Henra Amazone

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 418
M

majabergman

Vi funderar på att köpa en Henra Amazone.
Jag undrar vad ni har för erfarenthet av den transporten? Den vi har kollat på är från 2001, om det är någon som har en sån runt den årsmodellen vill jag gärna se bilder, helst inuti.

Sv: Henra Amazone

Jag har haft en Henra Amazone sedan 2003, aldrig varit trasig och har aldrig varit några problem. Ponnyn åker trevligt i den.
Fast jag är trött på att den inte har sadelkammare....

Efter artikeln i Ridsport om hästen som skar sig illa i benet p g a Henras konstruktion (som de dessutom försvarar och inte ser som något problem) hade jag hellre gått med hästen än ställt den i en Henra.

Efter artikeln i Ridsport om hästen som skar sig illa i benet p g a Henras konstruktion (som de dessutom försvarar och inte ser som något problem) hade jag hellre gått med hästen än ställt den i en Henra.

får väl se till att skötardörren är stängd då om hästen ska stå på släpet, så försvinner den risken, god ventilation finns utan att den behöver stå öppen. Är ju inte säkert att ts kommer att ha sin häst på transporten ngt annat än när den fraktas heller, så då spelar ju inte det ngn roll

Jag läste den artikeln med, men jag lämnar nästan aldrig skötardörren öppen ändå. Nu kommer vi ändå inte köpa detta släp då vi vill ha fronutlastning.

Det hände min kompis häst nu i helgen, han stod och skrapade med hoven nära dörren sen fastnade han och skar upp ett sår nere vid hoven :crazy:

Jag funderar mest över varför man ställen en häst som uppenbarligen inte är tillräckligt uppfostrad med öppen skötardörr? Den kunde ju lika gärna få för sig att hoppa över bommen?

Problemet är inte hästen och uppfostran, problemet är att transporten är farlig för hästen. Inte skulle jag sätta in en häst i en box som jag vet har detaljer som hästen kan skada sig på - bara för att det under normala omständigheter inte händer.

tyvärr tror jag inte att henra är ensam om dessa farligheter.
Har sett alltför många transporter med vassa kanter både här och där, så att man ibland undrar om tillverkarna någonsin varit med och lastat en häst som inte sköter sig exemplariskt.

Upprepar vad jag skrev tidigare, och vad Ridsport skrivit. Hästen hade ju haft en pumpblödning, skurit av en artär om jag inte missminner mig. Det var något av det värsta jag sett.

Hej,
pratade nyss med några återförsäljare av Henra då jag har tittat på det släpet samt Boj.
Enl dem är dessa två jämförbara, möjligen har Henra satsat mer på design och Boj är ju kanske lite mer "robust" utseendemässigt. Men- Henra har problem i återförsäljar ledet idag, Han i Sthlm håller på att avvecklar, så även denne jag pratade med. Problemet är om man får ett fel eller behöver reservdelar, enligt honom står man lite mer själv idag.
Självklart kommer de säkert lösa dessa problem, men jag som stod i valet att köpa ett nytt nu, valde av denna anledning att köpa ett Boj 216 EH istället.
Detta släpet är jämförbart med Henra Contessa XL men Boj är billigare med sina 83.000 kr istä för Henras ca 95.000 kr. Så valet blev ganska lätt.

Men hittar du ett fint Henra- släp och har en bra verkstad för ev lagningar, så kör!:bump:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
616
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 643
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?