Hennes unghingst spårlöst borta

Man undrar ju vad som är så förbannat viktigt med pass och chipmärkning om det slutar fungera om en häst är stulen.

Att byta identitet på pappret är väl ingen konst, men att operera ut chip är otroligt svårt. Det har jag aldrig hört talas om i verkligheten, och tror knappast görs.

att operera ut chip är otroligt svårt. Det har jag aldrig hört talas om i verkligheten, och tror knappast görs.
Jag tror inte heller att det brukar göras men jag är nyfiken på vad som gör att det är otroligt svårt? Jag har googlat men hittar ingen info som pekar på det. Däremot tror jag att det kan vara rätt knepigt att få tag på en veterinär som gör det iom att de lär ana att det är något knas.

Att byta identitet på pappret är väl ingen konst, men att operera ut chip är otroligt svårt. Det har jag aldrig hört talas om i verkligheten, och tror knappast görs.
Jag har inte heller hört talas om att det gjorts, men ser inte att det skulle vara särskilt svårt. Det borde vara lätt att lokalisera chippet (med ultraljud), och att plocka ut det med ett centimeterlångt snitt under lokalbedövning på en sederad häst.

Jag säger inte att det inte hänt men det låter ganska konstigt om det är någon okänd som går in och tar en otroligt flockbunden unghingst och ägaren går direkt och tror att hästen är stulen, förd utomlands och säger att de kan ta ut chippet? Och sen hänvisar till att pappan är mer värdefull som hingst? Då tror hon alltså att de som stulet hingsten har sådan hästkunskap och direkt intresse för just hennes hingst så tjuvarna är utskickade att ta honom? Men råkat få med sig en 1åring istället? Då kanske hon ska kolla i sin bekantskapskrets.
Hon kanske har värdefulla paint-hästar, jag har ingen aning, jag tycker det låter väldigt konstigt.

Finns det stulna hästar? I de fall jag läst om så har det till slut visat sig att hästen rymt. Ofta liggande döda i nån brunn, genomtrampad jordkällare eller liknande.

Det finns stulna hästar. Problemet är förfalskade pass, att passen aldrig kollas, det kollas inte efter chip. Ägare skickar inte in papperna efter chipmärkningen. Det säljs och köps hästar utan pass. Ibland kan en häst ha 2 eller flera chip. Kan fortsätta men jag ids inte.

Finns det stulna hästar? I de fall jag läst om så har det till slut visat sig att hästen rymt. Ofta liggande döda i nån brunn, genomtrampad jordkällare eller liknande.
Såg något på FB för ett tag sedan när ett par hästar försvunnit. Hittades till slut på två olika platser och som jag förstod var det alltså i olika stall. Hur man visste att det rörde sig om stöld vågar jag inte svara på. Möjligt att det funnits tecken på det sedan innan/hästarna tagna från stallet eller nåt sånt.

Jag tänker mest på att polisen i allmänhet och tullen i synnerhet skiter i det och säger att det inte går att kontrollera det som förs ut ur Sverige. Vad är det för skitsnack. Det lär ju inte vara flera hundratal hästar som förs ut genom tullen att det inte skulle kunna kontrolleras. Vad sjutton har vi tullen till då?
Inte undra på att folk smugglar hundar och annat skit.

Jag tror inte heller att det brukar göras men jag är nyfiken på vad som gör att det är otroligt svårt? Jag har googlat men hittar ingen info som pekar på det. Däremot tror jag att det kan vara rätt knepigt att få tag på en veterinär som gör det iom att de lär ana att det är något knas.

Det var det fetstilta som skulle göra det svårt, menade jag ;)

Det finns stulna hästar. Problemet är förfalskade pass, att passen aldrig kollas, det kollas inte efter chip. Ägare skickar inte in papperna efter chipmärkningen. Det säljs och köps hästar utan pass. Ibland kan en häst ha 2 eller flera chip. Kan fortsätta men jag ids inte.

Det tror jag är ett större problem än utplockade chip isf. Min erfarenhet är att åtminstone "slaskpassen" och pass gjorda före 2009 i mångt och mycket mest är papperstigrar. Nu är följande visserligen inte resultatet av en stöld, men min har ett pass utfärdat 2006 där det inte är en siffra rätt någonstans. Det är så mycket blankt, felaktigt och okänt att t.om. en icke-hästkunnig människa hade sett hälften av felen. (Tillägg: Han hade ett korrekt pass före det, med annat namn och korrekta uppgifter, men det "försvann" på något sätt...). Åtminstone min uppfattning är att de som utfärdar dessa "slaskpass" inte bryr sig så mycket om att det ska vara korrekta och "säkra" uppgifter i de passen, varför det är lätt att förfalska, få ut andra/nya till befintlig häst etc. etc.

Sånt kan ju gå att lösa om man känner en veterinär som råkar vara full med skit alternativt veta hur man gör själv men det är ju knappast något man bara borde anta har hänt en häst som är på vift. Då är man ju i mitt tycke lite knasig :p

Precis! Att det kan hända i teorin köper jag helt och hållet, men att någon i praktiken verkligen skulle göra det är en helt annan sak. Åtminstone de hästar med skumma identiteter som jag känner till, har om något 2 chip isf. :grin:

Precis! Att det kan hända i teorin köper jag helt och hållet, men att någon i praktiken verkligen skulle göra det är en helt annan sak. Åtminstone de hästar med skumma identiteter som jag känner till, har om något 2 chip isf. :grin:
Det låter ju lite märkligt. En sån vetesjutton om jag hade vågat köpa om man nu inte får en bra förklaring/kan kolla upp varför det blev så.

Det låter ju lite märkligt. En sån vetesjutton om jag hade vågat köpa om man nu inte får en bra förklaring/kan kolla upp varför det blev så.
I mitt tycke gör man nog ganska rätt i att undvika köp av hästar med märkliga identiteter, ja. :p
(Säger hon som just köpt en häst med uppenbarligen "justerat" pass, men där var det iaf klarlagt att det inte var några större konstigheter med själva identiteten, före köpet).

Vi släppte en fin treårig halvblodsvalack på ett större sommarbete med ganska många hästar, när vi skulle hämta hem unghästarna i slutet av sommaren var vår valack borta, stulen. De som tog honom hade släppt en gammal travare (med okänd ägare) i dess ställe och typerna som ansvarade för tillsynen av hästarna på betet märkte inget så tjuvarna hade god tid på sig att föra vår häst ut ur landet.

Jag tänker mest på att polisen i allmänhet och tullen i synnerhet skiter i det och säger att det inte går att kontrollera det som förs ut ur Sverige. Vad är det för skitsnack. Det lär ju inte vara flera hundratal hästar som förs ut genom tullen att det inte skulle kunna kontrolleras. Vad sjutton har vi tullen till då?
Det är inget skitsnack, det finns inga juridiska grunder för tullen att kontrollera utförsel av misstänkt stöldgods.

Tullen har inga som helst befogenheter att leta efter stöldgods varken in eller ut ur landet. Skulle de hitta något måste de lämna över till polisen som kommer om de har tid. Hos polisen idag är stöld inte det högst prioriterade.
När det gäller transport av hästar över gränsen till eller ifrån ett annat EU land . Är det den som transporterar som ska se till att allt är som det ska. Om allt är OK behöver man inte stanna och anmäla något. Men tullen och även länsstyrelsen kan stoppa och kontrollera om alla krav är uppfyllda.

Varför det är så?
Jo för hästar är det djur som reser mest här i världen efter människan. Därför har man inte anmälningsplikt på hästar som man har på hundar och katter. Så inte ens resonemangen om att det inte kan vara så många stämmer. För det är många hästar som åker in och ut ur landet varje dag. Ta reda på fakta innan man vräker av sig saker är inte helt fel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En nordsvensk hingst försvann under söndagen utanför Boden. Fyra dagar senare fortsätter letandet, och ägaren är hoppfull om att hitta...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När nyårsraketerna small till vid midnatt blev hästen Stripe så rädd att han bröt sig genom hagens staket. Efter en dramatisk natt...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: astronaut
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 18-tiden igår försvann Eva Widerdals häst Friman i Angarnstrakten. Efter sökinsatser hela natten är hästen fortfarande spårlöst...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur