hemsida....

PrittePuff

Trådstartare
humm... jag har gjort en hemsida, som jag skulle vilja ha på nätet.
hur funnkar det egentliugen?
Jag har ju sidan och alla delar av den på min hårddisk och om man flyttar den så funkar det ju inte alltså man måste döpa om allt i koden. Jag knapprar html kod.

HUr gör man alltså? Man behöver ju nånstans att lägga upp den. Men vart? webhotell? hur funkar det?
.se domän hur skaffar man sig det? kostnad?
:confused:

Jag var bra på dator innnan jag ville lägga ut sidan på nätet... då blev jag ett stort ?

:confused:

kommer säkert fler frågor...

Sv: hemsida....

Om det inte fungerar när du flyttar runt så har du nog hårdkodad adresserna"

Exempelvis istället för en länk ska länka till "sidan.htm" så har det blivit "c:/......../sidan.htm"

Det är inte såå bra

Webbhotell och domän är trevlig men vill du testa lite smått så ta ett gratis webbhotell som passagen.
Det brukar följa med utrymme av det bolag du har din internetanslutning så kolla med dom först.

okej, men hur ändrar jag ifrån "c:/......../sidan.htm" så att det funkar att flytta runt? För det är det felet jag har gjort inser jag nu när du skriver att så ska det inte vara...

hur skriver jag länken och det då?

Tja hur har du gjort hemsidan.
I vilket program

Kan man inte riktigt HTML koder så kan det vara problem att ändra i anteckningar.

jag har gjort det i anteckningar till explorer och knappar html kod...

men jag kan html, men inte sånt där.... :o

Tja kan man få se en sida så är det lättare att svara

eh...

jag skickar med koden till grundsidan då...

Kod:
<HTML>
<HEAD> 
<TITLE>index</TITLE>

<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">

</HEAD>

<FRAMESET rows="48,720" framespacing="0" marginwidth="0">

<FRAME src ="H:\Webbdesign\menytest.htm" 
noresize scrolling="no" frameborder=0 marginwidth="0">

<FRAME src ="H:\Webbdesign\hemsida1.htm" 
noresize scrolling="no" frameborder=0 marginwidth="0" >
<noframes>

</noframes>
</frameset>
<body background="H:\webbdesign\emmaboda.gif"> 

</body>

</HTML>

Kod:

ta bort H: och det andra..

bör vara...
antingen
Kod:
<FRAME src ="menytest.htm"

eller

Kod:
<FRAME src ="www.domänen.se/menytest.htm"

Magnus_J skrev:
Kod:

ta bort H: och det andra..

bör vara...
antingen
Kod:

eller

Kod:
<FRAME src ="www.domänen.se/menytest.htm"

men funkar det om det bara står

Kod:

hittar den allt då?

*Christine* skrev:
men funkar det om det bara står

Kod:

hittar den allt då?

lägger man en sida på webhotellet som heter bara index.htm och man skriver in www. adressen. se så komemr man till den sidan direkt.

sök lite på nätet och kolla hur det är gjort på andra sidor =)
och testa lite.. du kan kolla på källkoden på de flesta sidor om man höger klickar på en sida och väljer visa källa

Om man skriver bara filnamnet och inte sökvägen innan, dvs "sidan.htm", så kommer webläsaren söka efter den filen i samma mapp som den sidan som det länkas ifrån ligger.

Så om du har alla dina hemside-filer i en och samma mapp (som du då kanske döper till "hemsida" eller vad som helst), så behöver du inte skriva det innan. Om du däremot tex har bilder i en egen mapp som ligger i hemside-mappen (allt som hör till hemsidan måste ligga i samma mapp för att det ska fungera), så måste du ange det i sökvägen (".../bilder/bild.jpg").

loveponies skrev:
Om man skriver bara filnamnet och inte sökvägen innan, dvs "sidan.htm", så kommer webläsaren söka efter den filen i samma mapp som den sidan som det länkas ifrån ligger.

Så om du har alla dina hemside-filer i en och samma mapp (som du då kanske döper till "hemsida" eller vad som helst), så behöver du inte skriva det innan. Om du däremot tex har bilder i en egen mapp som ligger i hemside-mappen (allt som hör till hemsidan måste ligga i samma mapp för att det ska fungera), så måste du ange det i sökvägen (".../bilder/bild.jpg").

Tack så jätte mycket för det svaret!
Du förklarade bra, istället för att bara säga att man inte ska göra så,
du förklarade varför det funkar! :bow:
Fler borde lära sig ditt sätt att skriva svar på! ;)

Liknande trådar

IT & mobiler Har ett problem med hemsidan som jag gjort till min pappa. Han fick först gjort en hemsida av ett företag (YR) och registrerat ett...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: MalanMjöl
·
E
IT & mobiler Om jag gör en hemsida i Front Page, och vill lägga upp den på ett .se domän (sådant som kostar pengar, ja ni vet.. :o ), måste jag ha...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: nidron
·
B
IT & mobiler vart kan man lägga ut en hemsida gratis någonstans? har kodat hela sidan själv i HTML men jag behöver lägga ut den nånstans NU, då...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: BeastieBabe
·
B
IT & mobiler Hej på er! Jag har just skaffar en hemsida och lagt in någr vackra bilder på mig och mina kaniner! :D Men de här bilderna är tagna på...
Svar
8
· Visningar
957
Senast: B1an
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18