Hemtjänst när man inte har råd

Mirre

Trådstartare
Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof?

Mamma ramlar titt som tätt och skadar sig därefter :( Nu sist slutade det med två frakturer i ryggen och spricka i bäckenbenet. Sambon hennes har diabetes, bensår och hjärtfel, så han orkar inte heller själv. Nu ligger mamma inlagd och sambon har inte råd att tanka för att åka dit. Vi löser det såklart men det ger en bra bild av hur läget ser ut för dem.

Vad gör man?
Mamma sitter redan delvis i rullstol pga alla andra gånger hon ramlat. Huset är inte anpassat för det, även om det väl funkar hyfsat att ta sig fram med stolen. Men badrum och duschen framförallt är inte anpassat. Hon har en sits till toan men det är tröskel och dushkabin med en hög kant som man måste kliva över.

De kan inte städa själva, de gör absolut ingenting i trädgården längre och använder knappt övervåningen pga trappen. Mamma tar sig ju inte upp öhvt och sambon har svårt pga bensåren. De får ingen trapphiss av någon obegriplig anledning.
 
Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof?

Mamma ramlar titt som tätt och skadar sig därefter :( Nu sist slutade det med två frakturer i ryggen och spricka i bäckenbenet. Sambon hennes har diabetes, bensår och hjärtfel, så han orkar inte heller själv. Nu ligger mamma inlagd och sambon har inte råd att tanka för att åka dit. Vi löser det såklart men det ger en bra bild av hur läget ser ut för dem.

Vad gör man?
Mamma sitter redan delvis i rullstol pga alla andra gånger hon ramlat. Huset är inte anpassat för det, även om det väl funkar hyfsat att ta sig fram med stolen. Men badrum och duschen framförallt är inte anpassat. Hon har en sits till toan men det är tröskel och dushkabin med en hög kant som man måste kliva över.

De kan inte städa själva, de gör absolut ingenting i trädgården längre och använder knappt övervåningen pga trappen. Mamma tar sig ju inte upp öhvt och sambon har svårt pga bensåren. De får ingen trapphiss av någon obegriplig anledning.
Sälja och flytta till en bättre anpassad lägenhet?
 
Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof?

Mamma ramlar titt som tätt och skadar sig därefter :( Nu sist slutade det med två frakturer i ryggen och spricka i bäckenbenet. Sambon hennes har diabetes, bensår och hjärtfel, så han orkar inte heller själv. Nu ligger mamma inlagd och sambon har inte råd att tanka för att åka dit. Vi löser det såklart men det ger en bra bild av hur läget ser ut för dem.

Vad gör man?
Mamma sitter redan delvis i rullstol pga alla andra gånger hon ramlat. Huset är inte anpassat för det, även om det väl funkar hyfsat att ta sig fram med stolen. Men badrum och duschen framförallt är inte anpassat. Hon har en sits till toan men det är tröskel och dushkabin med en hög kant som man måste kliva över.

De kan inte städa själva, de gör absolut ingenting i trädgården längre och använder knappt övervåningen pga trappen. Mamma tar sig ju inte upp öhvt och sambon har svårt pga bensåren. De får ingen trapphiss av någon obegriplig anledning.
Har ni kontakt med biståndshandläggare?
 
Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof?

Mamma ramlar titt som tätt och skadar sig därefter :( Nu sist slutade det med två frakturer i ryggen och spricka i bäckenbenet. Sambon hennes har diabetes, bensår och hjärtfel, så han orkar inte heller själv. Nu ligger mamma inlagd och sambon har inte råd att tanka för att åka dit. Vi löser det såklart men det ger en bra bild av hur läget ser ut för dem.

Vad gör man?
Mamma sitter redan delvis i rullstol pga alla andra gånger hon ramlat. Huset är inte anpassat för det, även om det väl funkar hyfsat att ta sig fram med stolen. Men badrum och duschen framförallt är inte anpassat. Hon har en sits till toan men det är tröskel och dushkabin med en hög kant som man måste kliva över.

De kan inte städa själva, de gör absolut ingenting i trädgården längre och använder knappt övervåningen pga trappen. Mamma tar sig ju inte upp öhvt och sambon har svårt pga bensåren. De får ingen trapphiss av någon obegriplig anledning.


Avgiften för hemtjänst beräknas individuellt utifrån inkomst. Det finns också maxtaxa för hemtjänst den är 2359 kronor och är densamma i hela landet. Det finns förbehållsbelopp. Efter att skatt, bostadskostnad och hemtjänstavgiften är betald ska en ensamstående å ha kvar minst 6470 kronor per månad och 5279 kronor vardera för makar för personliga utgifter. Om de inte har kvar det beloppet så reduceras hemtjänstavgiften. Så det är inte säkert att de behöver betala så mycket för hemtjänsten.

Börja med att kontakta biståndshandläggare i kommunen så att deras behov kartläggs och sen få en kostnadsberäkning utifrån deras ekonomiska förutsättningar.
 
Håller med @Islandshästryttare att ni ska kontakta kommunens biståndshandläggare.
Jag jobbar i hemtjänsten och har omsorgstagare som lever helt på bidrag, missbrukar upp hela ekonomin eller liknande. Kan de få hemtjänst för enbart städ och tvätt så kan din mamma och sambo få. Någonstans hittar kommunen en lösning. Det låter som de verkligen behöver det. De verkar också behöva någon form av bostadsanpassning av hemmet.
 
Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof?

Mamma ramlar titt som tätt och skadar sig därefter :( Nu sist slutade det med två frakturer i ryggen och spricka i bäckenbenet. Sambon hennes har diabetes, bensår och hjärtfel, så han orkar inte heller själv. Nu ligger mamma inlagd och sambon har inte råd att tanka för att åka dit. Vi löser det såklart men det ger en bra bild av hur läget ser ut för dem.

Vad gör man?
Mamma sitter redan delvis i rullstol pga alla andra gånger hon ramlat. Huset är inte anpassat för det, även om det väl funkar hyfsat att ta sig fram med stolen. Men badrum och duschen framförallt är inte anpassat. Hon har en sits till toan men det är tröskel och dushkabin med en hög kant som man måste kliva över.

De kan inte städa själva, de gör absolut ingenting i trädgården längre och använder knappt övervåningen pga trappen. Mamma tar sig ju inte upp öhvt och sambon har svårt pga bensåren. De får ingen trapphiss av någon obegriplig anledning.

Åtminstone borde de kunna få stöd så att badrum och dusch bostadsanpassas.

Trapphiss brukar det snålas med om det inte är nödvändigt, t.ex. för att nå sovrum, badrum eller kök. Min styvsvärmor fick bekosta en själv till sin hyresrätt för att kunna ta sig sista biten från trapphuset till entrédörren. Hon gick på dialys tre gånger i veckan och kommunen tyckte att färdtjänsten gott kunde bära(!) henne ner för trappan.
 
Senast ändrad:
Om hon långvarigt har behov av rullstol (eller ja andra fysiska nedsättningar också) så har hon rätt till bostadsanpassning. Ansök hos kommunen. Hos en del kommuner är det socialtjänsten och hos andra är det byggnadsnämnden som handlägger. Men oavsett ring växeln så lär man ju bli hänvisad rätt :)
 
Håller med övriga om hemtjänst (men den sköter knappast trädgården). Kontakta kommunen så gör de en bedömning av deras behov. Kanske kan de även behöva hemsjukvård (kontakta vårdcentralen)?

När det gäller trapphiss så är det nog inte ovanligt att personer som har svårt att gå i trappor lever på entréplanet, förutsatt att där finns det man behöver. Mina föräldrar var knappt på övervåningen de sista kanske 10 åren som de bodde i villa (de hade stor undervåning). Bekanta fick inte bostadsanpassning med trapphiss till sin son som sitter i rullstol, det var inte tvunget för honom att vara på övervåningen. Bostadsanpassning handlar mycket om att ta bort trösklar, sätta upp handtag i badrum etc. Vilket kan både kan minska risken för att t ex ramla och göra det lättare att komma fram med rullstol. Byta ut badkar mot dusch är också vanligt (har förr varit kollega med en som handlade bostadsanpassning). I dina föräldrars fall kan kanske duschkabinen tas bort/bytas ut.
 
Enligt min erfarenhet behöver tyvärr släkt ligga på kommunen när det kommer till äldres behov. Min pappa fick verkligen ligga på för att min farmor skulle få hjälp och lika så min mamma för min mormor.

Sen är min erfarenhet att kommuner försöker i det yttersta att äldre ska bo kvar i deras egna hem innan plats på boende blir aktuellt. Till viss del kan jah förstå det men jag tycker även att detta kan gå för långt. Min farmor bor sen snart 1 år tillbaka på äldreboende. Innan dess hade hon tillslut hemtjänst 3 gånger per dag plus, tror jag, någon som kom och gav henne hennes mediciner och sköte om hennes sår - eller det kanske hemtjänst får göra? Hon hade i alla fall maxad hemtjänst och det var egentligen för lite. Detta då hon pga sjukdom blev helt blind på ena ögat och bara såg typ skuggor på halva andra ögat, problem med att gå samt demens. Detta gjorde att hon ramlade flera gånger i månaden i hennes lägenhet och ofta inte kunde komma upp själv.. Vad som dock gjorde att hon fick plats på boende var pga att hon i december förra året behövde amputera höger ben från precis under knät pga kallbrand... själv trodde jag kallbrand inte förekom idag i Sverige men...

Men ja, min pappa låg på kommunen långt innan det samt även sökte bidrag åt henne då hennes pension inte täckte hennes kostnader. Det fanns och finns inte en chans att min farmor själv skulle kunna ansöka om de bidrag hon har rätt till.

Jag har lärt mig att det svenska systemet förlitar sig väldigt mycket på att äldre får hjälp av sina yngre släktingar för att faktiskt få den hjälp dom har rätt till. För att ta ett annat väldigt praktiskt exemple: vi fick veta den 22 december förra året att min farmor skulle flyttas från sjukhuset där hon låg efter operationen till boende och flytten skulle gå den 23 december, dvs dag efter. Innan flytten behövde vi fixa så att hon hade lakan, möbler etc. Det som fanns i rummet var en säng men inga lakan etc. Jag tyckte detta var absurt gjort - vi fick ju fixa det och kunde praktiskt göra det då vi bor i samma stad - men vad hade hänt om vi alla var bortresta eller inte bodde i samma stad??? Hade dom då flyttat in henne i ett rum med bara en säng utan lakan, påslakan, kudde etc.?
Blev lite ot här, ber om ursäkt för det!
 
@Mirre om de har låga inkomster har de sökt bostadstillägg för pensionärer för att se om de är berättigade till det?Om de nu är pensionärer vill säga ser att du inte skriver vilken ålder de är i. Det kan sökas oavsett vilken boendeform man har. Här kan man göra en provberäkning och läsa mer:

www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/sa-fungerar-bostadstillagg/testa-om-du-kan-fa-bostadstillagg
Kort svar nu, kan svara mer utförligt sedan.
Ja och de hade det men av någon anledning blev det indraget.

Angående trädgården var det mest exempel för att beskriva situationen.
Får kontakta kommunen och se vad som kan
 
Enligt min erfarenhet behöver tyvärr släkt ligga på kommunen när det kommer till äldres behov. Min pappa fick verkligen ligga på för att min farmor skulle få hjälp och lika så min mamma för min mormor.

Sen är min erfarenhet att kommuner försöker i det yttersta att äldre ska bo kvar i deras egna hem innan plats på boende blir aktuellt. Till viss del kan jah förstå det men jag tycker även att detta kan gå för långt. Min farmor bor sen snart 1 år tillbaka på äldreboende. Innan dess hade hon tillslut hemtjänst 3 gånger per dag plus, tror jag, någon som kom och gav henne hennes mediciner och sköte om hennes sår - eller det kanske hemtjänst får göra? Hon hade i alla fall maxad hemtjänst och det var egentligen för lite. Detta då hon pga sjukdom blev helt blind på ena ögat och bara såg typ skuggor på halva andra ögat, problem med att gå samt demens. Detta gjorde att hon ramlade flera gånger i månaden i hennes lägenhet och ofta inte kunde komma upp själv.. Vad som dock gjorde att hon fick plats på boende var pga att hon i december förra året behövde amputera höger ben från precis under knät pga kallbrand... själv trodde jag kallbrand inte förekom idag i Sverige men...

Men ja, min pappa låg på kommunen långt innan det samt även sökte bidrag åt henne då hennes pension inte täckte hennes kostnader. Det fanns och finns inte en chans att min farmor själv skulle kunna ansöka om de bidrag hon har rätt till.

Jag har lärt mig att det svenska systemet förlitar sig väldigt mycket på att äldre får hjälp av sina yngre släktingar för att faktiskt få den hjälp dom har rätt till. För att ta ett annat väldigt praktiskt exemple: vi fick veta den 22 december förra året att min farmor skulle flyttas från sjukhuset där hon låg efter operationen till boende och flytten skulle gå den 23 december, dvs dag efter. Innan flytten behövde vi fixa så att hon hade lakan, möbler etc. Det som fanns i rummet var en säng men inga lakan etc. Jag tyckte detta var absurt gjort - vi fick ju fixa det och kunde praktiskt göra det då vi bor i samma stad - men vad hade hänt om vi alla var bortresta eller inte bodde i samma stad??? Hade dom då flyttat in henne i ett rum med bara en säng utan lakan, påslakan, kudde etc.?
Blev lite ot här, ber om ursäkt för det!
En sak som jag tror underskattas i sådana här sammanhang är att en anhörig som hjälper med ekonomi och myndighetskontakter faktiskt formellt utses till god man.
Även om man tycker att det är samma sak som sägs av samma person vid t.ex. möten med kommunen så är det en principiell skillnad mellan att "(orolig) anhörig" och "företrädare för personen själv" uttrycker åsikter och redogör för vad som inte fungerar osv. Speciellt om den äldre själv är tystlåten, uttrycker sig vagt, inte vill vara till besvär, ogärna säger rakt ut att hen inte klarar sig etc. så det kan tolkas som att hen inte delar den anhörigas syn på problemens nivå.
 
En sak som jag tror underskattas i sådana här sammanhang är att en anhörig som hjälper med ekonomi och myndighetskontakter faktiskt formellt utses till god man.
Även om man tycker att det är samma sak som sägs av samma person vid t.ex. möten med kommunen så är det en principiell skillnad mellan att "(orolig) anhörig" och "företrädare för personen själv" uttrycker åsikter och redogör för vad som inte fungerar osv. Speciellt om den äldre själv är tystlåten, uttrycker sig vagt, inte vill vara till besvär, ogärna säger rakt ut att hen inte klarar sig etc. så det kan tolkas som att hen inte delar den anhörigas syn på problemens nivå.
Ja det stämmer säker! Men krävs det inte en hel del för att en god man ska utses, alltså att personen man är god man för tex har en fastställd demens/sjukdom som medför behov av god man? Min farmor har åldersdemens men diagnosen fick hon först typ i januari i år. Innan har hon inte velat kolla upp det.

Min pappa har bankfullmakt för min farmor och har haft det i många år. Han har i princip skött hennes ekonomi (och tillskjutit pengar till henne när det har behövts) i flera år nu. Han är dock inte god man, delvis då han tyckte det var krångligt, tex gällande redovisningen. Märkligt nog krävs ingen redovisning med bankfullmakt.
 
Kort svar nu, kan svara mer utförligt sedan.
Ja och de hade det men av någon anledning blev det indraget.

Angående trädgården var det mest exempel för att beskriva situationen.
Får kontakta kommunen och se vad som kan


Okej kanske fick dem någon höjning av pensionerna i samband med det. Tipsade om det för det verkar som en del missar att detta finns. Hoppas ni får bra hjälp av kommunen iallafall.
 
Enligt min erfarenhet behöver tyvärr släkt ligga på kommunen när det kommer till äldres behov. Min pappa fick verkligen ligga på för att min farmor skulle få hjälp och lika så min mamma för min mormor.

Sen är min erfarenhet att kommuner försöker i det yttersta att äldre ska bo kvar i deras egna hem innan plats på boende blir aktuellt. Till viss del kan jah förstå det men jag tycker även att detta kan gå för långt. Min farmor bor sen snart 1 år tillbaka på äldreboende. Innan dess hade hon tillslut hemtjänst 3 gånger per dag plus, tror jag, någon som kom och gav henne hennes mediciner och sköte om hennes sår - eller det kanske hemtjänst får göra? Hon hade i alla fall maxad hemtjänst och det var egentligen för lite. Detta då hon pga sjukdom blev helt blind på ena ögat och bara såg typ skuggor på halva andra ögat, problem med att gå samt demens. Detta gjorde att hon ramlade flera gånger i månaden i hennes lägenhet och ofta inte kunde komma upp själv.. Vad som dock gjorde att hon fick plats på boende var pga att hon i december förra året behövde amputera höger ben från precis under knät pga kallbrand... själv trodde jag kallbrand inte förekom idag i Sverige men...

Men ja, min pappa låg på kommunen långt innan det samt även sökte bidrag åt henne då hennes pension inte täckte hennes kostnader. Det fanns och finns inte en chans att min farmor själv skulle kunna ansöka om de bidrag hon har rätt till.

Jag har lärt mig att det svenska systemet förlitar sig väldigt mycket på att äldre får hjälp av sina yngre släktingar för att faktiskt få den hjälp dom har rätt till. För att ta ett annat väldigt praktiskt exemple: vi fick veta den 22 december förra året att min farmor skulle flyttas från sjukhuset där hon låg efter operationen till boende och flytten skulle gå den 23 december, dvs dag efter. Innan flytten behövde vi fixa så att hon hade lakan, möbler etc. Det som fanns i rummet var en säng men inga lakan etc. Jag tyckte detta var absurt gjort - vi fick ju fixa det och kunde praktiskt göra det då vi bor i samma stad - men vad hade hänt om vi alla var bortresta eller inte bodde i samma stad??? Hade dom då flyttat in henne i ett rum med bara en säng utan lakan, påslakan, kudde etc.?
Blev lite ot här, ber om ursäkt för det!
Hemtjänst sköter mediciner och sår🙂
Vi gör rätt mycket vård, även avancerade grejer som sondmatning och dialys som man förr ofta behövde sjukhusvård för.
Just såromläggning är det jag finner mest spännande att jobba med.

Hemtjänst kan skilja enormt mellan kommuner. Det handlar om personerna som fattar besluten.
Där jag jobbar får vi ofta höra positivt från anhöriga att beslut går snabbt igenom. Likaså om insatser behövs ändras eller plussas på.
 
Angående trädgård så har en del kommuner förmånlig hjälp med viss utomhushjälp.
Där jag jobbar har dagligverksamheten ett litet gäng som utför gräsklippning, trimmning av kanter fönstertvätt och snöskottning. Det är rejält billigare än proffsig firma men i gengäld så får man förstå att det tar tid och resultatet inte blir wow utan okej och att de kanske inte dyker upp på en exakt dag.
 
Ja det stämmer säker! Men krävs det inte en hel del för att en god man ska utses, alltså att personen man är god man för tex har en fastställd demens/sjukdom som medför behov av god man? Min farmor har åldersdemens men diagnosen fick hon först typ i januari i år. Innan har hon inte velat kolla upp det.

Min pappa har bankfullmakt för min farmor och har haft det i många år. Han har i princip skött hennes ekonomi (och tillskjutit pengar till henne när det har behövts) i flera år nu. Han är dock inte god man, delvis då han tyckte det var krångligt, tex gällande redovisningen. Märkligt nog krävs ingen redovisning med bankfullmakt.

God man kan man få ”frivilligt”.
 
Hemtjänst sköter mediciner och sår🙂
Vi gör rätt mycket vård, även avancerade grejer som sondmatning och dialys som man förr ofta behövde sjukhusvård för.
Just såromläggning är det jag finner mest spännande att jobba med.

Hemtjänst kan skilja enormt mellan kommuner. Det handlar om personerna som fattar besluten.
Där jag jobbar får vi ofta höra positivt från anhöriga att beslut går snabbt igenom. Likaså om insatser behövs ändras eller plussas på.
Ja, och det är väl skräckhistorierna som får mest spridning. Jag var helt övertygad om att jag/anhörig skulle behöva kämpa för hemtjänst men det fick verkligen så smidigt och enkelt. Inget behov av att ”bevisa mig” med intyg osv utan vad jag sa och visade togs för sant och jag hade beslutet muntligt när biståndshandläggaren gick ifrån hembesöket, vilket skedde dagen efter jag ringde dem (jag ringde på eftermiddagen och hon bad om ursäkt över att hon inte kunde komma samma dag :eek:). Lika okomplicerat efter byte av handläggare.

Så önskar jag det skulle vara för alla!
 
God man kan man få ”frivilligt”.
Det måste fortfarande uppfylla kraven som ställs i 11:4 första stycket föräldrabalken för att tingsrätten ska förordna det.

Domstolen kan besluta om att en god man ska förordnas om det behövs för att någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

Sen stämmer det att personen det avser kan ge sitt samtycke till det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp