Sv: Hermes sadel
Jag har känt på dom! (både hopp och dressyr)
Jag blir INTE imponerad för fem öre. För 50 000 spänn hade jag förväntat mig en riktig wowupplevelse, men den uteblev. Jag förväntade mig det mjukaste buffellädret, den mjukaste sueden (som ska vara i sätet) och att den skulle vara snyggast i världen (den är ju jättefin på ingdams bild) Men jag kände knappt igen den när den hängde bland alla andra. Sen såg jag att det stod Hermes på sadelknappen... Lädret var ju knappast mjukare än en annan sadel med buffelläder, snarare tvärtom. Om jag jämför med det buffellädret som engelska sadlar brukar ha är det riktigt mjukt, oljigt och "Äkta" (inte med sånt printat mönster som Countysadlarna har, utan de har ett ojämnt mönster med skönhetsfel = riktig hud utan trixande) medan Hermes buffelläder kändes hårt och plastigt i jämförelse och mönstret var knappt synbart med ganska jämna "rutor".
Hoppsadeln var i den här cognac färgen, och lädret på den kändes inte heller så som jag hade förväntat mig (den ser ju mjuk ut på bilderna, ser ut som att den ahr en suedekänsla) och kändes väl som vilken sadel som helst.
Så kort sagt: Jag hade aldrig köpt en Hermes, man kan lika gärna köpa en Jensen eller en annan sadel för halva priset och den håller nog minst lika länge.