Bukefalos 28 år!

Hickstead dog på banan

Sv: Hickstead dog på banan

Jag tycker det är tråkigt men att skriverierna är överdrivna, tyst minut för en häst, nej

Varför inte? Ett liv är ett liv (och en minut är inte särskilt lång tid).

Jag inser att jag nog är lite "för mycket" djurmänniska (om det nu är möjligt) med tanke på att jag inte öht reagerade på detta, det var för mig en självklarhet.

Förövrigt är det väldigt sorgligt. Men på ett sätt är väl detta en relativt bra död. Bra mycket bättre än alla de hästar som får gå länge och ha ont.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Jag håller med dig och tänker på de friska ex fälttävlanshästar som krokar i hinder, kanske av trötthet, och bryter nacken.
KNAPP
Jag tycker det är tråkigt men att skriverierna är överdrivna, tyst minut för en häst, nej, stoppa klassen-ja.

Jag väljer att tänka att den tysta minuten inte enkom var för Hickstead, även om han i mina ögon var värd varje sekund av den.
Utan att man på så sätt även hedrade Eric Lamaze förlust och hela teamet bakom hästen. Samtidigt visade man respekt över deras resultat.
Det går inte att komma ifrån att Hickstead var unik. En häst alla beundrade.

Att de avbröt tävlingen tror jag till viss del var politik. Man stävjade djurrätts aktivisterna, för ingen vet vad som hänt om de fortsatt tävlingen.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Varför inte? Ett liv är ett liv (och en minut är inte särskilt lång tid).

Jag inser att jag nog är lite "för mycket" djurmänniska (om det nu är möjligt) med tanke på att jag inte öht reagerade på detta, det var för mig en självklarhet.

Skiter i tiden, jag hade ingen tyst minut, men om ett liv är ett liv så borde det väl gälla fler än denne häst?, inte bara stjärnorna sliter på den här nivån.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Skiter i tiden, jag hade ingen tyst minut, men om ett liv är ett liv så borde det väl gälla fler än denne häst?, inte bara stjärnorna sliter på den här nivån.

Du kan ju ha en tyst minut för de du tycker ska ha det. Så kan du låta andra ha det när de vill ha det.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Precis som Grana säger finns det väl inget som säger att du inte kan ha en tyst minut för din häst om du vill att den ska ha det. Dock kanske inte i någon stor arena men det är ju knappast märkligt. En känd människas död lär ju uppmärksammas mer än en "okänds" också, det är ju det som är poängen med att var "känd" - fler känner till människan/hästen/whatever
 
Sv: Hickstead dog på banan

Mycket sorgligt, synd att det skulle ske just så också - för ryttarens skull. Vilken hemsk upplevelse att sitta på sin häst och så bara faller den ihop...
 
Sv: Hickstead dog på banan

Skiter i tiden, jag hade ingen tyst minut, men om ett liv är ett liv så borde det väl gälla fler än denne häst?, inte bara stjärnorna sliter på den här nivån.

Nu var väl inte den tysta minuten enkom för hästen utan för Eric Lamaze och de runt hästen.

Det är ju inte var dag som världens bästa häst dör på banan på det sättet
 
Sv: Hickstead dog på banan

Det var ett svar på ett liv är ett liv,och då borde det väl gälla alla som drabbas?

Men om vi tar detta till människor som ju är "vanligare" att man håller tyst minut för. Får alla människor en tyst minut i en stor arena? - nej, det får endast de som är "kända". De flesta människor får aldrig ens befinna sig nere i en stor arena. Men det betyder ju inte att människan som bara får en tyst minut bland sina närmaste är mindre värda som människor? Känd människa = många sörjande, "okänd" människa = färre sörjande, precis som känd häst = många sörjande, okänd häst = färre sörjande. Inget konstigt alls.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Men om vi tar detta till människor som ju är "vanligare" att man håller tyst minut för. Får alla människor en tyst minut i en stor arena? - nej, det får endast de som är "kända". De flesta människor får aldrig ens befinna sig nere i en stor arena. Men det betyder ju inte att människan som bara får en tyst minut bland sina närmaste är mindre värda som människor? Känd människa = många sörjande, "okänd" människa = färre sörjande, precis som känd häst = många sörjande, okänd häst = färre sörjande. Inget konstigt alls.


Jag har inget emot tyst minut vid katastrofer, annars ser jag det som att vissa är mer värda än andra och det gillar inte jag.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Faktum är att det inte händer så många dödsolyckor med just häst i ft längre, däremot är det ryttarna som avlidit!

Vad jag vet så är just den statistiken dödade hästar i ft undermålig, så där har du nog inte full koll- och vad saggar du för ???, jag har fortfarande inte skrivit det du påstår att de bryter nacken ofta -men att det sker, eller gör det inte det?
 
Sv: Hickstead dog på banan

Därför att man gärna vill framhäva att det just i fälttävlan dör en häst på var och varannan tävling.

Och nej statistiken är inte bristfällig, alla dödsfall som sker på tävling registreras noga!

Och nej så många hästar dör inte i fälttävlan på tävling
 
Sv: Hickstead dog på banan

tyst minut för en häst, nej,

Jag tror den där tysta minuten gjorde att allt på arenan lugnade ner sig. Många på läktaren var säkert chockade över vad de sett. Man såg ju hur folk satt och grät. En tyst minut när allt avstannar lugnar ner och avslutar dagen på ett värdigt sätt för såväl ryttare, arrangörer och publik. Taktiskt jättebra av arrangörerna tycker jag.
 
Sv: Hickstead dog på banan

KL

Hoppvärlden fortsätter att hedra Hickstead.

För att ge Hickstead en hyllning tävlar Lamaze i veckan hemma i Toronto.
- Om jag hade stannat i Europa och undvikit att åka hit för att jag inte kände för att rida, så tror jag inte Hickstead hade fått det mottagande han fick nu.
Publiken hyllade Lamaze så fort han äntrade banan på tisdagskvällen, i sadeln på Herald 3. De andra ryttarna i startfältet bar svarta armbindlar för att hedra den olympiske mästarhästens minne.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Därför att man gärna vill framhäva att det just i fälttävlan dör en häst på var och varannan tävling.

Och nej statistiken är inte bristfällig, alla dödsfall som sker på tävling registreras noga!

Man, ja, men inte jag i detta inlägg så vad har det med saken att göra?

Jag har inte hittat den statistiken, kan du ta fram den???, att dödsfall som sker registreras är självklart- men var sammanställs den, och var hittas den?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blev brasiliansk seger när näst sista omgången av Nations Cup reds på brittiska Hickstead på fredagen. Sverige fanns inte i...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Näst sista omgången av Nations Cup rids i Hickstead på fredag men inga svenskar finns med i startlistan. Sverige deltog i de sex första...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare Europamästaren i hoppning Rolf-Göran Bengtsson nådde några av sina största framgångar med topphästarna Ninja la Silla och...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två svenskar toppar världscuper i ridsport. Henrik von Eckermann vann grundserien i hoppning. Och nu är det klart att Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp