Hermes sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 347
D

Dressyrfantasten

Någon som har ridit i denne mera exklusiva sadel? :)

Vad tyckte ni?

Jag är bara nyfiken, är inte intresserad själv då dom ligger lååångt utanför min budget (runt 50 pix)

Sv: Hermes sadel

Jag har känt på dom! (både hopp och dressyr)
Jag blir INTE imponerad för fem öre. För 50 000 spänn hade jag förväntat mig en riktig wowupplevelse, men den uteblev. Jag förväntade mig det mjukaste buffellädret, den mjukaste sueden (som ska vara i sätet) och att den skulle vara snyggast i världen (den är ju jättefin på ingdams bild) Men jag kände knappt igen den när den hängde bland alla andra. Sen såg jag att det stod Hermes på sadelknappen... Lädret var ju knappast mjukare än en annan sadel med buffelläder, snarare tvärtom. Om jag jämför med det buffellädret som engelska sadlar brukar ha är det riktigt mjukt, oljigt och "Äkta" (inte med sånt printat mönster som Countysadlarna har, utan de har ett ojämnt mönster med skönhetsfel = riktig hud utan trixande) medan Hermes buffelläder kändes hårt och plastigt i jämförelse och mönstret var knappt synbart med ganska jämna "rutor".

Hoppsadeln var i den här cognac färgen, och lädret på den kändes inte heller så som jag hade förväntat mig (den ser ju mjuk ut på bilderna, ser ut som att den ahr en suedekänsla) och kändes väl som vilken sadel som helst.

Så kort sagt: Jag hade aldrig köpt en Hermes, man kan lika gärna köpa en Jensen eller en annan sadel för halva priset och den håller nog minst lika länge.

Bara EN på hela buke som känt/ridit på en Hermes? :D

Tydligen två nu eftersom jag var i deras butik när jag ändå var på språkresa i landet för en väldans massa år sedan. De sadlarna som hängde i deras butik var helt fantastiska, doftade underbart och bara bad om att få bli ridna i.
Men det var många år sedan det och tyvärr var man inte så kaxig att man bad expediten att ta ner en så att man fick provsitta. Men jag gick länge där inne och dregglade. De hade damsadlar också och även de var otroligt välgjorda.
Sedan vet man ju aldrig vem som har gjort dem eftersom Hermes har många olika sadelmakare knutna till sig, men fina grejor har de och butiken var helt klart värd ett upplevelsebesök.

Tyvärr ligger dessa sadlar så högt i pris att de faller i kategorin "inte lönt att tänka på".

Men fina att titta på, känner inte alls igen DKs beskrivning. Men så har jag inte sett så många hermes de sista åren och ingdams besöker jag aldrig mer eftersom en del av deras personal är inkompetent och förbannat otrevlig.
Sadelmakaren har jag inget otalt med men de som jobbar/jobbade i butiken vill jag aldrig mer träffa.

Apo

Ganska förvånande att inte fler har sett dom! De hade ju med minst 2 Hermes sadlar (de jag såg) till Falsterbo i år och det var många i deras tält då.

Sadlarna är fina, men jag blev besviken. För så mycket pengar förväntar jag mig mer, och jag tycker de ser betydligt lyxigare och snyggare ut på Ingdams bilder än vad de gjorde IRL.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
668
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 247
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka