Bukefalos 28 år!

Het häst i hoppningen!!

D

Donalds

Jag har en häst som har tävlat 1,30 och är jätte duktig men när jag hoppar honom drar han iväg så fort han ser hindret och jag har ingen aning om vad jag ska göra. jag och min tränare har försökt med att trava mot men då bara drar han iväg ändå. vi har också försök med att ha en studds kombination så att han ska se det och korta sig, men det fungerar inte. För han drar iväg och ser att det är en kombination och lyckas på något sätt parera i luften. Det går ju bra att hoppa ett hinder men bana är inte att tänka på. Snälla hjälp mig, både han och jag älskar att hoppa!! Vad ska jag göra?? :confused:
 
forsökt med ett nytt bett?
eller martingal?
forsökt med volter innan du går på hindret?
träna på att rida mot hndret och så göra en volt innan,så lär han sig att det är inte alls säkert att han skall hoppa och lyder dig derför i ovetande.har fungerat bra påmina hästar,
 
de jag har lärt mig är att om han inte lyssnar på dig får han väl reda ut situatonen själv... lägg en kombination... gör förhållning... lyssnar han inte... synd för honom... då får han klara ut det själv, och det är inte det lättaste... funkade på min ponny, han lyssnade på mig efter att han insåg att det var extremt svårt att hoppe en kombination utan mattes hjälp... :D
 
jag ska försöka med det för något måste jag verkligen göra. Tack!!:rofl:
 
Börja med att byta tränare. En tränare som inte kan hjälpa dig med de grundläggande problem ni har passar inte till er. Byt till en tränare som kan hjälpa dig!
 
Hej på dig
Min foderhäst som jag hade var också fruktansvärt het mot hindren,Det jag började med som någon annan också skrev är att göra volter och att efter vi hoppat hindret sakta av och slutligen stanna för halt,vilket fick min häst att inte dundra på nästa hinder i rykande fart. hon blev mycket lättare att rida.tränade även med bommar på marken och travade mot hindren istället för galopp även byggde upp oxrar..Hoppa det funkar för dig med. Lycka till//
Kriss=)
 
Hålelr med snuffsan. En bra tränare ska kunna hjälpa dig. Det finns en uppsjö av övningar m.m som en tränare ska kunna rekomendera. Tränaren kan också hjälpa dig med utrustning och så vidare....
 
Tack så mycket.... Ja, jag har tänkt att byta tränare.. :)
 
Jag har också en sådan häst. Det är oerhört viktigt att hästen lyder dig på marken till att börja med. Den ska kunna minska, öka och stanna med hjälp av ett lätt tygeltag eller med hjälp av din röst. När du sedan får hästen lydig på marken kan du börja hoppa den. Men lägg då in hinder i ditt dressyrarbete. Tex att du hoppar hinder på volt eller liknande. Det brukar hjälpa i längden. Hur ofta hoppar du den? Ibland kan det hjälpa att hoppa den lite oftare. Bara små hinder men att man ibland höjer upp det.
Men man får ta dem som de är.... min var helt tokig igår och bara ångade på. Han brukar skärpa sig när det blir högre hinder som 120 och uppåt. Det är mycket jobb med en sådan häst som du har.
Den måste lära sig att ta dina hjälper mellan hinderna. Det är det centrala i kråksången...

Lycka till!
 
Ja, asså grejen är att han har extremt bra hoppteknik. men han har en pålagring på hovbenet av en tidigare skada så han får inte hoppa högre än 1.30m men även om jag höjer hindrena till typ 110, det är iaf inte så jätte högt. så drar han iväg och klarar hindret lätt. även om det är kombination. så han märker aldrig typ att han inte ska kunna komma i så okontrollerad galopp på ett hinder. när jag löshoppar honom på typ studds på kanske 1m klarar handet oxå galant men han drar iväg fort även om ingen sitter på. tack för hjälpen!! :)
 
Mitt tips är att rida mycket på bommar på marken, du kan bestämma ett visst antal språng mellan och sedan försöka få det så jämnt som möjligt. Självklart är det bra att se över utrustningen såsom bett och sadel men om hästen alltid varit het så är det nog bara att göra det bästa av situationen. Personligen så anser jag att travhoppning på heta hästar inte gör någon nytta. Alltså, mycket bommar på marken, var noga med rytmen och acceptera inte att hästen går iväg ifrån dig. Dessutom måste du ALLTID behålla lugnet, om du börjar dra av ilska så bygger du upp spänningar som endast gör hästen hetare.

Lycka till! :bump:
 
Ja, mycket bommar på marken, och när du rider på hinder skall du rida PRECIS likadant, det skall kännas lika runt och mjukt och du måste antagligen ha jättejättemycket ben på för att han inte skall släppa bakbenen och rusa mot hindret.
/P
 
Har du förvissat dig om att det inte är en smärta han försöker springa ifrån? För en pålagring kan göra ont och om han är en rutinerad hoppare kanske han vet att det kommer göra ont i landningen och då vill klara av det så fort som möjligt?
/P
 
Jag vet vad du menar... Min häst är helt tokig i hoppningen... Innan hindren går det bra. Då kan jag korta upp henne ganksa mycket, jag brukar också lägga volter innan hindren för att hon inte ska hinna tänka allt för mycket på just hindren... Hon är lugn även när jag använder galoppbommar eller liknande, men mellan och efter hindren drar hon iväg. Lade sist upp en studskombination med korta avstånd för att hon skulle bli tvungen att korta upp sig, men det spelar ingen roll... Hon drar iväg precis efter hindret och sen är man livrädd för att hon ska gå omkull eller så.
Hon verkligen älskar att hoppa. När man löshoppar henne hoppar hon med kanonbra teknik och kan då ta det relativt lugnt. Hon hoppar alltså inte på fart som hon gör när man rider.
Det enda jag har "kommit på" att göra åt det här, är att hoppa mer! De gånger hon blir som värst är de gånger då hon inte hoppat på ett tag. Ju oftare man hoppar, desto lugnare blir hon. :bump:
 
emilie, du har väl inte hopat 1,10 me honom utanför ridhuset..? och SÅ extremt bra hoppteknik har han väll inte? eller? typ enda gången jag hoppade med dig hoppade vi inte högre än 80 ju.. :D
 
Jag har oxå en het häst i hoppning! Jag började med att rida mycket markarbete, tog ner honom i tempo redan där i skogen jobbade jag ner honom i lugnare tempo. Sen började jag med att göra halt INNAN hindret ibland, de var väldigt segt men med mycket träning så gick det faktiskt bra! :D Det har hjälpt mig väldigt mycket faktiskt. Travbommar innan är oxå suveränt. trava över bommarna gör halt, trava mot hindret, hopp :bump:, halt efter hindret. Hoppas att du lyckas med träningen! Jag vet hur det känns.. /Lotta
 
trava/galoppa några varv på en volt... och rid inte så lång anridning till hindret..
anntså rid på volten och sedan direkt på hindret när hästen e lung
 
TIPS: HOPPA ETT HINDER PÅ CA 50-60 CM LÄGG EN BOM EFTER HINDRET CA 10 M OCH GÖR HALT INNAN BOMMEN. FUNKADE FÖR MIN HÄST. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp