Bukefalos 28 år!

Utrustningskorrigering

Tagliabue

Trådstartare
Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så;

- Hästen är åtgärdad framkotor, hb knä för ca månaden sedan.
- Han går bara på släp och rids hemma
- Han är typ känd för att vara het och koko i mössan
- Går barfota ro i lopp, nerdövad med bomull, gummitutor och ryckhuva
- Knäkappor och spattisar, går typ inte att skydda mer än vad det gör, tungband, enkel spärris och rakt äppelbett.

Döva ner honom mer går inte, vi rycker inte alltid huvan, skydda mer går typ inte, byta till skarpare bett och x grimma är inte lönt då han blir elak istället.

Han började galoppera bakom bilen precis när bilen släpper fältet, han har nu hoppat 3 lopp på raken och detta är en herre som normalt sett inte hoppar. Hoppade i sista sväng pga rullig, han var helt enkelt ofräsch då, åtgärdad efter det och har gjort 2 lopp. Första loppet efter behandling tog kusken på sig galoppen från springspår (han kör inte så ofta) och nu i onsdags tog även kusken på sig galoppen bakom bilen då han hade kunnat hålla i honom mer än han gjorde typ .. men 600 kvar kom andra galoppen och då körde han av banan med honom. U.O sa att han tappade traven lite och sen kom galoppen typ när han tog ut honom i andra spår, men han kändes inte ofräsch så. Han har gått barfota ro de senaste loppen.

Funderar på att ringa och prata med en lite kändare kallblodsman vi har på Blåsåker och be honom testköra för en annan balans kanske. Men hur tusan ska man få honom lugna ner sig bakom bilen? Och hur ska jag få iväg honom felfri i volten med?
 
Sv: Utrustningskorrigering

Kan det vara bakkotorna som gör ont när han ska iväg. då kan dom galoppera. Hade min häst gjort så, så hade han blivit behandlad i bakkotorna.
 
Sv: Utrustningskorrigering

Glömde säga att han blev åtgärdad i båda bakknäna, hb kota och sen fick han Rheumocam (stavning?) mot framkotorna. Haft lös benbit i hb kota som åring, sattes i vila och blev aldrig opererad för det, som 4 åring bräckte han gaffelbandet vb, sen dess peppar peppar skadefri från större skador.
 
Sv: Utrustningskorrigering

har du senskydd/bandage+vadd fram ?

Jag hade en som alltid ville hoppa ( speciellt i första kurvan)..han släppte bettet o bara flög...satt på bandage o vadd och sen gick han som en raket in i kurvan..men om du har alla skydd man kan ha så kanske du har provat det redan...men jag såg inte att du skrivit detta
 
Sv: Utrustningskorrigering

Det låter som det är dags att sluta tävla barfota? Just att han tål inte förflyttningar sidledes betyder att han är inte i balans. Det är inte säkert att tävla utan skor är den bästa balansen till alla hästar i alla banor.

En liten jordbländare kan hjälpa till att fokusera i den kritiska startmomentet.

Har du provat på att spänna vagnen lite längre ner, dvs sänka skalmar? Om han är lika högt upp selat som hästen i din avatar så prova sela på skalmana lite längre ner, bara det kan hjälpa till att stabilisera.

Den bästa "medicinen" för hästar som stressar upp sig i startmomentet är regelbunden fortkörning, gärna i tävlingsmiljö för att minska kontraster mellan tävling och vardag. Det finns ju inga hästar som har travsporten i ryggmärgen.
 
Sv: Utrustningskorrigering

Nej bandage har jag faktiskt inte haft på frambenen, kanske man skulle testa det :)
 
Sv: Utrustningskorrigering

Hm. Det tåls att fundera på, jordbländare har faktiskt inte slagit mig tanken.

Du menar alltså att jag ska sänka själva QH fästet lägre ner? Vette tusan om det går att göra så, men han är selad precis som på bilden. Längst ifrån och högt så han inte ska kunna slå i vagnen.
 
Sv: Utrustningskorrigering

Om det inte går, så går det inte. Så enkelt är det. :)

Selar man lite längre ner så flyttar man tyngdpunkten en aning, ibland räcker bara det. Samtidigt kommer sidostångerna och skalmar längre bort från känsliga höftknölar.
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustningskorrigering

Ja, det skadar allafall inte men nu tror jag inte att allt löser sig bara för att flytta vagn hit och dit. Detta är ju, trots allt, bara finlir. Men som en del i "summan" av olika åtgärder kan det hjälpa till...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 201
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 659
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp