Hemtjänst när man inte har råd

Då låter det som att vårdboende är enda alternativet. Som hon säkert inte heller accepterar (eller de tycker att de har råd med). Men kanske kan det presenteras som de två ENDA alternativ - ordentligt med hemtjänst eller vårdboende. Men då måste förstås sambon vara med på det.
I "vår" kommun finns det ett kontaktcentrum dit man ringer (om man inte har/får tag på handläggare). Kan sambon ringa dit och be samordnaren ringa honom istället för din mamma?
Det gör hon garanterat inte. Hon går med rullator mellan säng och badrum, men inte mycket mer. Ska kolla upp det med kontaktcentrum
 
Det gör hon garanterat inte. Hon går med rullator mellan säng och badrum, men inte mycket mer. Ska kolla upp det med kontaktcentrum


Ibland upplever jag att det kan hjälpa att fråga den som vägrar hemtjänst vad de har för alternativ planering för att hon ska kunna göra sin del av hushållssysslor hemma. Be din mamma presentera en plan för det. Kan Ibland hjälpa personen att inse sina begränsningar snarare än att fastna i en säger du måste ha hemtjänst och den andra säger nej. då angriper man problemet från en annan vinkel. Be hennes sambo skriva ner samtliga sysslor som behöver göras hemma så kan ni diskutera med din mamma vad hon har för plan för att kunna dela på dem med sambon eftersom hon inte vill ha hemtjänst.
 
Att delegering ges av regionen till kommunen är en del av problemet. Att den har getts mer eller mindre slentrianmässigt en annan. Jag har svårt att tro att någon av de i hemtjänsten som kommer till mina föräldrar är uskor. Inga sjuksköterskor som ser till att t ex dementa tar sin medicin, det är en anhörig som de bor med som får göra det.
Gammal artikel, men kanske är det bara i Stockholm som det fungerar så här?
https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/delegering-2/
Om de inte är uskor så är det ett rekryteringsproblem. Min kommun har som krav att man ska vara uska för fast anställning. Övriga utbildas till vårdbiträde inom regionen.
Skulle tippa på att ca 70% är undersköterskor (vi har tre enheter och ca 170 anställda)

Men om man inte får utföra vettiga och meningsfulla vårdinsatser så lär man inte få bra personal heller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 521
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp