Hetsig travare...

CA

Trådstartare
min häst, travare som skolas till ridhäst, är mkt het och pigg.... finns det något man kan göra åt det??
Han är rädd för minsta lilla, oavsett om det är en lastbil, moped eller nåt annat han inte gillar....vad ska jag göra åt det??
 
Ju längre han e från banan desto lugnare kan han bli. Tänk på att han är upplärd att vara het. Det tar tid att få ur honom. Svårt att säga så mycket eftersom jag inte vet foderstat eller hur gammal han e osv. Men generellt så tycker jag att du ska ta det lungt med honom. Gå ut och gå om du kan(jag vet att det kan vara jättesvårt att promenera med en travare) låt han undersöka allt som han e rädd för. Om du känner dig rädd kanske du ska låta någon annan gå. För din nervositet smittar. Bli inte arg. Viktigt.
Mycke hage innan du går. Hoppas att det blev lite till hjälp. Skriv gärna om det e nåt annat du undrar över. Har jobbat mycke med travare och avdankade såna.
Good Luck :bump:
 
Jag har haft min sen 96 underbar att ria men hetsen går inte att få bort.
Vi tävlingar är han som en dynamitgubbe.
Om man får en bra travare som ridhäst är det den bästa och underbaraste vän man kan få.
Travare vill oftast mycket och kan lära sig det mesta!!
/Cetzy
 
Hej!
min stallkompis har en travare.Hon har genomgått någon slags test för att gå som ridhäst.Hon har enligt henne arbetat mycket på marken,vare ute i skogen,haft problem.Nu är han helcol,hon är lugn som en filbunke aldrig jekt ingen stress,hästen likaså.Mycket tid för att umgås,vad jag förstår.Skritta skritta (oj kan man skritta) :)
 
Ta det lugnt!
Promenera, rid lugnt och sansat, strunta i galoppen så länge, tömkör, longera (lugnt!), mycket hage, beröm när hästen inte taktar och far.

Min häst var likadan, och har nu efter två år börjat sansa sig någorlunda... :cool:
 
Promenera i grimma och grimskaft utan andra krav än att han uppför sig. Läs gärna "Boken om horsemanship", mkt lättförstådd och med bra bilder. Han behöver nog få känna att du vet vad du gör och att han kan lita på dig.

Börjar han stressa upp sig så gör något för att få tillbaka uppmärksamheten på dig. Förr tänkte jag att det hetsat upp hästen mer men det gör det inte, utan tvärt om hästen lugnar sig när den får annat att tänka på.

Är han inte trafiksäker så är det bästa att vänja sig vid bilar på avstånd. Hage vid väg el promenara efter en grusväg el dyl som går paralellt med en mer trafikerad väg. Då är det ingen risk för att han hoppar ut framför en bil.

Kolla över foderstaten så den är anpassad för det jobb han gör nu. Kommer han direkt från träning så kan en tids semester vara bra så kan du börja om från början efter den.

Har han bara mkt energi så kan ett körpass vara bra. Då blir han av med energin på ett sätt som han känner till och som iom det antagligen är säkert oxå.
 
När det gäller att vara otrolig framåt och inte vilja lyssna så är Kyra Kyrklunds ABC jättebra! Det har verkligen hjälpt mig att få koll på min lilla pålla som helst vill skena fram i galopp.
Träna, träna med ABC så lär sig hästen att lyssna och vänta.
 
Hej!
Blev lite nyfiken när jag såg ditt inlägg. Jag har hållt på med just varmblod nu ett bra tag och skolat om dem till bra ridhästar.
Det första man ska tänka på när man köper ett varmblod i syftet Ridhäst, så får man inte glömma att det är välsigt enskilda individer. Man ska hitta en som visar sig ha ett bra temperament och som passar sig själv. Alla travare passar för någon, därmed inte sagt att alla passar för en själv.
Min förra travare var sån som du beskriver. Hon var lättstressad och hade en grym vinnarinstinkt. Hon var rädd för allt som var större än en vanlig personbil.
Hon kunde inte behärska sig i galoppen utan stod nästan på stället och galopperade ett par steg innan hon kom iväg.
Så jag fick lugnt börja om från början.
Jag började med att skritta och trava ENDAST! Och så fort hon blev skärrad och började gå passgång eller takta så saktade jag av, lugnade och började sen om. Tillslut hade väl mitt lugna agerande smittat av sig för hon lugnade ner sig betydligt.
Jag lärde henne galoppfattning och sen kom jag till det steget att fatta en sansad galopp ifår en sansad trav. Började hon stressa på i traven bara för att få komma iväg så var det bara att sakta av och börja om.
Till slut ( efter nån månad) så hade hon fattat att det var inte lönt att stressa för det gick inte fortare för det..

MEN man får inte glömma att ett varmblod är avlad för att ha en stor uthållighet och mycket energi och framförallt en stor vinnarinstinkt.
En travare som inte vill vinna är inte en "bra " travare i de sammanhangen.

Men jag tror att det viktigaste av alla tips jag kan ge dig så är det att du själv måste vara otroligt lugn på hästryggen. Prata, lugna, och smitta av ditt lugn på hästen. Han FÅR inte stressa upp sig. Sen om det innebär endast skritt och trav i 4 månader så får det ju göra det. Inte förrrän traven sitter kan man börja med galoppen så smått. Ha hästen i en tillfredsställande form i traven innan man galopperar och ALDRIG slängtrava.

Och det här med bilar är nog tyvärr bara träning, träning, träning. Gå ut och gå med honom då du har mer kontroll från backen. Dessutom kan du lugna han på ett helt annat vis.

Hur gammal är hästen och vad är det för travare?
( Amerikansk eller fransk etc)

Det låter som att du ska ta och kolla över ditt ledarskap lite. En häst som litar på sin ryttare och har full tillit för den brukar accpeptera den som vägledare. Kanske ska du börja lite lätt från backen. Lär hästen att lita på dig genom att bevisa för den att allt som du säger är ofarligt ÄR ofarligt ... Att du som ledare aldrig skulle utsätta honom för nåt som är farligt.
Börja med att tex gå över presenningar och lär honom att gå UNDER upphängda presseningar.
Men det kan du inte göra innan du har fått full tillit av honom. Det måste finnas en ömsesidig respekt mellan häst och ryttare. Hästen ska lita på dig så som du ska lita på honom. På samma sätt ska ni ha respekt för varandra.
Han ska känna sig lika trygg med dig utanför hagen som han gör med sina hästkompisar.
Det är svårt att sitta och förklara för nån så här via mejl ang. ledarskap och NH då det är ett sånt stort område. Och det finns egentligen inga rätt eller fel så länge man gör saker med sin häst där det ingår att båda har roligt och att det går framåt.
Man får använda sitt sunda förnuft på vad man kan hitta på. Men det viktigaste av allt är att du har roligt med hästen och att du ger intryck av att vara en säker person som kan guida honom på rätt väg när han blir osäker.

( jag kan tillägga att det är inte så svårt som det verkar. Min ena travare var svårt misshandlad och litade inte på nån.. Nu går hon som en hundvalp vid min sida i skogen endast iförd grimma..Men det har tagit knappt ett år för att komma dit vi är idag....)

Sen beror det ju lite på om en häst är hög- eller lågrangad.
Jag föredrar att arbeta med lite lägre rangade hästar för de som är högre vill gärna ifrågasätta ditt ledarskap )

Lycka till! :)
 
MEN man får inte glömma att ett varmblod är avlad för att ha en stor uthållighet och mycket energi och framförallt en stor vinnarinstinkt.
Förlåt men varför verkar alla tro att man med vinnarinstinkt menar att de vill vara först hela tiden?
Med bra löphuvud menar man att hästen vet vart mål är och att han där har huvudet först.. en häst som vill vara först hela tiden kallas snarare het och en het häst är en häst som på vägen till mål ligger på och pullar sig trött... Det är ju inte att föredra...
 
Är det så nödvändigt att din häst verkligen är RÄDD för allt runt om? Se efter hur mycket du tränar hästen först. Travare är ju offta lite piggare för att dom är tränade på ett annat sätt. Det är STOR skilnnad på ridträning och travträning. Jag tror att det är viktigt att du jobbar med din häst varje dag. Järna så den får tänka, inte bara löpa. och all oro och stress kommer nog försvinna med tiden.

Tänk på att det är etor omställning för en travhäst att gå över till ridhäst. Din tolle kanske bara är VÄLDIGT pigg och vill ut och springa. Då reagarerar dom ofta genom att visa "nervösa" drag. :)

Lycka till. :rofl:
 
Nä, jag menar inte att de vill vara först hela tiden. Men jämför alla "löp-raser" typ galoppörer, travare m.m så har de ofta ett högre grundtempo i sig än vad en "vanlig" ridhäst. De är ju gjorda för att springa. Inte lunka på en väg...Naturligtvis finns det individer som är t.o.m lugnare än exempelvis ett halvblod. Men det är väl inte såå vanligt om de kommer direkt från travbanan. Och ofta så blir det jobbigt för hästen när man börjar kräva att den ska gå med krökt nacke och sätta bakbenen under sig. Det resulterar ju ofta i att hästen försöker springa "ifrån" det jobbiga. Så det är ju viktigt att muskla om hästen innan man kan begära att den ska röra sig som en ridhäst. Man måste i stort sätt möblera om hela hästens muskelsättning då en travare sätter muskler framtill medan en ridhäst bygger mer muskler bakåt.. eller??
Missförstå mig rätt... :smirk:

ha det!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 538
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: sorbifolia
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 778
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp