulerad). Inte allt for mycket rasbunden aggressioner (tex konsbunden, framlings, resurs forsvar).
Personligheten skall vara glad, nyfiken, modig, intresserad av att jobba utan att vara ett freak. Vanlig men behover inte alska allt och alla.
Inte allt for mkt jakt (maste ga att ha los I bra situationer med bra traning) men jag vantar mig inte att den ar helt oberord.
Radslor och skott berordhet gar helbort sa aven om det mest ar linjer kan det vara bra att ha I atanke.

Som exempel alskar jag tex personligheten hos pitbull / staffe, dobermann, mallar men dar finns andra problem hos de alla. (Pit, staffe - hund aggressivitet, olagliga / dobe - mentalitet och halsa / malle - alldeles for mkt hund (av de jag traffat).

Jag har en kansla av att retrievers kommer namnas - tyvarr har jag ingen dragning till dem alls. Det klickar verkligen inte pa nagra plan.
Schafer gar bort pa en gang trots att "alla" I min omgivning tycker de skulle passa. (har aldrig traffat en som inte varit antingen mentalt, fysiologiskt eller halsomassigt skrap (en vet jag om men det ar en valdigt, valdigt liten procent!)

Nagra ideer?

Boxer?
 
Nu har jag ingen koll på rottisar "over there" men en hundbekant har haft två mycket trevliga bruksrottisar med fart och fläkt. Den ena var väl i ärlighetens namn ganska jobbig med MYCKET energi men hon hade kunnat gå riktigt, riktigt långt tror jag om hon inte hade förolyckats väldigt tragiskt.
Den andra är nog lite mer okomplicerad men verkar vara en otroligt trevlig hund, både i vardagen och i arbete. Sansad med alla tassarna på jorden men ändå pigg och arbetsvillig.

Jag gillar beauceron också men de jag har träffat (hos bruksfolk) har varit väldigt spretiga, framförallt arbetsmässigt. Jag tror att man behöver klura en hel del för att få ut mesta möjliga av en båsse men jag kan mycket väl ha fel.
Angående sporrarna så har jag haft en annan ras med dubbla sporrar bak, det var inga som helst problem förutom att man var tvungen att klippa dem lite oftare av förklarliga skäl. Dock funkade det inte med mammas virkade överkast där sporrarna trasslade in sig men det kan man ju klara sig utan :D.

Riesen vet jag heller inte hur det är i USA/Canada, jag har fått för mig att en del avlar extremt mycket mot utställning och då kanske inte mentaliteten hänger med? Så det kanske är så att du till viss del får välja om du vill satsa på en brukshund som går hyfsat men inte lysande att ställa eller tvärtom?
Har en luddig känsla att de svenska kennlar som importerar från USA är just utställningskennlar medan brukskennlarna i Sverige mer inriktar sig på Tyskland och några andra länder i Europa.
Det är dock ett antal år sedan jag kikade mer intresserat på riesen och jag var aldrig helt inne i rasen så ta ovanstående med en nypa salt :).
 
Min rottis kommer inte ur några särskilt utmärkande brukslinjer. Mamman är typ viltspårchampion och pappan har väl godkänd högre eller nåt sånt ;)
Men hon är ett riktigt dampbarn som inte är lämpad för någon som vill ha en trevlig, aktiv hund. Nu är hon snart 4 och äntligen börjar vi få ordning på energiknippet..
Hon är överintensiv och t.o.m tränaren som själv är BC-nörd lovordade henne högt. Men matte har många gråa hår efter unghundstiden med ett monster som gått en del i rehab. Rehab behövdes eftersom hon, som 15 månader gammal, tryckte sig ut ur en bagagelucka som var stängd med friskluftskrok av den kortare modellen. Hon drog på sig en muskelskada i bogen som upptäcktes efter en längre tid och 1.5 år senare rök korsbandet delvis. Vid artroskopin hittades en broskskada som ortopeden bedömde som trauma på knäleden. Gissningsvis i samband med rymning..

varför hon tryckte sig ut? Vi var på kurs och jag gick iväg för att lägga spår och hon tyckte att hon skulle få jobba på en gång..

Jag inser att jag haft tur med hur arbetsvillig hon är, men det leder också till den här typen av skador. Jag har numera lärt mig och jag lämnar henne aldrig i bil utan bur som exempel ;)

Rottis ÄR en rolig hund - om man hittar rätt ;)
 
Min rottis kommer inte ur några särskilt utmärkande brukslinjer. Mamman är typ viltspårchampion och pappan har väl godkänd högre eller nåt sånt ;)
Men hon är ett riktigt dampbarn som inte är lämpad för någon som vill ha en trevlig, aktiv hund. Nu är hon snart 4 och äntligen börjar vi få ordning på energiknippet..
Hon är överintensiv och t.o.m tränaren som själv är BC-nörd lovordade henne högt. Men matte har många gråa hår efter unghundstiden med ett monster som gått en del i rehab. Rehab behövdes eftersom hon, som 15 månader gammal, tryckte sig ut ur en bagagelucka som var stängd med friskluftskrok av den kortare modellen. Hon drog på sig en muskelskada i bogen som upptäcktes efter en längre tid och 1.5 år senare rök korsbandet delvis. Vid artroskopin hittades en broskskada som ortopeden bedömde som trauma på knäleden. Gissningsvis i samband med rymning..

varför hon tryckte sig ut? Vi var på kurs och jag gick iväg för att lägga spår och hon tyckte att hon skulle få jobba på en gång..

Jag inser att jag haft tur med hur arbetsvillig hon är, men det leder också till den här typen av skador. Jag har numera lärt mig och jag lämnar henne aldrig i bil utan bur som exempel ;)

Rottis ÄR en rolig hund - om man hittar rätt ;)

Det ar val pga sadana har exemplar jag inte riktigt tror att de skulle passa in som forsta brukshund.
Jag vill ju ha ngt med lite gas men garna sa jag kan kontrollera den...
 

Jag var valdigt kar I boxer som yngre men vet val inte om jag skulle klassa dem som halsosammare an dobermann. Sen tycker jag manga av de jag traffat varit val flamsiga men med ganska varligt med arbetslust. Typ "hamtar bollen men inte fasen jobbar jag for den". Vet inte hur sant det ar men nja, da tar jag hellre dobe med liknande sjukdomsbild.
 
Jag gillar beauceron också men de jag har träffat (hos bruksfolk) har varit väldigt spretiga, framförallt arbetsmässigt. Jag tror att man behöver klura en hel del för att få ut mesta möjliga av en båsse men jag kan mycket väl ha fel.

Utveckla gärna, intressant att höra hur andra uppfattar rasen. Vad lägger du in i begreppet "spretig arbetsmässigt"? Jag håller med om att man behöver klura lite men det vore kul att höra vad du tycker och vad du har lagt märke till.
 
Utveckla gärna, intressant att höra hur andra uppfattar rasen. Vad lägger du in i begreppet "spretig arbetsmässigt"? Jag håller med om att man behöver klura lite men det vore kul att höra vad du tycker och vad du har lagt märke till.
Jag skulle gissa att hon lägger lite samma som jag i det begreppet att du hittar allt från riktigt trevliga brukshundar även om något speciella till katastrofer om det är jobba man är ute efter.

/Camilla
 
Jag skulle gissa att hon lägger lite samma som jag i det begreppet att du hittar allt från riktigt trevliga brukshundar även om något speciella till katastrofer om det är jobba man är ute efter.

/Camilla

Jag är böjd att hålla med - arbetsmässigt hittar man väldigt blandade individer inom rasen. Sen har jag dock också noterat att vissa hundar som sett väldigt tråkiga ut arbetsmässigt plötsligt visat en annan sida när man ändrat lite på sättet att träna, så det kan ligga såna saker bakom också. Men jo, rasen är inte helt homogen.
 
Jag är böjd att hålla med - arbetsmässigt hittar man väldigt blandade individer inom rasen. Sen har jag dock också noterat att vissa hundar som sett väldigt tråkiga ut arbetsmässigt plötsligt visat en annan sida när man ändrat lite på sättet att träna, så det kan ligga såna saker bakom också. Men jo, rasen är inte helt homogen.

Vilket saklart ar alldeles fine, kan till och med vara roligt att behova klura lite och inte "bara trycka pa knapparna". A andra sidan ar jag ju nyborjare sa vill inte ta pa mig for mycket och tappa sugen pa (annu) en svar tranad hund.
Min nuvarande ar en sadan dar man far kampa sig bla for att fa minsta lilla och nej, det ar faktiskt inte sarskilt roligt.
 
Vilket saklart ar alldeles fine, kan till och med vara roligt att behova klura lite och inte "bara trycka pa knapparna". A andra sidan ar jag ju nyborjare sa vill inte ta pa mig for mycket och tappa sugen pa (annu) en svar tranad hund.
Min nuvarande ar en sadan dar man far kampa sig bla for att fa minsta lilla och nej, det ar faktiskt inte sarskilt roligt.

De jag tänker på har mest varit av "gamla stammen" och kört på att belöningen för träning var typ en klapp och kanske en bit godis. När det plockades fram en leksak och föraren engagerade sig lite var det som en helt annan hund kikade fram. Har sällan varit samma problem för de nybörjare jag sett, där kan andra saker iofs uppstå men det är mer sånt som händer när man är lite oerfaren och missar vissa saker, inte har lärt sig läsa hunden helt eller kanske inte riktigt vet vad man har för mål i träningen, alltså inte så mycket relaterat till just hunden som individ.

Har sällan sett bristande engagemang hos de beauceroner som har tränats belöningsbaserat, om man säger så. :) Sen är det iofs inte riktigt som att jobba med en border collie eller en malle, men å andra sidan hade man väl valt det istället om man vill ha en extremare arbetsmaskin, eller vad man ska kalla det. För mig är beauceronernas arbetsvilja utan problem tillräckligt för att träna lydnad, rally, bruks och agility - det är inte hundarnas kapacitet som sätter stopp (förutom då omplaceringens osäkerhet som stoppar oss från att tävla, han är inte pålitlig med andra hundar) utan snarare då mattes kapacitet. ;)
 
Vilket saklart ar alldeles fine, kan till och med vara roligt att behova klura lite och inte "bara trycka pa knapparna". A andra sidan ar jag ju nyborjare sa vill inte ta pa mig for mycket och tappa sugen pa (annu) en svar tranad hund.
Min nuvarande ar en sadan dar man far kampa sig bla for att fa minsta lilla och nej, det ar faktiskt inte sarskilt roligt.
Fast jag som själv kör dobbis(har två med rena brukslinjer i) skulle säga att dom som ras varken är enklare eller mer homogen, snarare tvärtom om för jag tror egentligen du har en svårare hund både i vardagen och på träningsplanen med dobbisen än vad du har med beuceronen, och fram för allt det som är genomgående på dobbisen vad jag sett är en dålig avknapp, motorn är liksom alltid på högvarv. Jag hade själv inte velat börja med dobbis, allting går för fort om man inte har rutin att förutse vad som troligen kommer hända.
Jag är inte inne på min första hund för arbete men tycker ändå många gånger det är svårt hantera allt jag har i snöret på mina vilddjur, sen kan man ha mindre arbetsbetonade linjer än vad jag har i mina men jag vet faktiskt inte om det är enklare, tycker dom legat lika högt i energi men sämre mentalt och framför allt sämre samarbetsvilja.
Jag skulle nog hålla med dom som rekommenderar rottisen, visst den är inte enkel den heller men allt går lite långsammare och dom tål på ett annat sätt att man gör fel, och kan hantera det där med att gör om göra rätt, som är otroligt tacksamt när man lär sig själv :)

/Camilla
 
Det ar val pga sadana har exemplar jag inte riktigt tror att de skulle passa in som forsta brukshund.
Jag vill ju ha ngt med lite gas men garna sa jag kan kontrollera den...
Det här är min första hund. Man lär sig att handskas med det och hon är kontrollerbar trots sin energinivå. Håller nog med @ch791022 att rottisen är mer lämplig än dobbisen som första hund. Men då är ju jakten efter en frisk individ det krångliga.

Jag ska börja leta nr 2 nu, jag visste vad jag ville ha men tyvärr ska den tiken inte ha fler kullar så nu börjar sökandet igen.
 
Det här är min första hund. Man lär sig att handskas med det och hon är kontrollerbar trots sin energinivå. Håller nog med @ch791022 att rottisen är mer lämplig än dobbisen som första hund. Men då är ju jakten efter en frisk individ det krångliga.

Jag ska börja leta nr 2 nu, jag visste vad jag ville ha men tyvärr ska den tiken inte ha fler kullar så nu börjar sökandet igen.
Jakten på en frisk dobbis är tyvärr minst lika svår, även om det inte är samma problem som för rottisen, men vi har en hel del uppfödare numera som är riktigt duktiga på att avla efter hälsan :)

/Camilla
 
Jakten på en frisk dobbis är tyvärr minst lika svår, även om det inte är samma problem som för rottisen, men vi har en hel del uppfödare numera som är riktigt duktiga på att avla efter hälsan :)

/Camilla
Och så har vi ju problemet med att hitta rottisar som går att jobba med. Jag vill ha en hund med funktionell exteriör, en bra mentalitet och en hund som aldrig vill sluta jobba. Jag är bortskämd med den jag har i det fallet. Hon blir aldrig trött, och blir hon det så fortsätter hon ändå. Det är nog rätt ovanligt när det handlar om rottisar...
 
Och så har vi ju problemet med att hitta rottisar som går att jobba med. Jag vill ha en hund med funktionell exteriör, en bra mentalitet och en hund som aldrig vill sluta jobba. Jag är bortskämd med den jag har i det fallet. Hon blir aldrig trött, och blir hon det så fortsätter hon ändå. Det är nog rätt ovanligt när det handlar om rottisar...
Arbetande dobbisar med bra mentalitet är faktiskt ganska enkelt att hitta, eller i alla fall tycker jag det men vet ju inte hur mycket det beror på att jag har hyfsad koll på rasen och hur mycket det faktiskt är enkelt att hitta.
Hanen jag har här hemma hade du nog tyckt om han är som en rottis med en outröttlig turbomotor, men han ser ju inte ut som en rottis tyvärr. Jag är ju också rottisfantast i grund och botten men jag har fått byta ras för jag hittade inte det jag ville längre, både hälsa och arbetsmentalitet verkar tyvärr inte gå hand i hand på dom längre.

/Camilla
 
Och jag tycker tvärt emot ovanstående "talare" jag har inget problem med att hitta frisk dobbe men då uppfyller dom inte mina krav på mentaliteten.
Nu har ju jag haft rasen sen 84 och även fött upp den under ca 12 år,och att sen vilja ha en dubbeltalang mao både snygg o smart :love: är näst intill omöjligt.

Jag har haft flera rottar från tyskland o belgien,där hade dom i alla fall förr massor med arbets rottar.
 
Arbetande dobbisar med bra mentalitet är faktiskt ganska enkelt att hitta, eller i alla fall tycker jag det men vet ju inte hur mycket det beror på att jag har hyfsad koll på rasen och hur mycket det faktiskt är enkelt att hitta.
Hanen jag har här hemma hade du nog tyckt om han är som en rottis med en outröttlig turbomotor, men han ser ju inte ut som en rottis tyvärr. Jag är ju också rottisfantast i grund och botten men jag har fått byta ras för jag hittade inte det jag ville längre, både hälsa och arbetsmentalitet verkar tyvärr inte gå hand i hand på dom längre.

/Camilla
Det ÄR svårt och jag svär varje dag när jag sitter och tittar på olika kullar. Jag är så pass ny inom rasen och det var egentligen inte meningen att jag ens skulle ha en rottis övht. Jag köpte hund lite på impuls :o
Det innebär ju också att jag liksom måste börja om med att söka linjer osv. Jag hade bara en sjuhelvetes tur med den hund jag har och kanske lite att jag är som jag är.
Sen har hon ett smidigt format också. 58-59 hög och väger 35 kilo.

Jag har några kennlar jag håller lite koll på och så hoppas vi att jag hittar det jag vill ha helt enkelt :)
 
Och jag tycker tvärt emot ovanstående "talare" jag har inget problem med att hitta frisk dobbe men då uppfyller dom inte mina krav på mentaliteten.
Nu har ju jag haft rasen sen 84 och även fött upp den under ca 12 år,och att sen vilja ha en dubbeltalang mao både snygg o smart :love: är näst intill omöjligt.

Jag har haft flera rottar från tyskland o belgien,där hade dom i alla fall förr massor med arbets rottar.
Jag bryr mig ju inte i snygg, bara dom kan jobba och är friska ;)
Tittar man på statistiken på dobbisen så är det ingen frisk ras, bl a dcm, wobbler, dermodex så problem finns det tyvärr gott om och en hel del av dom som inte ens har något hälsoprogram ännu.
Nyfiken vad det är du tycker fattas i mentaliteten på de linjer som du har koll på är friska?

/Camilla
 
Ja att det finns problem hos dobermann med halsa och mentalitet ar jag mer an medveten om. Tycker ocksa det ar skitsvart att hitta det jag vill ha.
Finns massor av utstallnings kennlar har men vill garna ha mer (aven om det sakert skulle racka for mina behov egentligen)
Sen tillkommer ju problemet med att hitta nagon som ar villig att inte kappa I valpen nar den ar bara ett par dygn gammal (galler ju iof rottis ocksa.)
I dobes har jag iaf inte problemet med att hitta tillrackligt lang nasa...

Har précis borjat titta lite djupare pa rattorna och har massor kvar att lara (nar har man inte det sag?)

Tur jag har tid pa mig!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 151
Senast: 95johsv
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 039
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 386
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp