Hemorrojder

Fresubin

Trådstartare
okej jag behöver lite råd här nu. Känsliga kan lämna tråden ;)

Jag har haft en hemorrojd som har varit synlig i flera år, ibland är den större och ibland mindre. Den sitter till så att jag kan peta in den om den inte är allt för irriterad, och ibland går det inte. Det är ingenting jag störs något märkvärdigt över.. den ömmar ibland och kliar.men jag känner inte att jag har behövt söka vård för det. Jag har IBS och är ibland hård i magen och ibland har grym diaree, det är när jag har perioderna när jag är hård i magen som det ju gör lite ont att gå på toa och jag får ta i, och då blöder jag i princip alltid vilket jag ju då antar är hemorrojderna som blivit irriterade, blodet är klarrött och det svider där bak. Det brukar då vara lite blod på papperet när jag torkar mig. Igår var jag riktigt hård i magen och fick ta i för kung och fosterland *ursäkta* och det var då riktigt mycket blod i toan vad jag kunde se, och på papperet såg det ut som riklig mens, helt rött.
Idag varje gång jag går på toa och kissar /eller skiter så är det och bara tar i *lite granna* så är det rätt mycket blod på papperet från rövva... Jag har dock inget blod i trosorna eller så under dagen utan bara om jag går på toa och sen ska torka mig.

Frågan är nu, finns det risk för blodförlust? Om jag blödde mycket borde det väl rinna ut även när jag inte är på toa så att säga? när borde jag söka vård, eller är det bara att avvakta och blödningen avtar så småningom?
 
Doktorn kan snörpa bort hemorrojder med ett gummiband. Spännande grej att göra.

Dock kommer de gärna tillbaka om man är hård i magen som du är ibland.

Jag hade nog gått till doktorn med dem för att se vad de kan göra. Besvärliga fall kan opereras.
 
Blodförlust tror jag inte det är någon fara med. Om du har riklig mens och tappar mycket blod o järn under lingonveckan kanske det kan hända att du får järnbrist om du blöder mycket. Men det är nog ingen fara med den saken.

Du borde söka läkarvård med en gång tycker jag. Är inte säker men det finns väl receptbelagd medicin/salva för just hemorrojder? Du ska inte behöva gå runt och ha ont.
 
Blodförlust tror jag inte det är någon fara med. Om du har riklig mens och tappar mycket blod o järn under lingonveckan kanske det kan hända att du får järnbrist om du blöder mycket. Men det är nog ingen fara med den saken.

Du borde söka läkarvård med en gång tycker jag. Är inte säker men det finns väl receptbelagd medicin/salva för just hemorrojder? Du ska inte behöva gå runt och ha ont.
Det finns både salva och stolpiller. Xyloproct och Scheriproct.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 320
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 530
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 482
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 269
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp