Frustrationen tar inte slut (om potentiell ny hund)

@ch791022 Jag tycker det fattas det mesta :D jag vill ha en som har alla 4 fast förankrade på jorden vad som än händer,som inte bryr sig om skott,som kan umgås med folk o fä, som inte stressar eller flamsar,ej har pip i näsan (därför väljer jag tik)
Som inte är vek varken för föraren eller annat,den får gärna vara som sten i skallen och så vill jag ha valpen som obrydd sitter i hörnet när alla andra biter på besökarna.
Jag vill ha en hårdskalle med arbetslust.
 
@ch791022 Jag tycker det fattas det mesta :D jag vill ha en som har alla 4 fast förankrade på jorden vad som än händer,som inte bryr sig om skott,som kan umgås med folk o fä, som inte stressar eller flamsar,ej har pip i näsan (därför väljer jag tik)
Som inte är vek varken för föraren eller annat,den får gärna vara som sten i skallen och så vill jag ha valpen som obrydd sitter i hörnet när alla andra biter på besökarna.
Jag vill ha en hårdskalle med arbetslust.
Då har jag nästan det du vill ha ;)
Hanen stämmer på alla punkter förutom något förarvek(och pip i näsan, det är en hane ;) ), flamsa kan han göra lite men han är ju fortfarande småglin. Så jag är nöjd men på din beskrivning så hade du nog tyckt han är för mjuk. Om han satt obrydd i hörnet som valp det vet jag inte då han är en omplacering vid 15 månader, men skulle inte tro det med tanke på hur social han är...
Så hård som du verkar vilja ha dom hade inte passat mig alls, som tur är vi olika :)

/Camilla
 
Dom får gärna flamsa om det görs på rätt sätt,mina tidigare har varit vad jag kallar självtänkande och det är inte alltid bra på tävling även om publiken älskar det och kritiken på pappret säger mycket glad hund :banghead::love:
 
De jag tänker på har mest varit av "gamla stammen" och kört på att belöningen för träning var typ en klapp och kanske en bit godis.
---
Har sällan sett bristande engagemang hos de beauceroner som har tränats belöningsbaserat, om man säger så. :)
---
För mig är beauceronernas arbetsvilja utan problem tillräckligt för att träna lydnad, rally, bruks och agility -

Jag instämmer med @Åsa A. De beauceroner jag har kommit i kontakt med (inklusive mina egna) brister inte i arbetsvilja utan det handlar i så fall mer om andra saker. Min hane kan t ex bli överladdad i olika situationer vilket är ganska jobbigt, vi får diskutera hur man uppför sig istället för att fokusera på uppgiften. Det handlar då till stor del om att jag blir lite låst och inte tillräckligt snabbt kan leda över energin i arbetet för dagen. Jag behöver tänka lite snabbare och det gör jag inte alltid.

@Corminta jag vet i och för sig inte hur långt du hade tänkt komma på tävlingsbanorna. Men jag fick intrycket att du tänkte ganska brett och vill ha en mångsidig hund som du kanske kan prova lite allt möjligt med. Det var så jag tänkte när jag valde beauceron som min ras, plus att det fanns kriterier kring hälsa mm som var viktiga för mig.
 
Jag instämmer med @Åsa A. De beauceroner jag har kommit i kontakt med (inklusive mina egna) brister inte i arbetsvilja utan det handlar i så fall mer om andra saker. Min hane kan t ex bli överladdad i olika situationer vilket är ganska jobbigt, vi får diskutera hur man uppför sig istället för att fokusera på uppgiften. Det handlar då till stor del om att jag blir lite låst och inte tillräckligt snabbt kan leda över energin i arbetet för dagen. Jag behöver tänka lite snabbare och det gör jag inte alltid.

@Corminta jag vet i och för sig inte hur långt du hade tänkt komma på tävlingsbanorna. Men jag fick intrycket att du tänkte ganska brett och vill ha en mångsidig hund som du kanske kan prova lite allt möjligt med. Det var så jag tänkte när jag valde beauceron som min ras, plus att det fanns kriterier kring hälsa mm som var viktiga för mig.

Precis som du sager hoppas jag pa en ratt allround hund. Jag vet ju inte an vad jag vill satsa pa sedan. Nuvarande har inget intresse for lydnad tex och da blir det svart for mig att veta om det faktiskt ar sa kul som jag tror eller om det eg inte ar ngt for mig.

Vill kunna prova lite allt mojligt och om vi faller for det satsa lite hardare dar.
Rent realistiskt tror jag inte forsta brukshunden (snarare jag) kommer na super hogt I klasserna utan tror mer pa en valdigt bred bas och da kan jag med nasta hund spets satsa pa de sakerna som verkar roligast (och da aven ev byta ras till ngt som passar mer specifikt.)
 
Precis som du sager hoppas jag pa en ratt allround hund. Jag vet ju inte an vad jag vill satsa pa sedan.
---
Vill kunna prova lite allt mojligt och om vi faller for det satsa lite hardare dar.
Rent realistiskt tror jag inte forsta brukshunden (snarare jag) kommer na super hogt I klasserna utan tror mer pa en valdigt bred bas och da kan jag med nasta hund spets satsa pa de sakerna som verkar roligast (och da aven ev byta ras till ngt som passar mer specifikt.)

Tycker du resonerar klokt och med de förutsättningarna kan beauceron passa dig mycket väl. Sen understryker jag allt det @Åsa A skrev om vikten att kolla den mentala biten så du får en hund som är trevlig och tillgänglig.

Vet inte hur Canada ställer sig till kupering, här är det ju tack och lov inte tillåtet.
 
De verkar gilla att klippa i Beaucerna har ocksa men iom att de behaller svans och dew claws har man en betydligt battre chans att fa en naturell valp.
Svans och klor gors vanligtvis da valpen ar tva - tre dagar gammal medans oronen oftast gors vid 7 - 8 veckor (pa dobes iaf) vilket betyder att man oftast hunnit fa sin valp utplockad / vald och da kan bestamma sjalv.
 
Forsoker att lasa pa lite men behover hjalp. vad tittar jag pa egentligen?
Om man tar den har hanen som ett exempel:http://www.working-dog.eu/dogs-details/2577571/Sauron-Warrior-Soul
Vad ar bra?
Vad ar mindre bra?
Hade ni som har Beauc tittat pa en valp ur denna hanen? (Hypotetiskt om hunden var aldre - utvardering var det visst nagot som hette?)

Vad tycker ni ar viktigast med tanke pa vad jag letar efter?
Vilka halso tester bor ha gjorts? (De jag ser som sjalvklara verkar vara hofter/armbagar, hjarta och ogon.)
Iom att jag inte har MH att ga efter, vad anser ni vara det jag borde titta efter I stamtavlan (gillar saklart att de har visat nagot slags arbete men vad anses som lagom / mer an nomalt sas?)

Nagot annat att halla utkik pa / varningstecken I allmanhet?

Obs; jag ar saklart précis I borjan av att titta pa rasen sa var garna overtydliga. Och nej, tittar inte pa nagon specific hund / kull I dagslaget.
 
Senast ändrad:
Fast man kollar väl inte ögon o hjärta på en beauceron, isverige är väl enda hälsokravet HD eller har jag fel?
Och av stamtavlan o döma på den hanen du länkar till verkar det även gälla andra länder.
En är ED röntgad och en är kollad för sponty.
 
Forsoker att lasa pa lite men behover hjalp. vad tittar jag pa egentligen?
Om man tar den har hanen som ett exempel:http://www.working-dog.eu/dogs-details/2577571/Sauron-Warrior-Soul
Vad ar bra?
Vad ar mindre bra?
Hade ni som har Beauc tittat pa en valp ur denna hanen? (Hypotetiskt om hunden var aldre - utvardering var det visst nagot som hette?)

Vad tycker ni ar viktigast med tanke pa vad jag letar efter?

Den hanen du länkade till har jag inga direkta synpunkter på, lite tråkig bild, inte så bra tanteckning i ansiktet.

Den här hanen http://www.working-dog.eu/dogs-details/508387/AYago-du-Murier-de-Sordeille
har avkommor i Sverige. Han är räddningshund och har alla möjliga meriter, det framgår ju inte av sidan.

Här är en annan som har avkommor i Sverige. http://www.working-dog.eu/dogs-details/944198/Elliot de la Noé d'Orient

Som du ser är han multi champion och har klassificering "Cotation 6" i Frankrike vilket är Elite A. Se mer om den franska klassificeringen här. http://www.beauceronklubben.com/cot.html

När det gäller hälsa kan du också titta på avkommornas röntgenresultat (för svenska hundar finns även SKK hunddata) och även syskonen.

Jag kan för lite om mentalbeskrivning/test i andra länder för att kunna säga något om det.
 
Hanen du länkade till fanns närmare beskriven på en canadensisk kennelsida vilket jag antar att du hittat, där fanns ju också hans röntgenresultat och lite mer information om hans titlar, föräldrar mm. Där kunde man ju också se mera rättvisande bilder. Låter som en trevlig hund.
 
Pa alla era kommentarer; sjalvklart!

Working dog ar en hyfsad sida (och ja, jag kom in pa den nar jag tittade pa dobbar eftersom manga av de linjer jag tittade pa ar europeiska) Tyvarr ar det ganska stora glapp dar (tex kullar ar inte med eller individer ur kullar finns inte med.)
Den ar ett compliment till annat. Google ar min basta kompis for tillfallet...

Och absolut tittar jag pa tiken ocksa - sjalvklart!
Om inte annat ar det hon som ska lara valparna allt det viktiga sa att hon ar bra I skallen anser jag faktiskt viktigare.

Ska titta pa de du lankade - tack.

Gick igenom sidan och på den finns det en del bra dobbar.
Jag vet.
Av nagon outgrundlig nledning hamnar jag alltid pa de anda...
 
Av nagon outgrundlig nledning hamnar jag alltid pa de anda...

Men vill du verkligen ha en dobbe så kanske du skulle leta vidare i den rasen ändå? Annars finns ju risken att du sitter där med en annan hund och i 10+ år sneglar på den med jämna mellanrum och tänker "så där hade minsann inte en dobbe gjort..." - en bauceron eller annan behöver ju inte vara fel, och nog lär du kunna trivas finfint med en annan ras än dobbe också. Men vill du verkligen ha en så lär det ligga kvar och gnaga i bakhuvudet. Inte alla dobbar är sjuka stressmonster, trots allt. :)
(Därmed inte sagt att det är lätt att hitta en bra dobbe, det är det inte. Men det kan kanske vara värt att lägga extra mycket jobb på det letandet, om det verkligen är rasen du vill ha.)
 
Forsoker att lasa pa lite men behover hjalp. vad tittar jag pa egentligen?
Om man tar den har hanen som ett exempel:http://www.working-dog.eu/dogs-details/2577571/Sauron-Warrior-Soul
Vad ar bra?
Vad ar mindre bra?
Hade ni som har Beauc tittat pa en valp ur denna hanen? (Hypotetiskt om hunden var aldre - utvardering var det visst nagot som hette?)

Vad tycker ni ar viktigast med tanke pa vad jag letar efter?
Vilka halso tester bor ha gjorts? (De jag ser som sjalvklara verkar vara hofter/armbagar, hjarta och ogon.)
Iom att jag inte har MH att ga efter, vad anser ni vara det jag borde titta efter I stamtavlan (gillar saklart att de har visat nagot slags arbete men vad anses som lagom / mer an nomalt sas?)

Nagot annat att halla utkik pa / varningstecken I allmanhet?

Obs; jag ar saklart précis I borjan av att titta pa rasen sa var garna overtydliga. Och nej, tittar inte pa nagon specific hund / kull I dagslaget.

Jag tycker det är jättesvårt, jag har dålig koll på annat än svenska linjer när det gäller beauceron, så när jag förra året började fundera på att importera valp så tog jag hjälp av en god vän, tillika uppfödare, som har god koll på linjer utanför Sverige samt även kontakter som hon kan fråga när hon själv inte vet. Jag hade vissa kriterier när jag letade valp - jag ville ha en specifik hane med i stamtavlan (pappa till två av mina hundar) samt att jag ville ha en harlekin, dessutom vill jag ha en lite "nättare" hane, med tanke på framför allt agilityn. Plus att jag förstås ville ha en stabil och bra individ, fysiskt och psykiskt frisk.

Började själv med att kika hos den uppfödare som äger hanen som jag ville ha med i stamtavlan, hittade en intressant kull, sen frågade min uppfödarvän men glömde nämna att jag hade tittat på den här kullen, däremot berättade jag vad jag letade efter ungefär (hon vet rätt bra vad jag vill ha för typ av beauceron) och hon återkom efter ett par dagar och tipsade om en kull... precis den kullen jag själv hade tittat på. ;)

Hanen som jag ville ha med var morfar till kullen, mamma till kullen var en vacker tik i lagom storlek och pappa till kullen var en hane med intressant härstamning, resultatet av en seminparning med frusen sperma från en hund som avled för typ 20 år sedan (minns inte exakt) så det var lite tillbaka till gamla linjer. Jag hade ju dock ingen koll på mentaliteten på föräldrarna men enligt min uppfödarvän så är den här uppfödaren (en av de större uppfödarna i Frankrike) noga med både hälsa och mentalitet.

Sen fick jag dessutom ta den valp som "blev över" ;) - det fanns tre harlekinhanar men en var dåligt tecknad så det var egentligen bara två att välja på och det var en annan som skulle välja valp före mig. Jag hade fastnat lite för den ena valpen (bara utseendemässigt då, fick rätt mycket bilder av uppfödaren) och det slutade faktiskt med att jag fick min favorit. ;)

Lite tur ska man ha ändå när man köper valp - Indigo uppfyller med råge alla mina önskemål och är en helt underbar hund. Massor med arbetsmotor men ändå en avknapp, mycket social och trevlig, självsäker och trygg, trevlig mot andra hundar, lagom stor (67-68 cm) och på köpet har han dessutom visat sig vara en riktigt snygg kille. Jag hoppas att röntgen (som ska göras inom kort) också visar sig vara ok, för då finns det stora chanser att han kan användas i avel framöver. Han borde kunna vara en tillgång för rasen både mentalt och exteriört, så jag hoppas verkligen att han är HD/ED-fri.

Men jag tycker helt klart det är svårt att titta på linjer utanför Sverige, så att ta hjälp av någon som kan linjer är nog mitt bästa tips.
 
Men vill du verkligen ha en dobbe så kanske du skulle leta vidare i den rasen ändå? Annars finns ju risken att du sitter där med en annan hund och i 10+ år sneglar på den med jämna mellanrum och tänker "så där hade minsann inte en dobbe gjort..." - en bauceron eller annan behöver ju inte vara fel, och nog lär du kunna trivas finfint med en annan ras än dobbe också. Men vill du verkligen ha en så lär det ligga kvar och gnaga i bakhuvudet. Inte alla dobbar är sjuka stressmonster, trots allt. :)
(Därmed inte sagt att det är lätt att hitta en bra dobbe, det är det inte. Men det kan kanske vara värt att lägga extra mycket jobb på det letandet, om det verkligen är rasen du vill ha.)

Pa ett vis sant men:

Hur vet jag att det eg ar en dobe jag vill ha da?
Bara for att jag drommer om en sadan sa finns det ju verkligen Inga garantier for att det skulle bli sa som jag tror eller vill. Det galler ju for ovrigt alla levande djur. Sjalvklart kommer man ju narmare sin malbild ju mer research man gor och ju mer man vet men det finns ju aldrig nagra garantier.
Sa bara for att jag inbillar mig att det ar hunden med stort H kan det lika garna ga at helskotta av en rad olika anledningar.
Helt arligt kanns nastan de har lampligare av olika anledningar (och betydligt lattare, iaf pa denna sidan vattnet trots att det ar en liten ras).
Nasta gang kanske jag vill annorlunda, hogst troligen kommer mina mal vara det oavsett.
Dessutom kommer inte ett valpkop handa inom de narmaste manaderna oavsett, siktar pa 2-3 ar men far se vad som hander runt omkring.
Den kullen jag tittade pa originally verkade sa perfekt att jag var villig att bolla med barn, jobb byte och nuvarande hund men for att vara helt arlig ar det batter for min del att vanta.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 150
Senast: 95johsv
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 039
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp