Herman Sprenger bett/KR schooling

pladdermadde

Trådstartare
Hittade ett bett i föräldrarnas sadelkammare som jag naturligtvis måste testa!
Det är ett rakt bett med stor tungfrihet och hittade det på en engelsk sajt där det heter HS Aureigan KR Schooling bit. Detta bett funkade jättebra på ett irländskt sto som alltid varit lite tjafsig i munnen med vanligt ledat bett. Är det nån som har erfarenhet av detta bett?

Sv: Herman Sprenger bett/KR schooling

Du menar detta bett:

31980958.jpg

Dom jag har testat det på alla gillat det skarpt :love:

Du menar detta bett:

31980958.jpg

Dom jag har testat det på alla gillat det skarpt :love:
Ja, just ett sånt, är det ett gammalt bett eller ? mina föräldrar hävdar att dom använde på en appaloosahingst som dom hade på på 80-talet, sen har det legat i dvala ;-)

Lite OT kanskemen en fråga: I mina föräldrars sadelkammare finns ett träns med bett som min farmorsmor använde på ett sto, farmorsmor kom till sverige 1925, och hade med ett sto som var 150cm hög och stoet hade väldigt smal mun och tränsbettet är tredelat och 11cm långt (stämplat HS), har funderat lite och när blev tredelade kort bett vanligt i sverige? vanligtvis var bett 13-14 cm långa. När hörde ni först talas om tredelade bett?Nyfiken!!

Åh snälla du kan du visa med en bild hur stämpel såg ut då ?

Jag har en kandarstång, bridong och 3 delat tränsbett som gjort åt ett fullblod 1945-46 hos Sprenger. Men dom saknar stämplar därför, jag har ärvt dom av en instruktör så därför VET jag dess historia.
Dessa bett är i storleken 10.5 cm - 10.9 cm.

Jag har använt dom på alla hästar jag haft som har haft den munstorleken och ALLA har gillat betten.

Angående när man började använda 3d bett så vet jag att jag redan 1961 såg sådana arbetsbett som var väl använda av nordsvenskar och fjordingar på den gården i Dalarna som min mor tillbringade sina somrar hos under krigsåren.
Där var gårdsägaren mycket noga med att utrustningen skulle passa varje häst.

P.s. Vill givetvis se bild på hästen och din farmorsmor också :D

Det var hyfsat vanligt med tredelade tränsbett redan på vikingatiden, så det är inte så jättenytt. ;)

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: tuaphua
·
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: Ace
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: palle
·
Utrustning Jag undrar om jag kan få tips på ett lite skarpare bett som ändå är snällt utan att vi börjar med pajkastning :D Jag har en häst som... 2
Svar
21
· Visningar
6 965
Senast: CocoRosie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka