Hemsida, webhotell, domän eller vad?

sussisus

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa ny hemsida, kan absolut ingenting om kodning osv och är väl inte så intresserad av att lära mig heller ärligt talat (tiden räcker dessutom inte till).
Jag har ett par hemsidor via DinStudio, jag gillar dem men samtidigt är det lite för lite att välja på (de kör med mallar där man "bara" behöver ladda upp foto och skriva text).
Nackdelen är att de bara har 100MB utrymme för bilder.
Jag tänkte ha hemsidan till främst visa bilder på djur och natur och jag har mååånga bilder då jag fotar så gott som dagligen.

Har börjat fundera på webhotell, som har hemsidesprogram - kollade då in Surftown, är de så bra som de själva tycker?
Finns det andra aktörer jag kan kolla upp?

Sv: Hemsida, webhotell, domän eller vad?

Jag har ingen större koll på vilka webbhotell som har enkla publiceringssystem, men du kan ta en titt på IDG:s senaste webbhotellstest(totalt 8 ronder). Kika lite extra på hur bra och snabb supporten är :)

Tack snälla för länken, ska läsa ordentligt.

Som sagt, jag gillar DinStudio och jag har en uppskattad nostalgisida om "min" ridskola - men jag vet inte, det saknas liksom det där lilla extra som jag skulle vilja använda mig av. Till exempel så kan man inte skriva text hur som helst, eller i vilket typsnitt som helst.

Tycker själv att jag är glad amatör men som ändå vill ha hyfsat avancerade alternativ på hur hemsidan ska vara uppbyggd, speciellt utseendemässigt.
Fast det kanske jag inte kan få med webhotellens hemsidemallar heller, men bara att de har över 1 GBs utrymme för bilder tilltalar mig rätt mycket.

Du kan inte använda vilka typsnitt du vill nånstans, det är inte Din Studios fel. Vill du använda nåt udda typsnitt får du göra bilder av texten.

Kanske inte, men till en början hade de bara några typsnitt att välja mellan, nu har de utökat till de 10-15 vanligaste i alla fall.
Det är i för sig ett av mina minsta irritationsmoment, men ändå ett exempel vad jag irriterar mig på.;)

Hejsan!

Ville bara kolla vad du har för internetoperatör, för att ganska ofta har man både e-post och hemsida som man kan bygga via operatören, men är lite osäker på hur mycket utrymmet ligger på. Kolla med din operatör så bör dom kunna tala om detta för dig! ;) Tänkte bara som ett alternativ. :) Hoppas att detta kanske kan hjälpa?

Lycka till! :laugh:

MvH

PS. Kom precis på en sajt där man kan bygga sin egen hemsida, webgain.se. DS.

Det spelar ingen roll om de ger dig 1000 typsnitt att välja på, har inte den som ska titta på sidan just det typsnittet installerat ser de det inte ändå. Nu bygger jag alltid från scratch så jag vet inte hur det går till när man väljer typsnitt men de typsnitt som finns är nog standard t ex de som följer med Windows, nåt annat är inte så stor vits att välja.

Inte mening att verka messersmittig, ville bara förklara.

Jag har Telia, men jag tror inte att de har tillräckligt mycket utrymme för min del - för jag har många fotografier (för att ta ett exempel: i början på mars laddade jag över bilder till externa hårddisken, bilder tagna mellan september/oktober 2009 till mars 2010 = 21 GB och ca 10 000 bilder).

Tog inte illa upp.

Jag önskar att jag hade tid, kunskap och lust att göra en hemsida från grunden, men jag inser att jag inte är så duktig på datorer, så det är därför jag skulle vilja ha något som är användarenkelt men ändå ser proffsigt ut.
Att leja bort och låta någon annan göra min hemsida är inget alternativ.

DinStudio är bra, och fullt tillräckligt till de hemsidor jag redan har, men nu när jag vill ha en hemsida för att visa upp mina bilder så är det något som liksom saknas.
De har en tio olika bildgallerier att välja på, snygga och trevliga men visar inte bilderna på det sätt jag vill visa upp mina bilder (som jag vill för tillfället i alla fall, det kan ju ändra sig förstås;)).

Jag har samma problem. Använder dinstudio och det är verkligen jättesmidigt men jag är väldigt missnöjd med fotogalleriet. Även dagboksfunktionen finns det en del önskemål på...

kl
nmolsson35: tack för tipset om webgain. Mycket bättre galleri!

Jag har samma problem. Använder dinstudio och det är verkligen jättesmidigt men jag är väldigt missnöjd med fotogalleriet. Även dagboksfunktionen finns det en del önskemål på...

kl
nmolsson35: tack för tipset om webgain. Mycket bättre galleri!

Dagboksfunktionen har jag hoppat över än så länge, men funderade på att få in den på en av hemsidorna. Då får jag tänka till lite.

Jag har Telia, men jag tror inte att de har tillräckligt mycket utrymme för min del - för jag har många fotografier (för att ta ett exempel: i början på mars laddade jag över bilder till externa hårddisken, bilder tagna mellan september/oktober 2009 till mars 2010 = 21 GB och ca 10 000 bilder).

Men du minskar väl ner "storleken" på bilderna innan du laddar upp dom?

Annars blir de alldeles för tungladdade för folk som inte sitter på bredband. Dessutom tar de onödigt stor plats på servern.

Jag använder mig av ett litet gratisprogram som är kanonlätt att använda, VSO Image Resizer.

Ja, jag förminskar bilderna.
Men oavsett det, jag vill kunna visa mina bilder på ett annat sätt än de bildgallerier som Dinstudio kan erbjuda.

Har precis flyttat över en hemsida till webgain. Det blir aldrig mer dinstudio igen...

Massvis med valmöjligheter, funktioner och inställningar. Supernöjd!

Vad roligt att du hittade något bättre!:laugh:
Då ska jag kolla på webgain jag med.

Jag betalar nog gärna en slant, dels för att slippa reklam och dels för att det oftast finns en bra support (varierar ju i för sig det med).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka