E

Eem

Nu när pållen äntligen kommit igång o börjat starta så har vi märkt att med formen så kommer en sidoeffekt :( Hästen blir superhet! Hemma är hon inte körbar i trav, det är 190 som gäller och likadant på banan i värmning.
På banan går det väl an om man efter ett bakvarv vänder upp och kör första heatet i så lugnt tempo som möjligt och låter henne springa sista 500 som hon vill. Då är hon hanterbar i nästa heat och hon är inte het i loppen (än så länge)
Men det går emot ens principer att skippa värming och köra direkt och helst vill man ju att hon ska lugna ned sig, vilket man ju på sätt o vis undviker på detta körsätt.

Är det så att man måste göra ett undantag med denna häst? Eller har ni några tips på hur man kan lugna ned henne?
Just nu så går hon bara jobb inne på banan och hemma så rider jag henne i skogen i skritt.

MVH Eem
 
Något som jag märkt funkar rätt bra på heta hästar är att lära dom att lyssna på dom små hjälperna.
När du skrittar så rid mycket dressyr.
Något som funkar mkt bra i traven är att köra med mjuka händer och om hästen springer snabbare än du vill, så krama mjukt och be den lugna sig. Lugnar den inte sig så ta lite mer och öka hela tiden. Om du håller hårt i den och den fortfarande inte har bromsat så kan man dra till rejält (ok, vissa kommer kalla mig djurplågare, men om hästen inte vet vad signalen betyder så är det ohyggligt mycket farligare). Då brukar hästen bromsa upp mkt snabbt och då ger du direkt en eftergift, så att du har en mkt lös/ingen kontakt i tömmen. Sedan kör du så tills hästen återigen springer för fort och då upprepar du det hela. Det brukar ge resultat väldigt fort, har redan mot slutet av första träningspasset så märkt en mkt stor skillnad. Körde en häst som man innan fick ligga raklång bakom i 5 varv på slingan (alltså, alla fick göra det...) och mot slutet av första passet så här så joggade hon lugnt på slaka tömmar...
Men det gäller oxå att se att det är rätt problem man åtgärdar, hästen kan springa fortare än man vill av flera anledningar. Den som jag tycker är vanlig är att den helt enkelt struntar i/förstår inte signalen och då funkar min metod väldigt bra. Om den däremot är nervös/spänd/stressad är detta absolut inte rätt metod! Men jag antar att du känner din häst såpass väl så du vet varför.
Sedan ut och jogga lååånga turer i skogen i så lugnt tempo som det går...
Min egen häst har varit riktigt het.. (gick ett tag under smeknamnet "den hete djävlen" på travet...).
Nu efter 2½ års slit så är det en helt annan häst!
Till sist skulle jag bara vilja säga att det är resan och inte ändamålet som är det viktiga, låt det ta den tid som krävs! Min häst är fortfarande inte bra, men jag ser framsteg för varje dag nästan! :)
Lycka till!
 
De där me att sitta å Bromsa, släppa, bromsa å släppa håller inte ja riktigt me om..
Våra hästar vet de att när vi "släpper" ska dom springa, vi behöver därför aldrig driva dom.. Dom springer helt av sej själva!

Till dej som undrade, testa att ridvärma henne.
Funkar bra på våran 3åring som gärna stressar upp sej!!
 
jo, de förstås. Tänkte inte på att de e många som vill ha sina hästar så.
Fast jag menade att hon bara skulle göra det på slingan. Då brukar de ändå gasa när man släpper på banan. Personligen vill jag inte ha en häst som gasar järnet när jag släpper på tömmen, utan vill kunna jogga i skog och slinga på halvlånga tömmar. Men däremot vill jag att han tar i när jag släpper på rakbana och bana, vilket han alltid gör.
 
Bra beskrivet! ;)
Precis som jag brukar göra. Och jag vet att det funkar. Provade det faktiskt precis just idag för första gången på länge. Hästen blev bättre, som du sa redan efter första passet, inte alls svettig vilket han brukar vara efter samma pass.
Men jag tror det krävs övning och tålamod för att få den rätta känslan. Kämpa på och ge dig inte! Och du får en urtrevlig, cool häst! Tror faktiskt att det funkar även på en stressad häst, när den väl har lärt sig att man kan springa i annat tempo än 190! :idea:
 
Tack för tipsen.
Hon är ju en sån häst som (i vanliga fall) sätter fart när man ger efter på tömmarna, alltså man har henne på bettet hela tiden. Så det finns stor risk att hon sätter full fart igen när jag ger eftergiften. Men jag ska iallafall pröva eran metod :)

MVH Eem
 

Liknande trådar

Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 194
Senast: ares
·
Trav Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så; -...
Svar
9
· Visningar
1 777
Senast: Alfred
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: Tagliabue
·
F
Trav Har problem med min treåring som jag köpte i höstas. Hon är het, inte bara vanligt "ligger på" utan het med stort H. Och verkar bara bli...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 019
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp