Het på hinder!

caradan

Trådstartare
Vad kan man göra för övningar när enns häst är alldeles för het på hinder?

Ett hinder är ok men en bana är inte rolig att hoppa när man inte har någon kontroll alls!
 
Min häst var/är jättehet på hinder. och i början bär jag hopptränade var det bara att driva, annat gick inte att göra.
Det var dock väldigt problematiskt. Egentligen skulle jag väl kanske inte ha velat hopp överhuvudtaget, men jag var ju tvungen att komma över det.

Men ju mer dressyr jag tränade desto bättre blev det, Och nu är det MYCKET bätte i både dressyr och hoppning. :love:

Det är kanske svårt att tro nu men lydighet kommer att få bort hethet.

Folk har tyckt att skarpa bett kan vara en lösning, men jag har aldrig sett det som en lösning.

Och nu är jag så glad att jag aldrig betsla upp henne :)
 
Min häst var väldigt het på hinder och sprang mest i 180km/h :crazy: Inte kul när hästen dessutom inte har världens bästa steg, utan mer "symaskinssteg".

Detta är Tingelings bästa tips: :D

* Jag red väldigt mycket dressyr för tränare. Hade en väldigt bra dressyrtränare som inriktade dressyrträningen mot de problem vi hade i hoppningen istället för att träna rena dressyrmoment. Hoppas du förstod hur jag menade.

* Jag tränade även för två väldigt duktiga hopptränare som hjälpte mig mycket. Så A och O är bra tränare!

* Men sen finns det lite övningar man kan träna själv. Det jag tränade var att pållan skulle gå lugnt på hinder. Första språnget brukade gå bra, då var pållan inte riktigt med på vad som hände, men sen hetsade hon upp sig mer och mer. Men jag fortsatte kräva att hon skulle gå lugnt, det gäller att sitta emot med säte och samla med skänkel och en lirkande hand, man får på inga villkor släppa iväg hästen före/mot hindret utan sitta emot. Om hästen hetsar och inte går lugnt mot hindret och lyssnar på dig så lägg en volt eller gör halt. Detta upprepas tills hästen går lugnt mot hindret.

* Hoppa 6,5:an är bra (om det var en stor-häst du hade?). Samma sak här, hästen ska gå lugnt mot första hindret.

* På linjer kan man lägga in extra galoppsprång. Man måste inte rida på ett visst antal. Bygg upp två hinder (alt. lägg ut två bommar) på relaterat avstånd och träna på att få in så många galoppsprång som möjligt. Hästen ska dock vara lugn och inte hetsa och galoppera i luften mellan. När hästen känns lugn kan du prova att "ta bort" galoppsprång, alltså rida på färre galoppsprång. För att därefter lägga in fler galoppsprång.

* När du rider bana ska hästen vara lugn hela tiden (du också :)), mot hindren, efter hindren och över hindren!! Går inte hästen lugnt mot hindret, lägg en volt tills den är det. Rusar hästen iväg efter hindret, lägg en volt så snabbt du kan. Det gäller att få hästen "ur balans", dvs den ska inte ha kraft att rusa som en galning. Det gäller att du återfår kontrollen så snabbt som möjligt. Även när du hoppar bana kan du lägga in extra galoppsprång på relaterade linjer. Hoppa bana på låga hinder och öva på att det bara ska gå lugnt och hästen inte ska rusa iväg. Då spelar det ingen roll om du lägger in 10 galoppsprång där det ska vara 5, så länge hästen är lugn.

Sammanfattning:

*Hästen (och du) ska vara lugn mot, över och efter hinder.
*Lägg volter och gör halter
*Hoppa låga hinder och tänk "Lugn, lugn, lugn"
*Lägg in extra galoppsprång på relaterade linjer tills hästen är lugn

Detta var de tips jag hade!

MVH Tingeling :banana:
 
Bra svar! :bow:

Jag tar åt mej lite tips jag med. min häst är inte helt fulllugn ännu :o

Precis så hjälper min dressyrtränare mej, fast det glömde jag att nämna. Bra att du sa det! Det är verkligen jättebra.
 
Jag har fått lära mig att om hästen blir för het, lägg in massor av volter. Rid mot hindret känner du att hästen är allt för het lägg en volt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Hästnyheter Många ryttare tycker att det är svårt att hoppa en trippelbarr, som är ett längdhinder. Men ska du tävla fälttävlan är det lika bra att...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 380
Senast: VildeKia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp